اخبار اقتصاد ایران

۳ هزار کانتینر لوازم خودرو از مسیر بندر کاسپین به ایستگاه رشت منتقل می‌شوند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: تلاش ما بر این است که با همکاری راه آهن و گمرک، سکوی حمل و نقل ترکیبی از طریق منطقه آزاد انزلی به طور کامل فعال شود تا مسیر ترانزیتی کالا بین آسیای میانه، قفقاز و جنوب کشور با سرعت، دقت و هزینه کمتر انجام شود.

افق میهن، جلسه مشترکی با حضور مصطفی طاعتی مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، رحمت رحمت نژاد مدیرکل راه آهن شمال ۲ و صادق برزگر مدیرکل گمرکات بندرانزلی و بازرس گمرکات استان گیلان در روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه جاری برگزار شد. ایستگاه راه آهن

در این نشست توسعه حمل و نقل ترکیبی و لجستیک ریلی استان گیلان با محوریت نقش منطقه آزاد انزلی در زنجیره ترانزیتی بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از جمله محورهای بحث می توان به طرح انتقال غلات به صورت ترانزیتی از بندر آکتائو قزاقستان به بندر کاسپین و سپس حمل ریلی به بندرعباس با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد. به گفته مدیرعامل سازمان، این طرح می تواند نقطه عطفی در تقویت جایگاه اقتصادی و ترانزیتی شمال کشور باشد.

طاعتی مقدم: بندر خزر، قلب تپنده ترانزیت شمال کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این جلسه ضمن تاکید بر ظرفیت‌های منحصر به فرد منطقه در حوزه لجستیکی و حمل‌ونقل ترکیبی، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با زیرساخت‌های بندری، گمرکی، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در بندر شمال-جنوب است که باید قلب بندر کاسپی را ایفا کند. ترانزیت کالا در شمال کشور.”

وی با اشاره به رویکرد دولت در توسعه تجارت خارجی و بهره برداری از ظرفیت های مناطق آزاد، افزود: تلاش ما بر این است که با همکاری راه آهن و گمرک، بستر حمل و نقل ترکیبی از طریق منطقه آزاد انزلی به طور کامل فعال شود تا مسیر ترانزیتی کالا بین آسیای میانه، قفقاز و جنوب کشور با دقت و سرعت کمتری انجام شود.

در ادامه جلسه موضوع تعیین کد گمرکی مستقل ایستگاه راه آهن رشت و استفاده از اراضی همجوار برای ایجاد بکبانک بندر انزلی و کاسپین در دستور کار قرار گرفت. این اقدام با هدف افزایش کارایی زنجیره حمل و نقل و تسهیل در جابجایی کالاهای صادراتی و ترانزیتی انجام می شود.
همچنین روند تخلیه و انتقال ۳۰۰۰ کانتینر حامل قطعات خودرو از بندرعباس به ایستگاه رشت بررسی شد. محموله هایی که در چارچوب مزایای گمرکی مناطق آزاد کشور از طریق بندر کاسپین ترخیص و برای بارگیری مجدد به مقاصد داخلی ارسال می شود.

در بخشی دیگر از این جلسه محمد پردل نژاد مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گیلان گزارشی از روند پیشرفت ساخت ایستگاه راه آهن بندر کاسپین ارائه کرد و جزئیات فنی و اجرایی این پروژه با حضور مدیران نهادهای حاضر مورد بررسی قرار گرفت.

حاضران در پایان ضمن تاکید بر لزوم هم افزایی راه آهن، گمرک و سازمان منطقه آزاد انزلی برای تشکیل هاب لجستیکی شمال کشور، بر اجرای سریعتر زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی و تقویت سهم ترانزیتی کشور در کریدور شمال به جنوب تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا