ورزشی

۴۰ دقیقه سانسور در تلویزیون به خاطر داور زن بازی!

رقابت های جام ملت های آسیا در مرحله گروهی در حال پیگیری است و تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در «شهر آموزش» به مصاف فلسطین رفت و اولین دیدار خود در جام هجدهم را برگزار کرد. با توجه به اینگونه تورنمنت ها، این روزها تلویزیون با دو شبکه ۳ و سیمای ورزشی به صورت زنده این مسابقات را پخش می کند و تمامی خبرنگاران و خبرنگاران از سوی سازمان صدا و سیما به این مسابقات اعزام شده اند تا بتوانند پوشش بهتری داشته باشند. این جام

با وجود تدارکاتی که تلویزیون برای این جام انجام داده، اما هنوز مسابقات مرحله گروهی آغاز نشده، انتقادها از پخش زنده این بازی ها حداقل در دو نوبت بیشتر شده است. یکی مربوط به پخش مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات است که توسط دو شبکه سه و ورزش پوشش داده شد، اما در تصمیماتی که صدای تماشاگران را درآورد، تصاویر بارها قطع شد و با مهمانان داخل استودیو دنبال شد. در تهران این قطع شدن تصاویر و سانسور مراسم افتتاحیه در شرایطی صورت گرفت که در بیشتر مراسم، مشکل پوشاندن لباس شرکت کنندگان در میان آنها نبود، اما همچنان تلویزیون سعی کرد تنها بخشی از آتش بازی را به نمایش بگذارد. مراسم در این مراسم افتتاحیه

اگرچه این اتفاق سر و صدای زیادی به پا نکرد و خیلی ها موفق شدند از طریق اینترنت کل مراسم افتتاحیه را ببینند، اما موضوعی که در جدال تیم های هند و استرالیا به وجود آمد یکی از موارد گیج کننده ای است که بدیهی است توضیح قانع کننده ای برای آن پیدا نخواهد شد. . مشکل این جلسه این بود که در نیمه اول بارها تصاویر زنده قطع شد و به جای آن تصاویر آرشیو پخش شد. دلیل؟ داور وسط این بازی یک زن بود!

یوشیمی یاماشیتا ژاپنی به همراه دو کمک داور زن ژاپنی قضاوت این بازی را بر عهده داشتند که در نوع خود تاریخ ساز محسوب می شد. این اولین بار در تاریخ بود که یک زن مسابقه ای را در سری مسابقات جام ملت های آسیا مردانه سوت زد. او تنها داور زن منتخب کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور در قطر است و در اولین دیداری که به او سپرده شد، توانست قضاوت قابل قبولی داشته باشد. اما اتفاق عجیبی در تلویزیون ایران افتاده بود. در نمای باز هم برای پخش این مسابقه با داور زن مشکلی وجود نداشت و تصاویر قطع نمی شد اما هر بار که کارگردان اصلی نمایی بسته از این داور ژاپنی ارائه می کرد، تلویزیون تصاویر را سانسور می کرد و شروع به پخش تصاویر آرشیوی می کرد.

این اقدام عجیب تلویزیون زمانی غیرقابل درکتر بود که به جای یک داور زن در میانه مسابقه، تماشاگران زن را در سکوها نشان داد که معمولاً لباس غیر رسمی‌تری نسبت به داور زن مسابقه می‌پوشیدند.

البته هنوز جای تعجب در این بین وجود دارد چرا که سانسور داور در اواسط بازی تنها حدود ۴۰ دقیقه طول کشید و سپس در پایان نیمه اول و کل نیمه دوم نمای بسته این داور در تلویزیون ایران سانسور نشد. حال سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چه کسی تصمیم می گیرد که داور زن بازی سانسور شود؟ چه کسی تشخیص می دهد که پخش او نامناسب است و پخش زنان در بین مخاطبان مناسب است؟ عجیب تر از همه این است که چه کسی ناگهان تصمیم می گیرد داور وسط را از سانسور خارج کند و بیش از خراشنده روح تماشاگر نشود؟

اینها همه تناقضات و سخت گیری های بی موردی است که تلویزیون ایجاد می کند و به بیرون راندن بیشتر مخاطبانش کمک می کند. واضح است که بازی استرالیا و هند در بین ایرانیان طرفداران زیادی ندارد اما چنین رفتاری باعث می شود همین تعداد از افرادی که حاضر به تماشای این مسابقه هستند از تلویزیون دور شوند و آن را به اینترنت و شبکه های ماهواره ای بیاورند.

البته این اولین بار نیست که تلویزیون نشان می دهد مشکل داوران زن فوتبال وجود دارد. جالب اینجاست که این سیاست دوگانه یا عدم اجماع در مورد آنچه باید سانسور شود مربوط به این روزها نیست. پیش از این، تلویزیون برای سانسور مکرر یک مسابقه فوتبال خارجی به دلیل اینکه یکی از کمک داوران زن بود، تیتر خبرها شده بود. ماجرا مربوط به دیدار تیم های منچستریونایتد و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس بود که تصاویر زنده قطع شد و تصاویر آرشیوی بارها و بارها پخش شد. و این فقط به این دلیل است که کمک داور زن در این بازی نشان داده نمی شود. این تصمیم در شرایطی گرفته شد که تلویزیون قبل از آن و چند بار بعد از آن مسابقاتی را پخش کرد که کمک داور یا داور زن داشت و آن بازی ها را سانسور نکرد.

حال ظاهراً یکبار برای همیشه مسئولان مربوطه باید در این زمینه تدبیر جامعی بیندیشند. از آنجایی که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بر استفاده از داوران زن در بازی مردان تاکید کرده اند، تلویزیون باید راه حل دیگری به جز سانسور مکرر و پخش تصاویر آرشیوی انتخاب کند. علاوه بر این می توانند تا یک زمان مشخص به این سانسور عجیب دامن بزنند، زیرا شاید خیلی زود، شاید حدود ۴۰ دقیقه متوجه شوند که برای مخاطبان تلویزیون، داور زن یک مسابقه فوتبال حساسیتی ایجاد نمی کند و شاید هم اصلا. نیای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا