بانک و بیمه

۵ قوی سیاه بازار دلار تهران چه بود؟

به گزارش افق میهن، روز گذشته پنج پدیده در بازار ارز و سکه رخ داد:

  • اولین پدیده بحث بازار منفی،
  • ثانیاً وضعیت مسدود شده است.
  • سوم، رشد حباب سکه و طلا،
  • چهارم، شکاف بین قیمت تتر و دلار در حال افزایش است
  • آخرین پدیده سقوط شدید تمام بازارهای جهانی بود.

در آن روز قیمت ها کاهش یافت و یک کانال از دست رفت. قیمت سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان رسید و قیمت دلار کانال ۶۱ هزار تومانی را از دست داد و به قیمت قبل از ترور اسماعیل هنیه در تهران بازگشت.

قیمت دلار هرات روز دوشنبه پس از دو روز بازگشایی در کانال ۶۱ هزار تومانی این کانال را از دست داد و در ۶۰ هزار تومان شروع به کار کرد.

در ابتدا و قبل از بازگشایی بازار دبی، قیمت دلار هرات افزایش یافت، اما با باز شدن قیمت درهم با شکاف منفی، قیمت دلار هرات کاهش یافت و کانال ۶۰ هزار تومان از دست داد.

در نهایت دلار هرات در سطح حمایتی ۵۹ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد.

زمانی که قیمت دلار هرات وارد کانال ۵۹ هزار تومانی شد، قیمت دلار در این بازار به نرخ های قبل از ترور اسماعیل هنیه بازگشت.

این افت قیمت نقدی دلار هرات در حالی رخ داد که قیمت دلار فردا در محدوده ۶۰ هزار تومان باقی ماند و حتی تا ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان نیز افزایش یافت.

با توجه به این شکاف، وضعیت بلوکی در بازار ارز هرات جدی تر شد. با کاهش قیمت دلار هرات و ورود به کانال ۵۹ هزار تومانی، قیمت دلار در تهران نیز از کانال ۶۱ هزار تومانی فاصله گرفت.

قیمت درهم با شکاف منفی ۱۸۰ تومانی ۱۶۴۵۰ تومان آغاز شد و سپس تا ۱۶۴۰۰ تومان کاهش یافت اما در نهایت در ۱۶۵۰۰ تومان بسته شد.

قیمت سکه نیز با شکاف منفی ۲۰۰ هزار تومانی در کانال ۴۲ میلیون تومان و ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و سپس به ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافت و مورد حمایت منطقه قرار گرفت.

قیمت طلای مذاب سطح حمایتی ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را از دست داد و به سطح حمایتی ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان نزدیک شد، اما این سطح حمایت شد.

کاهش شدید در بازارهای جهانی

بازارهای جهانی نیز در روز دوشنبه شاهد کاهش شدید بودند. قیمت بیت کوین به پایین ترین حد ۵۰۰۰۰ دلار رسید و بیش از یک میلیارد دلار در این بازار نقد شد.

این افت قیمت بیت کوین بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داد و قیمت تتر به دلیل این افت به ۶۲ هزار تومان رسید.

با این افزایش قیمت تتر، فاصله این بازار با قیمت دلار تهران به بیش از هزار تومان رسید و شکاف تتر با دلار هرات به بیش از دو هزار تومان رسید.

علاوه بر بیت کوین، بازار سهام و قیمت طلا نیز در بازارهای جهانی کاهش یافت.

ترس از تکرار رکود ۲۰۰۸

تحلیلگران این کاهش را به تاثیر جنگ نسبت می دهند، اما مشکل اصلی آمارهای اشتغال هفته گذشته ایالات متحده و سیگنال رکود بود.

در واقع، بازارهای جهانی به دلیل ترس از تکرار رکودهایی مانند بحران سال ۲۰۰۸ سقوط کردند.

با کاهش قیمت اونس طلا، قیمت آن به زیر ۲۴۰۰ دلار رسید، اما قیمت سکه و طلای داخلی پاسخی به این کاهش نداد و حباب طلا و سکه گسترش یافت.

حباب سکه روز دوشنبه به ۲۰ درصد و حباب طلای آب شده به ۲ درصد رسید که بی سابقه بود. البته با تضعیف شاخص دلار، با کاهش شاخص دلار، بازار شمش طلا به بالای ۲۴۰۰ دلار بازگشت.

به گفته تاجران فنی، سایه جنگ همچنان بر بازار داخلی سایه افکنده است و با افزایش تنش ها در منطقه، قیمت ها ممکن است دوباره افزایش یابد.

با این حال، اگر در روزهای آینده آرامش برقرار شود، قیمت ها همچنان ممکن است کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا