ترندهای روز

۳۲ واقعیت جالب درباره آلبرت انیشتین؛ از نوشتن اولین مقاله در ۱۶ سالگی و دوستی با چارلی چاپلین تا تهیه پرونده ۱۴۰۰ صفحه‌ای برای او توسط اف‌بی‌آی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آلبرت انیشتین فیزیکدان نظری آلمانی الاصل بود که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان شناخته می شود. اگرچه او بیش از همه به خاطر توسعه نظریه نسبیت مشهور است، او همچنین سهم مهمی در توسعه مکانیک کوانتومی داشت.

آلبرت انیشتین بدون شک مشهورترین دانشمند قرن بیستم بود. اکثر مردم با معادله معروف او E=mc2 آشنا هستند. اما به گزارش ایتنا و به نقل از لایو ساینس، زندگی و کار اینشتین بسیار بیشتر از این معادله است. در این مقاله به حقایقی درباره او می پردازیم که شاید ندانید. از آغاز فروتنانه او به عنوان یک منشی ثبت اختراع تا پیشنهاد اداره یک کشور کوچک (که او آن را رد کرد).

۱. اینشتین کشف کرد که جهان “محدودیت سرعت” دارد. نظریه نسبیت خاص او که رابطه بین جرم، زمان و مکان را توضیح می دهد، بیان می کند که با نزدیک شدن یک جسم به سرعت نور، جرم و انرژی آن به بی نهایت می رسد. یعنی نمی توان سریعتر از نور سفر کرد.

۲. انیشتین استدلال کرد که مکان و زمان به هم مرتبط هستند. در حالی که انیشتین مفهوم فضا-زمان را اختراع نکرد، نظریه نسبیت خاص او نشان داد که مکان و زمان نسبت به یکدیگر تغییر می کنند به طوری که سرعت نور برای یک ناظر ثابت می ماند. طبق نظریه او، وقتی در فضا سفر می کنیم، زمان کمی کندتر حرکت می کند و با سرعت های فوق العاده مانند سرعت نور، زمان متوقف می شود.

۳. اینشتین برای توضیح اثر فوتوالکتریک برنده جایزه نوبل شد. اثر فوتوالکتریک مشاهده ای است که صفحات فلزی هنگام برخورد با پرتوهای نور پرانرژی، الکترون ها را بیرون می اندازند. انیشتین پیشنهاد کرد که نور را می توان هم به عنوان یک ذره و هم به عنوان موج در نظر گرفت. او گفت فرکانس موج تعیین کننده انرژی ذره است و بالعکس.

۴. اینشتین دیدگاه فیزیکدانان را در مورد نور تغییر داد. قبل از نظریه نسبیت خاص اینشتین، فیزیکدانان معتقد بودند که نور از طریق ماده ای به نام «اتر نوری» عبور می کند. در پایان قرن نوزدهم، دانشمندان آزمایشاتی را برای اثبات وجود آن انجام دادند.

۵. اینشتین از سنین پایین به فیزیک علاقه داشت. او از پنج سالگی مجذوب نیروهای نامرئی بود که سوزن قطب نما او را به حرکت در می آوردند و همین امر منجر به جستجوی مداوم او برای توضیح این نیروهای نامرئی شد.

۶. در ۱۲ سالگی هندسه را به تنهایی یاد گرفت. او برای مطالعه از کتاب درسی استفاده کرد که آن را «انجیل هندسه» و «معجزه دوم» نامید.

۷. دانش آموز محبوبی نزد معلمانش نبود. یکی از معلمان مدرسه لوتپولد در مونیخ (جایی که انیشتین تحصیلات اولیه خود را در آنجا گذراند) به او گفته بود که آینده درخشانی نخواهد داشت!

۸. انیشتین ویولن می نواخت. در پنج سالگی مادرش او را در کلاس های ویولن ثبت نام کرد. او ابتدا از نواختن آن لذت نمی برد، اما پس از آشنایی با موتزارت به این هنر علاقه مند شد و تا پایان عمر به نواختن آن ادامه داد.

۹. او اولین مقاله علمی خود را در سن ۱۶ سالگی نوشت. عنوان این مقاله “بررسی وضعیت اتر در میدان مغناطیسی” بود و به بررسی تأثیر میدان های مغناطیسی بر “اتر” (ماده نظری که تصور می شد. برای انتقال امواج الکترومغناطیسی در آن زمان).

۱۰. اینشتین بعد از دانشگاه برای هیچ سمت علمی قبول نشد. او در نهایت به شغل ارزیابی ادعاهای ثبت اختراع برای دولت سوئیس رضایت داد و آن را به عنوان “نوعی نجات” توصیف کرد که به او زمان و انرژی داد تا روی حل مشکلات فیزیکی تمرکز کند.

۱۱. او کمک زیادی به اثبات وجود اتم کرد. اینشتین به مسئله حرکت براونی (مشاهده ای که اجسام کوچک در آب به طور نامنظم حرکت می کنند) علاقه مند بود. او گفت که ذرات نامرئی با گرده ها برخورد می کنند و باعث حرکت آن ها می شوند و همچنین فرمولی برای توصیف این پدیده ارائه کرد.

۱۲. اینشتین یک صلح طلب بود. او در سن ۱۶ سالگی آلمان را ترک کرد تا از خدمت اجباری فرار کند و بعداً یکی از چهار روشنفکر آلمانی بود که علناً با مشارکت آلمان در جنگ جهانی اول مخالفت کرد و ناسیونالیسم را “قرمز قرمز نژاد بشر” نامید.

۱۳. نظریه های نسبیت انیشتین دیدگاه ایستا از جهان را به چالش کشید. معادلات او پیش بینی می کرد که جهان پویا است و می تواند در حال انبساط یا انقباض باشد. انیشتین که از این یافته شگفت زده شده بود، یک «ثابت کیهانی» برای بیان اینکه جهان دارای اندازه ثابتی است، معرفی کرد. وقتی ادوین هابل متوجه شد که جهان واقعاً در حال انبساط است، انیشتین ثابت کیهانی را “بزرگترین اشتباه” خود نامید.

۱۴. تنها در یک سال، چهار مقاله برجسته از انیشتین منتشر شد. در سال ۱۹۰۵، که به عنوان “سال معجزات انیشتین” شناخته می شود، توضیح خود را در مورد اثر فوتوالکتریک، نظریه حرکت براونی، و همچنین دو مقاله در مورد نظریه نسبیت عام منتشر کرد.

۱۵. انیشتین با چارلی چاپلین دوست بود. چاپلین حتی انیشتین و همسرش السا را ​​به عنوان میهمانان ویژه در اولین اکران فیلمش در سال ۱۹۳۱ «چراغ‌های شهر» دعوت کرد و به اینشتین گفت: «مردم برای من کف می‌زنند، زیرا مرا درک می‌کنند. اما آنها برای شما کف می زنند، زیرا هیچکس شما را درک نمی کند!

۱۶. اینشتین به خدا اعتقاد داشت. اما او به خدا به عنوان کسی که دعاها را اجابت می کند اعتقاد نداشت. در واقع، او فکر می کرد که خداوند خود را از طریق “هماهنگی” جهانی آشکار می کند. معروف است که گفته است: «خداوند تاس نمی اندازد».

۱۷. اینشتین هدف بزرگی برای توصیف کل جهان داشت. او این مفهوم را «نظریه وحدت بزرگ» نامید. اگرچه او هرگز به این آرزو نرسید، اما فیزیکدانان همچنان در تلاش برای یافتن آن هستند.

۱۸. اینشتین هدف نهایی خود را توصیف عملکرد کل جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورترین نقاط فضا) در قالب یک نظریه واحد دانست.

۱۹. انیشتین یکی از اعضای انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) بود. او بین تجربه سیاه‌پوستان آمریکایی و تجربه‌اش به‌عنوان یهودی در آلمان نازی شباهت‌هایی می‌دید، و در سخنرانی آغازین خود در دانشگاه تاریخی سیاه‌پوستان لینکلن، جداسازی یا آپارتاید را محکوم کرد و آن را «بیماری مردم سفیدپوست» نامید.

۲۰. اف بی آی یک پرونده ۱۴۰۰ صفحه ای در مورد انیشتین تهیه کرده بود. موضع صلح‌طلبانه و سیاست‌های چپ‌گرایانه او باعث شد که او را یک «رادیکال افراطی» قلمداد کنند.

۲۱. اینشتین به وجود سیاهچاله ها اعتقاد نداشت. در مقاله‌ای در سال ۱۹۳۹، او استدلال‌هایی را برای غیرممکن بودن سیاه‌چاله‌ها ارائه کرد، اما نظریه نسبیت عام اینشتین نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها وجود دارند.

۲۲. اینشتین به امکان کرم چاله ها اعتقاد داشت. در مقاله ای که در سال ۱۹۳۵ منتشر شد، او و فیزیکدان ناتان روزن پیشنهاد کردند که در نزدیکی اجرام بسیار عظیم، فضا-زمان ممکن است مانند یک لوله لاستیکی به سمت داخل خم شود و یک تونل بین دو منطقه مختلف ایجاد کند.

۲۳. انیشتین جوراب نپوشید! او به قدری از جوراب های سوراخ دار متنفر بود که از پوشیدن آن ها اجتناب می کرد.

۲۴. مغز انیشتین دزدیده شد! پس از مرگ انیشتین در سال ۱۹۵۵، توماس هاروی آسیب شناس، مغز انیشتین را در جریان کالبد شکافی دزدید و از آن برای کشف اسرار آناتومیکی نبوغ استفاده کرد.

۲۵. اینشتین عاشق دریانوردی بود. با این حال، فیزیکدان معروف در این کار خیلی خوب نبود، زیرا همسایگانش اغلب مجبور بودند او را نجات دهند زیرا قایقش مکرراً واژگون می شد.

۲۶. روز تولد انیشتین روز پی است. هر سال، روز چهاردهم مارس، که سومین ماه پس از میلاد است، به دلیل مطابقت عددی آن با سه رقم اول پی (۱۴/۳) روز خاصی است. اینشتین در سال ۱۸۷۹ به دنیا آمد.

۲۷. اینشتین یخچال را اختراع کرد. این وسیله که انیشتین با همکارش لئو زیلارد ساخته بود، نیازی به موتور یا خنک کننده نداشت و از گاز بوتان در حال جوش برای جذب انرژی از محفظه و کاهش دما استفاده می کرد.

۲۸. انیشتین عمیقاً با چالش های علمی در فیزیک کوانتومی درگیر بود و در تلاش بود تا نظریه ای جامع برای توضیح همه پدیده های فیزیکی بیابد.

۲۹. نظریه های اینشتین منجر به ساخت بمب اتمی شد. معادله E=mc2 مبنای نظری چنین سلاحی را ارائه کرد، اما نحوه ساخت آن را توضیح نداد.

۳۰. در آغاز جنگ جهانی دوم، انیشتین در نامه ای به فرانکلین روزولت (رئیس جمهور ایالات متحده) به او در مورد تحقیقات احتمالی در مورد سلاح های هسته ای در آلمان هشدار داد.

۳۱. پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، انیشتین کمیته اضطراری دانشمندان هسته ای را تأسیس کرد تا آمریکایی ها را در مورد خطرات سلاح های هسته ای آموزش دهد.

۳۲. نظریه های اینشتین برای توضیح همه پدیده های جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورترین نقاط فضا) در یک نظریه واحد همچنان الهام بخش فیزیکدانان است و هدفی است که فیزیکدانان هنوز در تلاش برای یافتن آن هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا