ترندهای روز

۶ پژوهش مهم سال ۲۰۲۳ برای کند کردن روند پیری

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

شش مطالعه مهم انجام شده در سال ۲۰۲۳ راه هایی را برای کاهش موثر روند پیری پیشنهاد کرده اند.

به گزارش دیلی میل، اینترنت پر از فروشندگانی است که ادعا می کنند محصولات ضد پیری دارند، اما دانشمندان پزشکی قانونی نیز در حال بررسی مکانیسم های پیری هستند و به دنبال راه هایی برای معکوس کردن این روند هستند.

سال جدید یادآور این است که زمان بدون توجه به اینکه چقدر بخواهیم کند شود یا به عقب برگردد به جلو می رود. با نگاهی به سال ۲۰۲۳، متوجه می شویم که دانشمندان در حال کشف اسرار پیری، ارائه درمان های جدید و تاکید بر عادات سبک زندگی سالم هستند.

در یکی از این مطالعات، یک روش تجربی ژن درمانی از پروتئین های طبیعی استفاده می کند. در یک طیف عملی تر، دانشمندان کشف کرده اند که هیدراتاسیون چقدر می تواند مفید باشد. با گذشت زمان، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و مغز کند می شود. تغییرات در بیان ژن می تواند ما را مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن کند. بدن ما سلول های مرده را با کند شدن مکانیسم های بازیافت بدن جمع می کند. در نهایت، ما می میریم.

این نشانگرهای بیولوژیکی پیری حقایق اساسی زندگی محسوب می شوند. با این حال، بسیاری از دانشمندان آنها را زیر سوال می برند. آیا باید پیر شویم؟ آیا پیری یک بیماری قابل درمان است؟

با پایان یافتن سال ۲۰۲۳ و آغاز سال جدید، شش یافته برتر علمی در زمینه علم ضد پیری را مرور می کنیم.

اگرچه برخی از درمان های آزمایش شده در این مطالعات هنوز آماده نیستند، بسیاری از آنها به فناوری کمی نیاز دارند و رایگان هستند. این درمان ها برای تغییر عادات به جای خرید دارو یا وسایل گران قیمت استفاده می شود.

۱. کاهش سن بیولوژیکی با کاهش استرس

مطالعه ای که در ماه مه در مجله Cell Metabolism منتشر شد نشان داد که آرامش می تواند یکی از کلیدهای زندگی طولانی تر باشد.

دانشمندان دریافتند که موش ها و افرادی که تجربیات استرس زا مانند جراحی یا بیماری داشتند، علائم پیری بیولوژیکی را نشان می دهند، اما کاهش استرس می تواند تغییرات را معکوس کند.

محققان دانشگاه هاروارد و دوک متیلاسیون DNA را به عنوان نشانگر سن بیولوژیکی بررسی کردند. متیلاسیون DNA روشی است که بدن ما ژن های خاصی را روشن و خاموش می کند.

با گذشت زمان، روشن یا خاموش کردن ژن های خاص می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها یا انواع زوال عقل را افزایش دهد. در موش ها و انسان های تحت استرس، الگوهای متیلاسیون DNA پس از استرس تغییر کرد و سن بیولوژیکی آنها از سن تقویمی آنها فراتر رفت.

این تغییرات در مدت کوتاهی از روزها یا ماهها اتفاق افتاد. با این حال، تمام یا بخشی از کاهش استرس می تواند این تغییرات را به همان سرعت معکوس کند. بنابراین حتی اگر به آزمایش خون برای ردیابی سن بیولوژیکی خود دسترسی ندارید، کاهش استرس هر زمان که می توانید ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

۲. با کاهش کالری، عمر را افزایش دهید

مطالعه‌ای که در ماه فوریه در مجله Nature Aging منتشر شد، نشان داد افرادی که کالری دریافتی خود را تنها ۲۵ درصد کاهش می‌دهند، می‌توانند پیری بیولوژیکی خود را تا سه درصد کاهش دهند و خطر مرگ زودرس را به اندازه ترک سیگار کاهش دهند. .

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا طی دو سال انجام شد و ۱۸۵ نفر آنالیز DNA را تکمیل کردند.

همانند تحقیقات استرس، دانشمندان متیلاسیون DNA را بررسی کردند. اگرچه بین ۶۸ نفری که کالری خود را ۲۵ درصد کاهش دادند و ۱۱۷ نفری که این کار را نکردند تفاوت معنی داری وجود نداشت، دانشمندان دریافتند که از نظر آماری تغییر معنی داری در متیلاسیون وجود دارد.

در طول دوره دو ساله، تغییرات متیلاسیون در گروهی که کمی کمتر خورده بودند، حدود سه درصد کندتر رخ داد. به عبارت دیگر، ساعت بیولوژیکی این افراد به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که در طی چندین سال تغییراتی ایجاد کند.

به گفته محققان، این می تواند با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خطر مرگ زودهنگام همراه باشد و تقریباً فوایدی مشابه ترک سیگار داشته باشد.

۳. معکوس کردن پیری با ژن درمانی

در مطالعه‌ای که هنوز منتشر نشده است، موش‌هایی که ژن‌درمانی تجربی به آنها تزریق شد، ۱۰۹ درصد بیشتر از موش‌هایی که دارونما دریافت کردند، عمر کردند. در این آزمایش، دانشمندان به موش‌هایی که جهش‌های ژنتیکی آن‌ها را سریع‌تر از حد معمول پیر می‌کردند، نگاه کردند.

هنگامی که موش ها ۱۲۴ هفته سن داشتند (حدود ۷۷ سال در انسان)، دانشمندان از یک ویروس بی ضرر برای ایجاد تغییرات کوچک در ژنتیک موش ها استفاده کردند که باعث شد آنها مجموعه ای از پروتئین ها به نام فاکتورهای یاماناکا را تولید کنند. برنامه ریزی کردند

این پروتئین ها از اوایل دهه ۲۰۰۰ به عنوان عواملی که در حفظ سلامت سلول ها نقش دارند، شناخته شده اند. دادن آنتی بیوتیک به موش ها باعث شد بدن آنها فاکتور یاماناکا تولید کند.

موش هایی که ژن درمانی دریافت کردند ۱۸.۵ هفته بیشتر عمر کردند، اما موش هایی که دارونما دریافت کردند تنها ۸.۹ هفته بیشتر عمر کردند. موش‌های تحت درمان ضعیف‌تر بودند و قلب و کبد سالم‌تری داشتند.

این ژن درمانی هنوز در دسترس عموم نیست، اما کارشناسان می گویند ممکن است ظرف پنج سال آینده در دسترس قرار گیرد.

۴. سبزیجات، خواب و جگر زیاد

مطالعه‌ای که در ماه مارس در ژورنال Aging منتشر شد، نشان داد که مجموعه‌ای از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی، پیری را در گروهی متشکل از شش زن سالم معکوس کرد.

تغییر چشمگیر در رژیم غذایی و ورزش ممکن است دشوار باشد، اما این استراتژی ها مزایای قابل توجهی نسبت به داروها یا مکمل های عجیب و غریب دارند. آنها برای اکثر مردم بسیار ارزان تر و در دسترس تر هستند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا از شرکت کنندگان خواستند که به یک برنامه هشت هفته ای که شامل مقدار زیادی سبزیجات تازه، دانه ها و جگر بود، پایبند باشند. آنها همچنین به زنان گفتند که پنج بار در هفته ورزش کنند، هفت ساعت در شب بخوابند و دو تمرین تنفسی ۱۰ دقیقه ای در روز انجام دهند.

بر کسی پوشیده نیست که رژیم سبزیجات برای بدن مفید است. همین امر در مورد خواب، ورزش و آرامش نیز صدق می کند. نتایج این تحقیق به توضیح علت این موضوع کمک کرد و حتی نشان داد که رعایت یک روال ساده خواب، رژیم غذایی و ورزش می تواند سن بیولوژیکی را کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل متیلاسیون DNA نشان داد که اگرچه شرکت کنندگان تنها در ۸۴ درصد از مواقع به رژیم غذایی و در ۷۷ درصد مواقع به سبک زندگی پایبند بودند، سن بیولوژیکی آنها از ابتدای مطالعه معکوس شد. سن بیولوژیکی شرکت کنندگان به طور متوسط ​​۵ سال کاهش یافت و از ۵۶ به ۵۲ سال رسید. سن بیولوژیکی یک فرد نیز از ۵۷ سال به ۴۶ سال کاهش یافته است.

مشخص نیست که کدام عامل در اینجا مهم است. کبد، ورزش یا همه با هم، اما واضح است که توصیه‌های استاندارد برای حفظ سلامتی همچنان پابرجا هستند و علم نیز از آنها پشتیبانی می‌کند.

۵. تقویت میتوکندری

مطالعه ای که در ماه نوامبر در مجله “Nature Aging” منتشر شد، نشان داد که “کومارین القاکننده میتوفاژی” (MIC) توانایی نیروگاه سلول یا میتوکندری را برای پاکسازی زباله ها و بازیافت آنها بهبود می بخشد.

این یک کشف مهم است زیرا یکی از چیزهایی که با افزایش سن اتفاق می افتد این است که سلول های ما توانایی خود را برای پاک کردن سلول های مرده و سایر مواد زائد از دست می دهند.

در این مطالعه، دانشمندان “مؤسسه تحقیقات پیری باک” کرم‌ها و سلول‌های موش رشد کرده در آزمایشگاه را در معرض کومارین قرار دادند که باعث میتوفاژی می‌شود. این عملکرد میتوکندری را تقویت کرد و به طور ناخواسته فرآیندهای پاکسازی سلولی را بهبود بخشید که منجر به طول عمر سلولی طولانی‌تر شد.

کومارین ها در دارچین، دانه های تونکا و دیگر منابع طبیعی یافت می شوند، اما محققان از مقادیر بالاتر از حد معمول در غذاها استفاده کردند.

این تحقیق بر روی انسان انجام نشده است. بنابراین قبل از مصرف این ماده توسط انسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال، به نظر می رسد این ترکیب روی پروتئین های بدن انسان کار می کند و ممکن است روزی بر روی انسان نیز استفاده شود.

۶. مقدار زیادی آب بنوشید

مطالعه ای که در ماه ژانویه در eBioMedicine منتشر شد، نشان داد که نوشیدن آب فراوان می تواند به کند کردن روند پیری و پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کند. این روش تا حدودی رایگان است، اما همیشه باید به خاطر داشت که هیدراته ماندن چقدر مهم است.

دانشمندان موسسه ملی قلب، ریه و خون در این مطالعه که بر روی بیش از ۱۱۰۰۰ شرکت کننده بالای ۳۰ سال انجام شد، دریافتند که سطوح بالاتر سدیم با افزایش احتمال بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی و سکته در مقایسه با افراد دیگر مرتبط است. سطح متوسط

شرکت‌کنندگانی که سطح سدیم بالاتری داشتند بیشتر در سنین پایین‌تر جان خود را از دست دادند. تحقیقات قبلی نشان داده است که هیدراتاسیون مناسب می تواند طول عمر را تا ۱۵ سال افزایش دهد.

آنها به سدیم نگاه کردند زیرا نشانگر هیدراتاسیون است. هر چه آب بیشتری بنوشید، الکترولیت های رقیق شده مانند سدیم در بدن شما بیشتر می شود.

محققان پروژه دقیقاً مشخص نکردند که انسان چقدر آب باید بنوشد، اما توصیه استاندارد هشت لیوان در روز یک پایه محکم برای سلامت مادام العمر است.

برخی از این پیشرفت‌های طولانی‌مدت ممکن است در حال حاضر در دسترس عموم نباشد، اما چیزهایی مانند رژیم غذایی، آب و ورزش می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا