بانک و بیمه

۵۳ هزار نفر از چک دیجیتال استفاده می‌کنند

به گزارش افق میهن، مهران محرمیان درباره چک دیجیتال گفت: محصول چک دیجیتال در بانک ها به تدریج در حال تکمیل و استفاده مشتریان است و روز به روز بر تعداد مشتریان استفاده کننده از این کالا افزوده می شود. بانک ها نیز به تدریج در حال بهبود فرآیندها و سیستم های خود هستند تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری از این محصول استفاده کنند که می تواند خدمات چک را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و به ویژه مشکل نقد غیرحضوری چک را برطرف کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۳ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می کنند که این ۵۳ هزار نفر ۱۸۴ هزار فقره چک دیجیتال صادر کرده اند. البته برگه چک اینجا مجازی است و در واقعیت دیگر برگه چک وجود ندارد. از این تعداد ۱۵۹ هزار فقره چک در شبکه بانکی نقد و ۳۳۴ فقره برگشت خورده است.

۱۱ بانک چک الکترونیکی ارائه می دهند

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره بانک های ارائه دهنده چک الکترونیکی گفت: ۱۱ بانک چک دیجیتال و چهار بانک ملی اینده، مهر اقتصاد و سپه تست های خود را که این روزها در حال اجراست و در اختیار مشتریانشان قرار می گیرد با موفقیت به پایان رساندند. دو بانک مسکن و خاورمیانه در حال تکمیل آزمایشات برای اضافه شدن به بانک های چک دیجیتال هستند.

محرمیان خاطرنشان کرد: نکته این است که کسانی که چک دیجیتال دریافت می کنند باید بتوانند آن را در همه بانک ها نقد کنند. بنابراین بانک ها دو کار انجام می دهند. اول اینکه در حوزه فضای مجازی و محصولاتی مانند موبایل بانک و اینترنت همه بانک ها باید بتوانند چک های دیجیتال بانک های دیگر را نقد کنند به همین دلیل این حمایت ها به تدریج در بانک های مختلف اضافه می شود.

وی ادامه داد: مورد دوم مربوط به فضای فیزیکی و انشعابات است. در حال حاضر افراد زیادی با فرهنگ چک دیجیتال آشنایی ندارند. اگر شخصی بخواهد چک دیجیتالی صادر کند، گیرنده باید بتواند چک را به حساب بانکی خود واریز کند و به اصطلاح آن را نقد کند. اگر بانک نتواند از این چک دیجیتالی پشتیبانی کند، مانعی برای استفاده گسترده از چک دیجیتال ایجاد می کند و این روند را کند می کند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مهر ماه گذشته بخشنامه‌هایی را به بانک‌ها ابلاغ کردیم که فرآیندهای نقدی چک‌های دیجیتال و بدون کاغذ در شعبه را به شعب اطلاع دادیم. برخی از بانک ها از نظر فنی اعلام تمایل کرده اند، برخی دیگر نیز دیر اعلام کرده اند و از نظر فنی این امکان در بانک ها وجود دارد. البته از همان ابتدا راهکاری را به بانک ها اعلام کردیم تا با استفاده از همین سامانه ها بتوانند این چک ها را نقد کنند.

محرمیان با بیان اینکه در این ماه ها بخشنامه های متعددی به بانک ها ارسال شده است، گفت: ۲۰ آذر امسال بانک ها به یک کنفرانس دعوت شدند و جزئیات را در جریان قرار دادند. اکنون بانک ها بهانه ای برای عدم ارائه این خدمات در شعب خود ندارند و همه بانک ها مجهز هستند و می توانند این کار را انجام دهند.

تمامی شعب بانک ها باید چک های دیجیتال را بپذیرند
وی ادامه داد: از کارکنان بانک ها می خواهیم در سریع ترین زمان ممکن موارد را اجرا و بخشنامه ها و تذکرات داخلی بانکی را صادر و آموزش های مربوطه را برای کارکنان شعب انجام دهند. تمامی شعب بانک ها باید چک های دیجیتالی را بپذیرند و فرآیندها به اطلاع همه بانک ها رسیده است. از این پس اگر به بانکی برخورد کنیم که از این سرویس پشتیبانی نمی کند، باید برخورد انضباطی کنیم. بنابراین امیدوارم در چند روز آینده این اتفاق بیفتد.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم در سامانه ها و شعب با چک های الکترونیکی مشکل داشتند، مراتب را از طریق شماره تلفن ۲۷۰۶ شماره ارتباط عمومی بانک مرکزی اعلام کنند، موارد جمع بندی و پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا