بانک و بیمه

۶ اثر منفی اختلاف بالای بین دلار نیما و آزاد

سومیا شورابی; بازار: بررسی همبستگی بین درآمد و سود شرکت‌های بورسی با دلار آزاد، نیم و ترجیحی نشان می‌دهد که همبستگی شاخص‌ها با نیم دلار بسیار بیشتر و راحت‌تر از سایر نرخ‌های دلار قابل تحلیل است.

از سوی دیگر، بررسی شهودی روند حرکتی دلار نیما و ارزش ریال در بورس ایران نیز نشان می‌دهد که پس از هر تصمیم بانک مرکزی (در دولت‌های مختلف) برای نزدیک‌تر کردن دلار نیما به نرخ ارز. نرخ واقعی، بازار سهام بازدهی را فراهم کرد و سپس برای مدتی در حالت فرسایشی و خنثی باقی ماند.

چهار موج رشد دلار نیما در سال های اخیر شامل تثبیت نیما روی ۴۲۰۰، شناور شدن تا ۱۴۰۰۰ تومان، تثبیت روی ۲۸۵۰۰ تومان و رشد مجدد تا ۳۷۵۰۰ تومان و سپس تثبیت نسبی و رشد تا کنون است که هنوز فاصله ۳۰ درصدی دارد.

سیاست تثبیت دلار نیما و حرکت دلار آزاد در همه حال باعث شده است که سهام نسبت به سایر دارایی ها زیانده باشد و ثبات نسبی و رشد کند نیما بازدهی بازارها را به هم نزدیک کرده است (که ما هستیم. ). (در حال حاضر در این مرحله) و کاهش فاصله نیما از آزاد کمتر از ۱۵ درصد است و سهم را نسبت به سایر دارایی ها برنده می کند.

تاثیر افزایش شکاف بین دلار آزاد و نیما

افزایش نرخ دلار آزاد و سرکوب نرخ نیم دلار در سال های اخیر منجر به افزایش شکاف بین این دو نرخ شده است که اثرات زیر را به همراه دارد:

_افزایش انگیزه واردات (صرف نظر از نیاز یا ظرفیت تولید داخلی) و در نهایت منجر به کاهش شدید تراز تجاری کشور که طبیعتا در سال های آتی نرخ دلار آزاد را افزایش می دهد.

_عدم امکان ردیابی کلیه کالاها از مبدأ تولید (یا واردات) تا مقصد (مصرف کننده نهایی) و بروز رانت مالی برای تعداد محدودی از افراد از اختلاف قیمت دلار آزاد و نیما و همچنین ظهور پدیده معکوس قاچاق کالا و افزایش احتمال احتکار و اختلال در تولید؛

_به وجود آمدن تفاوت قیمت فروش محصولات شرکت ها با قیمت در بازار آزاد (گاهی ۱۰۰ درصد) و در نتیجه ایجاد رانت های یک میلیارد تومانی به دلیل قیمت گذاری اجباری شرکت ها. محصولات بر اساس نرخ دلار سامانه نیما;

_کاهش حاشیه سود و زیان شرکت های بزرگ صادرات محور و کاهش انگیزه فروش دلار در سامانه نیما.

_ عدم کنترل تورم و تعویق آسان به دلیل سرکوب تورم فعلی و در نهایت آزاد شدن آن در سال های آینده (نمونه ای از بازار این تورم). خرداد ۱۴۰۱ به دلیل لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی);

_افزایش تقاضا برای سفته بازی در بازار ارز و خروج سرمایه از کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا