ترندهای روز

۵ نکته تلخ از کنکور امسال که مثل داغی بر دل است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کنکور امسال جنبه های زیادی داشت. از سهم یک مدرسه خاص از بهترین ها گرفته تا مثلاً برتری مطلق آماری پسران در آزمون سراسری. البته آزمون دو مرحله ای منتقدان خود را دارد و به طور کلی آنچه می بینیم شبیه یک دوره است، اما البته آینده آن تا حد زیادی در هاله ای از عدم قطعیت است. در این مطلب به سراغ ۵ نکته خاص و البته تلخ از کنکور امسال می رویم. با ما همراه باشید.

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

آمار عجیب سهم مدارس در رتبه های برتر کنکور!

«بهترین های کنکور» معرفی شدند. این خبر با دو هفته تعویق البته در زمانی غیرعادی از نظر رسانه ها اعلام شد تا در نهایت این آزمون پایانی نامتعارف داشته باشد. به گزارش فرهیختگان، بررسی نوع مدارس در ۳ گروه آزمایشی اصلی کنکور امسال نیز نشان می دهد که دانش آموزانی که در مدارس سمپاد و تیزهوشان تحصیل کرده اند بهترین بوده اند به طوری که ۷۳ درصد از دانش آموزان برتر این سه گروه. سمپادی ها بودند.

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

جالب اینجاست که در گروه علوم تجربی حتی یک نفر از مدارس غیر سمپادی وجود ندارد! در تمام این سال ها بحث پایین بودن کیفیت آموزشی مدارس دولتی و سهم اندک آنها در بین برترین ها در کنکور همواره مورد انتقاد بوده است، امسال نیز با توجه به سهم ۷ درصدی در بین ۳۰ نفر برتر نشان می دهد که این مدارس دارای واقعا قادر به انجام این کار نیست. که پیش بینی می شود سهم بسزایی در کنکور داشته باشد.

دانش آموزان برتر کنکور در شهرهای با تمرکز قدرت و ثروت

روزنامه آرمان امروز می نویسد: توجه به نام شهرها و تعداد نفرات برتر کنکور نشان می دهد که رتبه های ۱ تا ۱۰ کنکور در سال های گذشته اغلب بین شهرهایی تقسیم می شود که از نظر اقتصادی و سیاسی بهتری دارند. موقعیت نسبت به سایر شهرها امکانات بیشتری برای آموزش و پرورش وجود دارد. مثل همیشه تهران اول است. امسال مشهد با ۵ رتبه برتر دوم شد و تبریز و اصفهان با سه رتبه سوم سوم شدند.

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

منطقه یک، دو و سه سهمیه های موثر در کنکور است که بر اساس محل تحصیل داوطلبان تعیین می شود. تفاوت آنها در امکانات آموزشی هر منطقه است. منطقه یک شامل مراکز استانی با امکانات، رفاهی و خدمات آموزشی خوب است و منطقه سه کمترین دسترسی و امکانات آموزشی را دارد. حالا از شهر و منطقه آموزشی فاصله بگیریم و فقط به استان ها بپردازیم. ۴۸.۴ درصد از رتبه های برتر کنکور تنها از دو استان کشور هستند. یعنی تهران و خراسان رضوی که اولی ۱۱ رتبه برتر و دومی ۷. موضوع مهم دیگر این است که امسال ۱۶ استان کشور هیچ سهمی از رتبه های برتر کنکور نداشتند. به عبارتی ۵۱.۶ درصد استان های کشور در لیست رتبه های برتر کنکور غایب بودند.

برتری مطلق پسران در بین بهترین ها!

دومین دوره آزمون سراسری امسال با حدود ۹۸۴ هزار داوطلب شامل ۶۲۰ هزار نفر زن (۶۳ درصد) و ۳۶۴ هزار (۳۷ درصد) مرد برگزار شد. اما نکته اینجاست که با وجود سهم بالای دختران در بین داوطلبان کنکور، در بین سی شرکت کننده برتر تنها چهار نماینده داشتند و کنکور امسال را به پسران واگذار کردند. نتیجه ای که با توجه به آمار جنسیتی آزمون سراسری کمی دور از انتظار به نظر می رسید.

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

دختر درجه یک ارتش در آزمون تجربی قبول شد

هرمزگان تاکنون هیچ فردی را در بین نفرات برتر کنکور سراسری نداشته است و درخشش صبا معصوم نیا سماکوش دانش آموز مدرسه فرزانگان ۱ ناحیه ۱ بندرعباس در کنکور سراسری و کسب رتبه ۱ در رشته رشته علوم تجربی افتخار بزرگی برای ایشان و خانواده ایشان و برای استان هرمزگان است. . در واقع این خانواده مازندرانی هستند و به دلیل شغل پدر صبا (نیروی نیروی دریایی ارتش) در هرمزگان حضور دارند و این توفیق به واسطه این اتفاق نصیب هرمزگانی شده است.

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

البته نکته خاص صبا خانم تصویری است که در کنار کتاب هایش منتشر کرده است. دختری که به گفته خودش روزی ۱۵ ساعت درس می خواند تا به این نقطه برسد. بسیاری از کاربران این اتفاق را با ماجرای درخواست مبینا نعمت زاده برای حضور در حوزه پزشکی مقایسه کردند. در هر صورت قیاس قابل تامل است!

دختران این دو گروه جبران کردند

از بین ۴۰ رتبه برتر کنکور، ۱۲ رتبه برتر برای دختران در گروه های آزمایشی علوم تجربی، علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر اختصاص دارد. در بین نفرات برتر آزمون امسال، دختران در رشته علوم ریاضی و فنی سهمی نداشتند، اما حوزه هنری مختص دختران با رتبه های برتر پنج بود. همچنین گروه زبان های خارجی با سهم ۸۰ درصدی دختران جزو بهترین های این گروه است. به نحوی که عدم موفقیت در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی در مقایسه با چنین موفقیت چشمگیری ممکن است کمی آمار را زیبا کند. به هر حال این بدعت کاذبی است که در کشور ما وجود دارد که کنکور در قسمت هنر و زبان را جدی بگیریم. مثل خیلی چیزهای دیگر!

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

5 چیز تلخ از کنکور امسال که مثل سوزش در دلم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا