ترندهای روز

۵ پهپاد نظامی که ورق جنگ را بر می‌گردانند!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جنرال اتمیکس در لبه پیشرفت ساخت هواپیمای بدون سرنشین نظامی پیشرفته (UAV) قرار دارد. این شرکت برخی از بهترین پهپادهای نظامی را تولید کرده یا در حال توسعه است، پهپادهایی که در حال تغییر جنگ مدرن هستند.

جنرال اتمیکس در حال حاضر در حال توسعه پهپادها به عنوان بخشی از برنامه بزرگتر جنگنده نسل ششم نیروی هوایی ایالات متحده است که به نام NGAD شناخته می شود و اخیراً پهپاد رزمی گامبیت ۵ خود را برای عملیات از ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به فضا پرتاب کرده است.

در اینجا پنج هواپیمای بدون سرنشین جنگی جنرال اتمیکس در حال خدمت یا توسعه هستند.

۱- MQ-9 B SkyGuardian

بیش از ۳۰۰ پهپاد از خانواده MQ-9 Reaper ساخته شده است

نقش عمدتاً عملیات شناسایی و جمع آوری اطلاعات، حملات دقیق است

اولین پرواز ۲۰۰۱ (ریپر اصلی)

شرایط استفاده از خدمات

جنرال داینامیکس پهپاد MQ-9B SkyGuardian را “نسل بعدی سیستم های هواپیمای کنترل از راه دور” می نامد. این پهپاد برای ارائه قابلیت‌های شناسایی پایدار و جمع‌آوری اطلاعات در سراسر جهان ساخته شده است و برای پرواز مداوم بر فراز افق تا ۴۰ ساعت از طریق ماهواره طراحی شده است.

این پهپاد یکی از چندین گونه مدرن پهپاد MQ-9 Reaper است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ پرواز کرد. این پهپاد دارای ۹ نقطه اتصال است و حداکثر ظرفیت حمل آن ۲۱۵۵ کیلوگرم است.

جنرال اتمیکس می گوید که این پهپاد علاوه بر نقش اصلی شناسایی، نظارت و جمع آوری اطلاعات، می تواند برای کمک های بشردوستانه، جستجو و نجات، اجرای قانون، مدیریت مرز، هشدار اولیه هوابرد، جنگ الکترونیک، عملیات تهاجمی در ارتفاع بالا و ماموریت های دیگر زمانی که این پهپاد مجهز به کیت ماموریت SeaGuardian باشد، علاوه بر عملیات ضد مین، قادر به انجام جنگ ضد سطحی و ضد زیردریایی نیز می باشد.

5 پهپاد نظامی که جریان جنگ را تغییر می دهد!

۲- عقاب خاکستری

بیش از ۲۰۰ پهپاد MQ-1C Grey Eagle ساخته شده است

نقش نظارت، جمع آوری اطلاعات و شناسایی، حملات دقیق

اولین پرواز در سال ۲۰۰۴

شرایط استفاده از خدمات

MC-1C Gray Eagle اصلی ترین پهپاد رزمی ارتش آمریکا و نسخه پیشرفته پهپاد Predator است. این هواپیمای بدون سرنشین امکان عملیات شناسایی، نظارت و اکتساب هدف و انجام عملیات تهاجمی را در اختیار ارتش آمریکا قرار می دهد. Grey Eagle تا ۲۵ ساعت استقامت پرواز دارد و حدود ۴۸۸ کیلوگرم بار را به صورت داخلی و خارجی حمل می کند.

در خدمت ارتش ایالات متحده، مجموعه ماموریتی عقاب خاکستری شامل نظارت، شناسایی و جمع آوری اطلاعات، حفاظت از کاروان، کشف و خنثی سازی بمب های کنار جاده ای، پشتیبانی نزدیک هوایی، رله ارتباطی و ماموریت های تهاجمی است. انواع این پهپاد Grey Eagle 25 M و Grey Eagle Extended Range می باشد.

5 پهپاد نظامی که جریان جنگ را تغییر می دهد!

۳- Gambit ۱/۲ / XQ-67 A

حداقل یک نسخه اولیه از پهپاد XQ-67 A ساخته شده است

نقش هواپیمای بدون سرنشین بال جانبی وفادار

اولین پرواز در فوریه ۲۰۲۴

شرایط در حال توسعه

پروژه پهپاد جنرال اتمیکس گامبیت بر ارائه تعداد زیادی پهپاد مشترک، متمرکز بر ماموریت، پیشرفته و قابل اعتماد با بال جانبی متمرکز است. اینها قرار است با F-35 Lightning II یا جنگنده نسل ششم به نام NGAD جفت شوند. نیروی هوایی ایالات متحده گامبیت ۱ شرکت جنرال اتمیکس را برای انتقال آن به فاز بعدی پروژه هواپیمای جنگی مشترک NGAD XQ-67 (همراه با پهپاد Fury ساخت اندوریل) افق میهن کرده است.

Gambit 1 یک پلت فرم حسگر بسیار چابک و حساس است که برای استقامت طولانی به عنوان یک پهپاد وفاداری بال جانبی بهینه شده است. این پهپاد به عنوان چشم و گوش اولیه یک گروه رزمی عمل خواهد کرد. گامبیت ۲ تقریباً مشابه نسخه شماره ۱ است، اما به سلاح های هوا به هوا نیز مجهز است (که استقامت پرواز آن را در مقایسه با گامبیت ۱ کاهش می دهد).

5 پهپاد نظامی که جریان جنگ را تغییر می دهد!

۴- گمبیت ۴

شماره نامعلومی از نسخه اولیه این پهپاد ساخته شد

نقش رزمی رادارگری / مراقبت، شناسایی و جمع آوری اطلاعات

اولین پرواز مشخص نیست/در آینده اعلام خواهد شد

شرایط در حال توسعه

پهپاد Gambit 4 یک پهپاد رادارگریز با تمرکز بر شناسایی رزمی است. این پهپاد بدون دم است و بال‌های جارویی دارد و برای ماموریت‌های با استقامت بالا با ماهیت تخصصی بهینه شده است. گامبیت ۴ با ظاهر صیقلی خود به گونه ای طراحی شده است که در حین استفاده از قابلیت های مخفیانه خود از شناسایی توسط دشمن جلوگیری کند.

گامبیت ۴ کمی شبیه به برخی دیگر از پهپادهای رادارگریز نیروی هوایی ایالات متحده است. طراحی آن شبیه به XQR-73، احتمالا RQ-170 و RQ-180، و حتی بمب افکن B-2 Spirit است (به نظر می رسد طراحی بال برای پنهان کاری استفاده می شود). پهپاد دیگری از سری پهپادهای گامبیت جنرال اتمیکس، گمبیت ۳ است که یک نسخه آموزشی است.

5 پهپاد نظامی که جریان جنگ را تغییر می دهد!

۵- گنجشک

شماره نامعلومی از نسخه اولیه این پهپاد ساخته شد

نقش پهپادها در تشخیص و نظارت بر تداخل

اولین پرواز ناشناخته/هنوز اعلام نشده است

شرایط در حال توسعه

General Atomics Sparrowhawk یک پهپاد کوچک قابل بازیابی (معروف به پهپاد انگل) است. این پهپاد در حال حاضر در حال توسعه است، ساخت آن ابتدا در سال ۲۰۱۹ فاش شد و سپس در سپتامبر ۲۰۲۰ برای عموم آشکار شد.

Sparrowhawk برای اطلاعات سیگنال، نظارت و شناسایی، تصویربرداری رادار، پارازیت و سایر نقش های آینده در نیروی هوایی ایالات متحده توسعه یافته است. Sparrowhawk را می توان با پهپادهای دیگر مانند MQ-9 Reaper بسیار بزرگتر مستقر کرد.

دروها می توانند Sparrowhawk را به همان روشی که محموله های دیگر مانند غلاف های حسگر یا مخازن سوخت حمل می کنند، حمل کنند. جنرال اتمیکس می‌گوید: «در یک محیط عملیاتی، وقتی MQ-9 در یک مأموریت به منطقه مورد نظر می‌رسد، می‌تواند کاری را انجام دهد که تعداد کمی از هواپیماهای خلبان از راه دور انجام داده‌اند – پرتاب یک پهپاد کوچک‌تر و سپس آن را در میانه پرواز بازیابی می‌کند. این اولین باری نیست که ایالات متحده ناوهای هواپیمابر پرنده دارد – زمانی ناوهای هواپیمابر کلاس آکرون را داشت که می توانست تا پنج جنگنده F-9 C-2 Sparrowhawk را حمل کند.

5 پهپاد نظامی که جریان جنگ را تغییر می دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا