ترندهای روز

۵ راه کمتر گفته شده برای جوان نگه داشتن مغز

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

علی سلیمی: مغز انسان با افزایش سن تغییر می کند و طبیعتاً عملکرد ذهنی نیز در کنار آن تغییر می کند. زوال ذهنی و شناختی شایع و یکی از ترسناک ترین پیامدهای پیری است، اما این زوال ذهنی و اختلال شناختی در مغز اجتناب ناپذیر نیست و راه هایی برای پیشگیری نسبی وجود دارد. در اینجا ۴ مورد از آنها وجود دارد.

۱- تحریک ذهنی کنید

از طریق تحقیقات روی موش ها و بعداً انسان ها، دانشمندان دریافتند که فعالیت مغز باعث تحریک ارتباطات جدید بین سلول های عصبی می شود و حتی ممکن است به مغز در تولید سلول های جدید کمک کند. این پدیده به عنوان نوروپلاستیسیته نیز شناخته می شود. این انعطاف پذیری عصبی یک ذخیره عملکردی ایجاد می کند که از مغز در برابر از دست دادن سلول های آینده محافظت می کند. خواندن، یادگیری یک مهارت جدید، معماهای کلمات، مسائل ریاضی، طراحی، نقاشی و کاردستی همگی نمونه هایی از تحریک ذهنی هستند.

۲- فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون بالا در میانسالی خطر زوال شناختی را در سنین بالا افزایش می دهد. به طور کلی سبک زندگی صحیح که شامل ورزش، تغذیه مناسب و مدیریت استرس می شود کمک زیادی به کنترل فشار خون می کند.

5 روش عجیب برای جوان نگه داشتن مغز

۳- به احساسات خود توجه کنید

افرادی که مضطرب، افسرده، کم خواب یا خسته ذهنی هستند در تست های عملکرد شناختی نمره بدتری می گیرند. نمرات ضعیف لزوماً افزایش خطر زوال شناختی در سنین بالا را پیش بینی نمی کند، اما سلامت روان و خواب آرام مطمئناً اهداف مهمی برای جوان نگه داشتن مغز هستند.

5 راه عجیب برای جوان نگه داشتن مغز

۴- ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید

تحقیقات نشان داده است که روابط اجتماعی قوی با خطر کمتر زوال عقل (شناخت)، و همچنین کاهش فشار خون و امید به زندگی طولانی تر همراه است.

۵- از سر خود محافظت کنید

صدمات متوسط ​​تا شدید سر، حتی بدون ضربه مغزی شدید در آن زمان، خطر ابتلا به اختلالات شناختی را در سنین بالا افزایش می دهد.

به طور کلی توجه داشته باشید که بسیاری از اوقات زوال شناختی می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد که ما در آن نقش چندانی نداریم، اما با توجه به عوامل مهمی که در بالا ذکر شد، برخی از آنها می توانند تاثیر عوامل ژنتیکی را تا حد نسبی کنترل کنند. به میزان زیادی انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا