بانک و بیمه

۶ ماه از سال گذشت؛ مخالفت بانک های عامل با پرداخت وام مسکن روستایی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: تصویب هیات وزیران در سال ۱۴۰۲ مبنی بر افزایش اعتبارات نوسازی مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان باعث شد تا اکثر متقاضیان مسکن روستایی از این اقدام دولت استقبال کنند و نوسازی را در اولویت قرار دهند.

اما به تدریج و پس از ابلاغ جنجالی و دیرهنگام بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به سیستم بانکی، روند پرداخت فاینانس مسکن که نسبت آن برای اولین بار از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار افزایش یافت، ضعیف و کندتر شد. . .

در همان روزهای اول پس از ابلاغ این مصوبه از سوی دولت سیزدهم، متقاضیان وام مسکن روستایی بارها گلایه خود را از ممانعت بانک ها در پرداخت وام اعلام کردند. در نهایت با آغاز سال جدید و تغییر دولت با بیانیه رئیس جمهور، این تسهیلات عملا از دسترس متقاضیان خارج شد.

اکنون با گذشت شش ماه از سال، آمارها حاکی از آن است که برخی بانک ها از عقد قرارداد با متقاضیان مسکن روستایی برای تعهد خودداری می کنند.

امسال سهمیه تعیین شده به بنیاد مسکن استان تهران برای تامین مالی تسهیلات مقاوم سازی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد بالغ بر ۴۰۰۰ فقره است.

«عطاالله زمانی مظفرآبادی» مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا بانک ها همچنان از پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان به متقاضیان خودداری می کنند؟ وی گفت: بازسازی مسکن روستایی یکی از حوزه های فعالیت بنیاد مسکن است و امسال سهمیه پرداخت تسهیلات مقاوم سازی برای بنیاد مسکن استان تهران ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد است. بالای ۴۰۰۰ است

تاکنون از ۴۰۰۰ مشروط ذکر شده حدود ۸۰۰ قرارداد منعقد شده و ۲۲۰۰ قرارداد دیگر باید منعقد می شد که متأسفانه به دلیل مقاومت و طفره رفتن بانک ها این امر محقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع امروز با بانک ها در مرحله عقد قرارداد بود، گفت: تشکیل پرونده و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه بر عهده بنیاد مسکن است. خوشبختانه تا کنون حدود ۸۰۰ قرارداد منعقد شده است که از ۴۰۰۰ سهمیه ذکر شده، قرار بود ۲۲۰۰ فقره دیگر منعقد شود که متاسفانه با مقاومت و بهانه های بانک ها تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

زمانی مظفرآبادی تصریح کرد: پس از گذشت بیش از شش ماه از سال ۱۴۰۳ و تا به امروز بانک ها از امضای قرارداد پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی خودداری می کنند و همین مشکل باعث شده است که به صراحت بگوییم که پرداخت تسهیلات متوقف شده است.

بانک ها برای عدم تعهد به پرداخت این تسهیلات از امضای قرارداد خودداری می کنند

مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: مشکل امروز وام مسکن روستایی، قرارداد با بانک های عامل است. زیرا به هر حال برای هر یک از پرونده های تشکیل شده ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود. بانک ها برای عدم تعهد به پرداخت این تسهیلات از امضای قرارداد خودداری می کنند.

در پاسخ به سوال بانک ها در مورد عدم امضای قرارداد چه می گویند؟ وی تاکید کرد: بانک ها اعلام می کنند که نمی توانیم قرارداد ببندیم چون در حال حاضر منابع نداریم. البته به نظر می رسد همچنان اجازه عقد قرارداد را ندارند. اما به نظر می رسد تعامل بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بهبود روند پرداخت تسهیلات در حال شکل گیری است.

مدیرکل سابق و بعداً بنیاد مسکن استان تهران شهریور وی در ماه جاری از امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: امسال ۴۰۰۰ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی بین مردم استان تهران توزیع می شود. تاکنون ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار پرونده برای انعقاد قرارداد بانکی تنظیم و به بانک ها ارائه شده است و از تعداد ارائه شده به بانک ها حدود ۷۶۸ واحد تسهیلات دریافت کرده اند و ۱۰۰ پرونده نیز از سهمیه استان تهران باقی مانده است.

طبق قانون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به متقاضیان پرداخت شد و از اوایل دهه ۸۰ دولت تصمیم گرفت برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی به متقاضیان وام بانکی ارزان قیمت اعطا کند.

سال گذشته وام مسکن روستایی برای اولین بار از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار رسید و این مشکل بی نظیر بود و برای بانک ها تامین مالی و پرداخت به موقع آن بسیار سخت بود.

سال گذشته وام مسکن روستایی برای اولین بار از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار رسید و این مشکل بی نظیر بود و برای بانک ها تامین مالی و پرداخت به موقع آن بسیار سخت بود.

به همین منظور، رویه های اداره ضمانت وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد، اما آن طور که روسای بنیاد مسکن توضیح می دهند، آمار معرفی به بانک ها و ارائه پرونده کافی بوده است. و آمار خوب

اکنون با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود مزکیان رئیس جمهور بر برنامه هفتم توسعه، به نظر می رسد برخی تصمیمات خلق الساعه در خصوص پرداخت وام مسکن تا حدودی از بین برود.

به نظر می رسد یکی از این تصمیمات افزایش سقف وام مسکن روستایی و افزایش تعداد خانه های روستایی در دسترس برای نوسازی باشد. چون در برنامه هفتم توسعه از نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد صحبت شده، سقف وام مسکن و میزان افزایش آن مورد تاکید قرار نگرفته است.

همانطور که آمارها نشان می دهد با استقبال متقاضیان مسکن مواجه شد و همانطور که مسئولان بنیاد مسکن پیش بینی کرده بودند قرار بود تخصیص ۳۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل انجام شود. خرداد این ماه به پایان می رسد و سپس پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای تصویب به دولت ارائه می شود. با بیانات آیت الله رئیسی و تشکیل دولت چهاردهم باید منتظر ماند و دید که وضعیت کشور چگونه گزینه های مسکن و میزان سقف را توسعه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا