بانک و بیمه

۵ میلیون کارگر زیرزمینی بدون بیمه داریم

به گزارش ایران تحلیل، فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی گفت: نیروی انسانی و کارگران; چه در بخش دولتی و چه خصوصی باید با کارفرما قرارداد مستقیم داشته باشد. چرا پیمانکار در یک شرکت باید چادر بزند و با کارفرما هماهنگ کند و بخشی از درآمد کارمند را بگیرد و مطالبات کارمند معوق بماند؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دلیل اصلی این است که در این سال‌ها کارفرمایان برای فرار از پرداخت بدهی کارگران، میدان را به پیمانکاران سپرده‌اند و بعد از آن دیگر به تخلفات کارگران رسیدگی نکرده‌اند. .” ‘ حقوق. اگرچه نمونه های زیادی از تضییع حقوق کارگران توسط پیمانکاران وجود دارد، اما بسیاری از پیمانکاران با روابط مشکوک برنده مناقصه می شوند.

بیات با بیان اینکه امروز هیچ یک از کارگران کشور شغل مطمئنی ندارند زیرا بیش از ۹۶ درصد از ۱۵ میلیون کارگر کشور با قرارداد موقت کار می کنند، گفت: برخی از کارگران ۸۹ روزه، یک ماهه، سه ماهه و ۶ قرارداد دارند. قراردادهای یک ماهه و حتی شما با قراردادهای سفید امضا شده و سفته و تعهدنامه کار می کنید زیرا آنها هیچ گونه ادعا یا معوقه ای از کارفرما ندارند.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی با بیان اینکه بیش از ۹۶ درصد قراردادهای کاری ناامن است، گفت: این نوع قراردادها معیشت و کارگاه های ناامن را به دنبال دارد، ما از سال ۷۹ هم همین را خواستیم اما متاسفانه به این موضوع رسیدیم. روزی که نه دولت ها و نه نمایندگان مجلس این کار را نکرده اند، صدای کارگران به گوش می رسد.

وی با بیان اینکه بارها از ادارات درخواست تشدید بازرسی از کارگاه ها و نحوه پیمانکاری را داشته ایم، ادامه داد: پاسخ ما هر بار می گوید قدرت کافی برای افزایش بازرسی نداریم و هزینه بازرسی برای ما سنگین است. . علاوه بر این، بازرس می تواند در صورت ثبت و داشتن علامت کارگاه و بنگاه اقتصادی، بر فعالیت یک کارگاه و نحوه انعقاد قرارداد کار نظارت داشته باشد، در حالی که امروزه بسیاری از کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی فاقد هرگونه علامت و علامت هستند. می دانیم امروزه علاوه بر جمعیت کارگران با قراردادهای معین که بیش از ۱۵ میلیون نفر است و حق بیمه برای آنها پرداخت می شود، البته به صورت ناقص و مخدوش، بیش از ۵ میلیون کارگر در کارگاه های زیر وجود دارند. آنها به صورت زیرزمینی و مخفی از هر نظارتی کار می کنند و این کارگران به جز دستمزد روزانه یا هفتگی از مزایای شرکت یا اتحادیه برخوردار نیستند.

بیات افزود: کارگران زیرزمینی حتی غرامت بیمه ای دریافت نمی کنند و بنابراین وجود خارجی برای سازمان تامین اجتماعی ندارند. بیشترین تضییع حقوق کارگران در مراکزی مانند کارگاه‌های پوشاک، آرایشگاه‌ها و مطب‌ها اتفاق می‌افتد که اغلب در ساختمان‌های مسکونی بدون تابلو برای فرار از مالیات کار می‌کنند و در مراکز کاریابی اثری از این کارگاه‌ها نیست، اما می‌دانیم که کارگران این کارگاه های غیرقانونی و غیررسمی با حداقل دستمزد استخدام شده و از بیمه، سابقه کار و سایر مزایای شغلی محروم می شدند. زیرا آنها به پول نیاز دارند و باید خانواده خود را سیر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا