ترندهای روز

۶ فایده شگفت‌انگیز پونه کوهی برای سلامتی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

پونه کوهی را می توان به صورت تازه، خشک و یا به صورت روغن بدست آمده از آن استفاده کرد و از فواید بی نظیر آن بهره مند شد. اگرچه این گیاه معمولاً در مقادیر کم استفاده می شود، اما حاوی مواد مغذی مهمی است. به طوری که یک قاشق چای خوری پونه کوهی خشک شده حدود ۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

6 فواید شگفت انگیز پونه کوهی برای سلامتی

در زیر ۶ مزیت دیگر پونه کوهی آورده شده است:

۱. منبع آنتی اکسیدان

مطالعات نشان می دهد که پونه کوهی منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی می شود. عصاره پونه کوهی سرشار از دو آنتی اکسیدان به نام های کارواکرول و تیمول است. که از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری می کند.

۲. مبارزه با باکتری ها

پونه کوهی حاوی ترکیبات خاصی است که خاصیت ضد باکتریایی قوی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، اسانس پونه کوهی به جلوگیری از رشد دو سویه باکتری عامل عفونت، یعنی اشریشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا کمک می کند. پونه کوهی در برابر ۲۳ نوع باکتری دیگر نیز موثر است.

۳. خاصیت ضد سرطانی

آنتی اکسیدان های موجود در پونه کوهی نه تنها می توانند آسیب رادیکال های آزاد را خنثی کنند، بلکه می توانند به پیشگیری از سرطان نیز کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که پونه کوهی نقش بسزایی در تخریب سلول های سرطانی دارد. طی یک آزمایش، محققان توانستند سرطان روده بزرگ انسان را با عصاره پونه کوهی درمان کنند. این مدرکی است که نشان می دهد پونه کوهی می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند و به سرکوب و از بین بردن آنها کمک کند.

۴. کاهش عفونت ویروسی

علاوه بر مبارزه با باکتری ها، برخی مطالعات نشان داده اند که پونه کوهی از بدن در برابر برخی ویروس ها نیز محافظت می کند. “کارواکرول” و “تیمول” دو ترکیبی هستند که در پونه کوهی یافت می شوند و دارای خواص ضد ویروسی هستند. یک مطالعه نشان داد که این دو ترکیب می توانند ویروس هرپس سیمپلکس (عامل تبخال) را تا ۹۰ درصد غیرفعال کنند. در مطالعه دیگری مشخص شد که کارواکرول در شرایط آزمایشگاهی قادر است نورویروس (عامل اسهال، تهوع و معده درد) را در عرض یک ساعت از بین ببرد.

۵. کاهش التهاب

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی توسط بدن است که در نتیجه بیماری یا آسیب رخ می دهد. با این حال، التهاب مزمن در ایجاد بیماری هایی مانند مشکلات قلبی، دیابت و بیماری های خود ایمنی نقش دارد. روغن پونه کوهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود می تواند به خنثی سازی رادیکال های آزاد و کاهش التهاب کمک کند.

۶. مصرف خوراکی

این گیاه همه کاره فقط مصارف دارویی ندارد، بلکه می توان آن را به طرق مختلف از جمله در غذاها مصرف کرد. می توانید برگ های پونه کوهی را با سبزیجات مختلف ترکیب کنید و یک سالاد سبزیجات پر از مواد مغذی درست کنید. همچنین می توانید از پونه کوهی خشک یا پودر پونه کوهی به عنوان ادویه یا چاشنی در غذاها استفاده کنید. پونه کوهی همچنین برای طعم دادن به گوشت یا طعم دادن به سس های خانگی استفاده می شود. این گیاه به صورت تازه، خشک و یا به صورت روغن موجود است و افزودن آن به رژیم غذایی بسیار آسان و مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا