اخبار اقتصاد ایران

۳۰۰ هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند | بانک رسالت و مهر ایران هم اضافه شدند

رئیس اداره قرض الحسنه اعتبارات بانک مرکزی از مکاتبات مشترک بانک مرکزی و مجلس برای تامین اعتبار بانکی وام ازدواج خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا ۲۵ مردادماه ۱۷۴ هزار فقره اقلام اعتباری. تسهیلات ازدواج نیز به مبلغ ۵۷.۵ فقره همت پرداخت شد و همچنین متقاضیان این تسهیلات در نوبت دریافت ۹۷ هستند.

افق میهن مریم باشی زاده رئیس اداره قرض الحسنه اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا ۱۶ مرداد در مجموع ۱۷۴ هزار فقره به مبلغ ۵۷.۵ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی کشور به متقاضیان مربوطه پرداخت شده است که ۹۷ متقاضی این تسهیلات (حدود ۳۰۰ هزار نفر) منتظر دریافت آنها هستند.

وی بیان کرد: مبلغ پرداختی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد سهمیه تعیین شده برای بانک ها تا زمان جاری افزایش یافته است. تکمیل مدارک و در نهایت انتظار وام که با توجه به منابع بانک های عامل تسهیلات مذکور در ماه های آینده به آنها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به تعیین مبلغ ۱۵۵ حمت برای اعطای تسهیلات ازدواج و ۴۵ فقره تسهیلات کودکان (در مجموع ۲۰۰ فقره بر اساس رقم تعیین شده از سوی مجلس) خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سقف فردی وام ازدواج رشد داشته است. بیش از رشد منابع وام بانک ها. این است که این موضوع در کنار افزایش استفاده از منابع قرض الحسنه در ضوابط بودجه، باعث شکل گیری تقاضای این وام می شود.

رئیس اداره اعتبارات قرض الحسنه معاونت اعتبارات بانک مرکزی افزود: امسال موضوع منابع و مصارف وام قرض الحسنه در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور مسئولان و نمایندگان شورای اسلامی بررسی و جمع بندی شد. اما سقف وام ازدواج انفرادی در مجلس کاهش پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه موضوع منابع و هزینه های جدید برای استفاده از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در نامه به مجلس منعکس شده و منتظر نشست مشترک برای حل مشکل هستیم، افزود: البته بانک مرکزی هم کار می کند. در راه های جدید از جمله افزودن دو بانک برای قرض الحسنه رسالت و مهر ایران برای مدیریت موضوع به فکر پرداخت وام ازدواج، تامین منابع بانک های عامل و… بوده و در حال پیگیری و انجام آن است.

باشی زاده با اشاره به روند اخذ تسهیلات ازدواج گفت: متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه مربوطه مراجعه کنند و بانک های عامل با تجهیز منابع وام در اسرع وقت شعبه متقاضیان را مشخص خواهند کرد.

وی بیان کرد: متقاضیان پس از دریافت پیامک تعیین شعبه حداکثر تا ۱۲ روز کاری فرصت دارند جهت پذیرش به شعبه مشخص شده مراجعه و پس از آن حداکثر تا ۶۰ روز برای ارائه ضامن، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک و پس از تکمیل. تشریفات شعبه مربوطه تسهیلات را به متقاضی پرداخت خواهد کرد.

رئیس اداره اعتبارات قرض الحسنه بانک مرکزی با اشاره به تکلیف قانونی بانک ها برای دریافت مدارک از متقاضیان این تسهیلات گفت: در قانون بودجه به لزوم اعتبارسنجی متقاضیان و حدود اشاره شده است. و خلأهای ضامن برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به استناد جزء ۸ بند (ز) تبصره (۱۳) قانون بودجه سنواتی پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت نداشتن اعتبار به ترتیب. موسسات اعتباری برای تامین ضامن تنها با دریافت سفته و ضامن مکلف به پرداخت تسهیلات می باشند. .

وی افزود: بنابراین بانک های عامل بر اساس امتیازی که متقاضیان در فرآیند اعتبار سنجی کسب می کنند، سفته و ضامن می گیرند. بنابراین آنچه حدود و ویژگی های ضامن را مشخص می کند، امتیازی است که متقاضی و ضامن وی در اعتبارسنجی انجام شده در زمان اخذ تسهیلات کسب می کنند و بر این اساس بسته به اعتبارسنجی انجام شده و مورد تایید قانونگذار، ضمانت نامه می گیرد. از متقاضیان جمع آوری می شود.

وی با اشاره به برخی تبلیغات غیرقانونی در زمینه دریافت وجه از متقاضیان وام ازدواج برای ثبت نام در سایت، تاکید کرد: تنها راه ثبت نام متقاضیان وام ازدواج مراجعه به سامانه تسهیلات وام ازدواج به نشانی ve.cbi.ir و ثبت نام است. رایگان. و پیامک های ارسالی جهت تعیین شعبه و سایر مراحل نیز رایگان می باشد.

وی افزود: فعالیت سایت های مرتبط با ثبت وام ازدواج فاقد مجوز قانونی است و معاونت فنی بانک مرکزی اقداماتی را برای برخورد با آنها انجام داده است که از جمله می توان به استفاده از عبارت امنیتی قابل تشخیص توسط عامل انسانی، احراز هویت اشاره کرد. از طریق تلفن همراه متقاضی و مانند آن. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا