ورزشی

۳ باشگاه در خطر حذف از لیگ برتر فوتبال

یکی از دلایلی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به سمت تدوین دستورالعمل سقف بودجه و نظارت بر قراردادها رفتند، عدم توانایی ۱۰ باشگاه از ۱۶ باشگاه لیگ برتری در کسب مجوز حرفه ای بود. سال گذشته تنها ۶ باشگاه سپاهان، گلغر، تراکتور، پرسپولیس، نساجی و فولاد توانستند مجوز حرفه ای بگیرند و بقیه باشگاه ها در این امر ناکام ماندند.

با گذشت یک سال از اجرای قوانین جدید و اجرای جزئی آن، تعداد باشگاه هایی که مجوز AFC و ملی را کسب کردند به ۱۱ تیم افزایش یافت و تنها ۵ باشگاه استقلال خوزستان، ذوب آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان، مس رفسنجان و ملوان بودند. بندر انزلی. مجوز حرفه ای نگرفتند که تعداد باشگاه های بدون مجوز حرفه ای را نصف کنند.

با وجود پیشرفت فوتبال ایران در این رشته، خطر بزرگی در کمین ۳ باشگاه از ۵ باشگاه لیگ برتری است که مجوز حرفه ای دریافت نکرده اند. ماجرا از این قرار است که طی دو سال اخیر مدیران فدراسیون فوتبال بارها اعلام کردند باشگاه هایی که سه دوره متوالی موفق به کسب مجوز ملی نشوند به احتمال زیاد از لیگ برتر حذف خواهند شد.

به عنوان مثال، سال گذشته منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت: AFC با توجه به حرفه ای بودن لیگ برتر ایران هر سال معیارهای سخت تری را اعمال می کند، به عنوان مثال اگر باشگاهی نتواند ۳ بار مجوز ملی بگیرد. نباید در لیگ برتر فعالیت کند، ماده ۱۴۱ قانون تجارت می گوید که اگر شرکتی برای سه دوره متوالی زیان ده باشد، هر یک از سهامداران می تواند تقاضای انحلال کند ماجراجویی، و باشگاه ها در قالب یک شرکت تجاری فعالیت می کنند.

در این راستا در بین ۵ باشگاهی که مجوز دریافت نکرده اند، به غیر از استقلال خوزستان که مدتی است مجوز حرفه ای دریافت نکرده و صنعت نفت آبادان که سقوط کرده است، سه باشگاه ذوب آهن، مس رفسنجان و ملوان هستند. در خطر عدم دریافت مجوز ملی برای سومین سال متوالی. با این اوصاف، این سه باشگاه در صورت عدم موفقیت در کسب مجوز حرفه ای در لیگ بیست و چهارم، باید منتظر جرایم سنگین و حذف از بیست و پنجمین دوره لیگ برتر باشند. البته این روزها با توجه به پرونده فساد فوتبال در باشگاه مس رفسنجان، ممکن است این باشگاه محکوم به سقوط به لیگ دسته اول شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا