فرهنگ و هنر

۲ سیگنال بازار پول به نفع بازار سرمایه

آغاز نرخ برداشت زیر ۳۰ درصد و اجرای سیاست انبساطی در بازار بین بانکی از امروز با واکنش مثبت فعالان بورس مواجه شد.


افق میهنی –

۲ سیگنال مهم پولی امروز با واکنش های مثبت و گسترده ای در محافل بازار سرمایه مواجه شد. روز چهارشنبه همزمان با کاهش نرخ بازده مورد انتظار برخی اوراق بدون ریسک به زیر ۳۰ درصد، بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد که نشان می داد عملا سیاست انبساطی در بازار بین بانکی اتخاذ کرده است.

به گزارش سنا؛ بر اساس این گزارش، امروز برای اولین بار در هفته های اخیر نرخ برخی اوراق فرابورس به زیر ۳۰ درصد رسید. در نتیجه سیاست های سازمان بورس، نرخ بازده مورد انتظار اوراق با درآمد ثابت در روزهای اخیر کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که نرخ بازده مورد انتظار اوراق در هفته های اخیر ۵ واحد درصد کاهش یافته است. میانگین نرخ بازده مورد انتظار در اول خرداد امسال به اوج خود یعنی ۳۶ درصد رسیده بود.

اسناد خزانه یکی از شناخته شده ترین ابزارهای بازار پول است و نرخ سود آن یکی از شاخص های مهم در اقتصاد ایران است. سازمان بورس در هفته های اخیر اقداماتی را برای کنترل نرخ اسناد خزانه (اخزا) انجام داده است که منجر به کاهش چشمگیر عرضه اسناد خزانه و تعدیل انتظارات فعالان بازار از عرضه گسترده آن شده است. به عنوان معامله اسناد خزانه با نرخ های متعادل تر و در نهایت افزایش تقاضا برای این نوع اوراق در وجوه بوده است.

سیاست انبساطی در بازار بین بانکی

این گزارش می افزاید؛ همزمان با این رویداد، بانک مرکزی در چارچوب اجرای عملیات بازار آزاد اعلام کرد: در بازار بین بانکی ۱۹ همات به بازار پول تزریق کرده است. امروز در محافل کارشناسی بازار سرمایه این آمار به تغییر جهت گیری سیاست گذار پولی به سمت اجرای سیاست های انبساطی تعبیر شد. بازار بین بانکی بخشی از بازار پول و محل عرضه و تقاضای وجوه اضافی بین بانک ها است. در این بازار ابزار قرارداد بازخرید (ریپو) از اهمیت بالایی برخوردار است.

در عین حال بانک مرکزی در هفته جاری ۱۹ واحد پول از طریق قراردادهای بازخرید تزریق کرد که بیشترین تزریق پول در عملیات بازار آزاد در سال جاری را رقم زد که رکوردی برای سال ۱۴۰۳ محسوب می شود. بانک مرکزی سیاست انقباضی را کنار گذاشته و با افزایش سررسید رپو، بدون افزایش بیشتر عرضه منابع، سعی در کاهش فشار بر بازار بین بانکی دارد.

از سوی دیگر، مهم ترین نکته در عملیات بازار آزاد این هفته، گشایش رپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان تشکیل این بازار بود. به گفته برخی از فعالان بازار سرمایه، رپو ۸۵ روزه بیشتر از خود تزریق پول برای بازارهای مالی خبر مهمی است.

برخی کارشناسان می گویند؛ رپوی مدت دار دست بانک ها را باز می گذارد تا بتوانند با سهولت بیشتری نسبت به خرید اوراق، تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی اقدام کنند.

جدول



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا