ترندهای روز

۵ نیروی هوایی برتر جهان در سال ۲۰۲۴؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

از زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که فناوری هواپیما در مقایسه با هواپیماهای مورد استفاده در جنگ جهانی اول بسیار بهبود یافته بود، نیروهای هوایی به بخش مهمی از ارتش هر کشور تبدیل شده‌اند، موضوعی که در همه کشورهای جهان کاربرد دارد. طبیعتاً جای تعجب نیست که نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) به عنوان قدرتمندترین نیروی هوایی جهان توسط فهرست جهانی هواپیماهای مدرن نظامی (WDMMA) رتبه بندی شده است. WDMMA در توضیحات رتبه بندی خود بیان کرده است که از فرمول رتبه بندی ارزش واقعی استفاده می کند که نه تنها اندازه ناوگان، بلکه مدرن سازی، پشتیبانی لجستیکی، حمله، دفاع و سایر قابلیت ها را نیز در نظر می گیرد. به این ترتیب، این رتبه بندی کیفیت و ترکیب کلی موجودی هر ارتش را ارزیابی می کند. به این ترتیب، برترین نیروهای هوایی جهان به شرح زیر است:

۵- سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC)

5 نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛  از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

تعداد هواپیماهای نظامی: ۱۲۱۱ هواپیما

جنگنده ها: ۲۴.۵ درصد از ناوگان

هلیکوپتر: ۵۸.۹ درصد از ناوگان

سوخت‌رسان: ۵.۳ درصد از ناوگان

اولین ایران تحلیل در اینجا، نیروی دریایی ایالات متحده (USMC) است که بیش از ۱۲۰۰ هواپیمای نظامی از انواع مختلف در ناوگان خود دارد که اکثر آنها هلیکوپتر (۵۸.۹٪) هستند. به نقل از سایت این شاخه از ارتش ایالات متحده، هواپیماهای مورد استفاده این نیرو شامل McDonnell Douglas AV-8B Harrier، Northrop Grumman EA-6B Prowler McDonnell Douglas F/A-18 Hornet، Boeing F/A-18E/F است. Super Hornet، Lockheed Martin F-35 Lightning II، Lockheed Martin KC-130 Hercules و AAI RQ-2 Pioneer و البته انواع پهپادها. با این حال، جالب اینجاست که WDMMA اعلام کرده است که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده تنها دو فروند F-35 در ناوگان خود دارد و ۵۲۸ جنگنده باقی مانده یا McDonnell Douglas F/A-18 Hornet یا Boeing F/A-18E/F Super Hornet هستند. . ، دو جت جنگنده نمادین در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده (USN) و نیروهای تفنگداران دریایی.

۴- نیروی زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا)

5 نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛  از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

تعداد هواپیمای نظامی: ۴۳۹۷ فروند

جنگنده ها: ۰ درصد از ناوگان

هلیکوپتر: ۸۸.۱ درصد از ناوگان

سوخت‌رسان: ۳.۵ درصد از ناوگان

در جایگاه چهارم، یکی دیگر از واحدهای نظامی ارتش آمریکا، یعنی نیروی زمینی ارتش آمریکا قرار دارد. با این حال، برخلاف سایر واحدهای موجود در لیست، نیروی زمینی ایالات متحده هیچ جت جنگنده فعالی ندارد و ناوگان آنها عمدتاً از هلیکوپترها تشکیل شده است. این شعبه همچنین تعدادی هواپیمای ترابری، آموزشی و مأموریت ویژه، از جمله هواپیماهایی مانند MC-12W، یک هواپیمای توربوپراپ که به نیروهای روی زمین در پشتیبانی اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی کمک می کند، نگهداری می کند. اکثر ناوگان هوایی نیروی هوایی متشکل از هلیکوپترهای Sikorsky UH-60 Black Hawk است که در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد. طبق گفته لاکهید مارتین، شرکت مادر سیکورسکی، بلک هاوک در خدمت ارتش و نیروهای مسلح ایالات متحده است و همچنین در ارتش ۳۴ کشور دیگر در سراسر جهان حضور دارد و ثابت کرده است که یک پرنده نظامی ناهموار و قابل اعتماد است.

۳- نیروی هوایی روسیه

5 نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛  از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

تعداد هواپیمای نظامی: ۳۶۴۹

جنگنده ها: ۲۵ درصد ناوگان

بمب افکن: ۳.۳ درصد از ناوگان

سوخت‌رسان: ۰.۵ درصد از ناوگان

تنها واحد غیر آمریکایی مستقر در این فهرست، نیروی هوایی روسیه (Военно-воздушные силы России, VVS) است که ناوگانی متشکل از ۳۶۴۹ هواپیمای نظامی شامل جت های جنگنده، بمب افکن، سوخت رسان و غیره دارد. خواهد بود با این حال، در طول جنگ کنونی در اوکراین، پس از آغاز یک حمله گسترده روسیه علیه این کشور در فوریه ۲۰۲۲، نیروی هوایی این کشور هواپیماهای بسیاری از جمله دارایی های ارزشمندی مانند Beriev A-50 را از دست داده است. در واقع، این شاخه از ارتش روسیه دو سیستم از این سیستم‌های هشدار و کنترل زودهنگام هوابرد (AEW&C) را از دست داده است که آخرین مورد در فوریه ۲۰۲۴ سرنگون شد.

به طور کلی، وب سایت Oryx که تلفات هر دو طرف جنگ را مستند می کند، ۶۰۰ هواپیمای نظامی روسیه را که در طول جنگ با اوکراین سرنگون یا آسیب دیده اند، شامل ۸۸ جت جنگنده و سه بمب افکن استراتژیک، از جمله دو فروند، توسط آنها آسیب دیده اند. با این حال، روسیه همچنان از برتری هوایی خود برای بمباران اهداف استراتژیک نظامی و غیرنظامی در داخل اوکراین استفاده می کند. اوکراین مدعی شد که هواپیماهای روسی A-50 و Ilyushin Il-22 را سرنگون کرده است.

۲- نیروی دریایی ایالات متحده (USN)

5 نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛  از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

تعداد هواپیمای نظامی: ۲۶۲۶ فروند

جنگنده ها: ۲۰.۲ درصد از ناوگان

هلیکوپتر: ۲۱.۲ درصد از ناوگان

حمل و نقل: ۳ درصد از ناوگان

بازگشت به ایالات متحده، جایی که نیروی دریایی بیش از ۲۶۰۰ هواپیمای نظامی دارد. از جمله ۵۳۰ جنگنده در ناوگان خود. مانند تفنگداران دریایی، نیروی دریایی ایالات متحده دارای سه نوع جنگنده است: مک دانل داگلاس F/A-18 Hornet، Boeing F/A-18E/F Super Hornet، و لاکهید مارتین F-35 Lightning II، علاوه بر این بسیاری دیگر از این جنگنده های دیگر عبارتند از جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکون و نورتروپ اف-۵، و همچنین چندین هواپیمای آموزشی مانند مک دانل داگلاس تی-۴۵ گوشاوک.

با این حال، این شاخه از ارتش ایالات متحده، بل بوئینگ وی-۲۲ اوسپری را نیز اداره می کند، که در پی یک حادثه مرگبار در سواحل ژاپن در نوامبر ۲۰۲۳، مجبور به توقف کامل ناوگان خود شد. ، ۲۰۲۴ پس از چراغ سبز فرماندهی سیستم های هوایی نیروی دریایی ایالات متحده و وزارت دفاع ایالات متحده. این تصمیم سه ماه پس از سقوط مرگبار V-22 Osprey در ژاپن گرفته شد.

۱- نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)

5 نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛  از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

تعداد هواپیماهای نظامی: ۵۱۸۹ فروند

جنگنده ها: ۲۹.۱ درصد از ناوگان

بمب افکن ها: ۲.۵ درصد از ناوگان

سوخت‌رسان: ۱۰.۷ درصد از ناوگان

با حداقل هیاهو و شگفتی، نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) با ۵۱۸۹ هواپیمای نظامی در ناوگان خود قوی ترین و بهترین نیروی هوایی در جهان است. اگرچه ممکن است تعجب آور باشد، هواپیماهای آموزشی با ۲۹.۷ درصد بیشترین سهم ناوگان را به خود اختصاص داده اند و جت های جنگنده با ۲۹.۱ درصد از سهم ناوگان در رتبه دوم قرار دارند. طی سال‌ها، این شاخه از ارتش ایالات متحده دارای هواپیماهای نمادین بسیاری مانند لاکهید مارتین SR-71 Blackbird، Northrop Grumman B-2 Spirit، Boeing B-52 Stratofortress و غیره بوده است که آن را به یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی تبدیل کرده است. در جهان. تبدیل شده است، در حالی که این شاخه از ارتش ایالات متحده برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ تأسیس شد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا