کشاورزی

۷۰ درصد ارز وارداتی دبش در دولت رئیسی داده شده

این عضو کمیسیون کشاورزی یادآور شد: نکته اینجاست که وزارت جهاد کشاورزی معمولا چند شرکت را برای واردات چای معرفی می کند. تقریباً دوبرابر تعداد شرکت ها را به بانک مرکزی معرفی می کند زیرا همه سفارش ها منجر به واردات نمی شود، یعنی اگر یک نهاده نیاز به ۱۰۰ تن واردات داشته باشد، ۲۰۰ شرکت وارد می شود، یعنی دو برابر تعداد سفارش به بانک مرکزی. بانک مرکزی اقدام به واردات کند، زیرا برخی از این شرکت ها بعید است ارز تهیه کنند و یا توان مالی واردات را نخواهند داشت. در این صورت واردات مواد غذایی و محصولات نهادی با مشکل و کمبود مواجه خواهد شد، وزارت جهاد کشاورزی برای اخذ ارزهای ترجیحی فراتر از ظرفیت بیشتر به بانک مرکزی ارائه می کند. در طول چند ماهه وزیر جدید این اتفاق نیفتاد بلکه وزرای قبلی چنین شرکت هایی را به بانک مرکزی معرفی کردند.

این نماینده مجلس گفت: از سوی دیگر وقتی بانک مرکزی ارزی را به شرکتی اختصاص می دهد باید توجه کند که آیا آن ارز سر جای خود است یا خیر. یعنی شرکتی که ارز دریافت می کند و محموله وارد می کند باید ابتدا ثابت کند که ارز را از طرف خود صادر کرده و محموله وارد کشور شده است و این عملیات باید توسط گمرک تایید شود و سپس ارز دوم تخصیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد ارز در دولت آقای رئیسی و ۳۰ درصد در دولت آقای روحانی به شرکت مورد نظر اهدا شده است، گفت: آمدند و بدون کمک خارجی ارز را به این شرکت اختصاص دادند. و این شرکت را ببینید. آیا در واردات چای اقدامات خودش را انجام داده است یا خیر؟ یعنی ارز جمع آوری شده مطابق کاری که برای آن ارز انجام داده اند هزینه شده است؟

محمودزاده افزود: شرکت دباش علاوه بر واردات چای، صادرات چای نیز داشت. بحثی وجود دارد که باید بررسی شود و کارشناسان این موضوع را بررسی کنند. البته بحثی که می‌گویم درست نیست، اما حدود دو تا سه ماه پیش بود.» وزیر جهاد کشاورزی از من پرسید (قبل از اینکه موضوع در رسانه‌ها مطرح شود)، پرسیدم در مورد واردات و صادرات چای چطور؟ شرکت کشاورزی دباش که در برخی محافل بحث تخلفات این شرکت مطرح می شود. من در آن زمان صحبت هایی را از شرکت های دیگر شنیده بودم و سه ماه پیش از وزیر پرسیدم. در صادرات هم بحث هایی پشت سر آنها وجود دارد، محصولات صادراتی را با قیمت ارزان ثبت کرده اند تا ارز را به کشور برنگردانند و ارز حاصل از صادرات برنگردد.

وی ادامه داد: طبق گزارش اول که هنوز ثابت نشده است و کارشناسان باید آن را ثابت کنند، گفته می شود چای داخلی مخلوط با بسته بندی خارجی را دوباره وارد کرده اند. اینها سوالاتی است که قوه قضائیه و نهادهای نظارتی باید به آن بپردازند: اول: آیا قیمت چای صادراتی ۲ دلار آمریکا است که بین ۲ تا ۳ دلار آمریکا یا گاهی بین ۱.۵ تا ۲ دلار آمریکا در هر کیلو است؟ آیا چای وارداتی ۱۰۰ درصد خارجی بوده یا با چای خارجی یا داخلی مخلوط شده است؟ اینها مواردی است که گفته می شود اتفاق افتاده است، یعنی هم در مورد توزیع ارز و هم در مورد خلوص و قیمت چای صادراتی بحث می شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: این مشکل تنها یک جنبه ندارد، درست است که بیش از سه میلیارد ارز دولتی وارد و خارج شده و نظارتی بر آن صورت نگرفته است، اما در خصوص پاک بودن ارز یک جنبه دیگر وجود دارد. کالاهای وارداتی.» چای، که قیمت اصلی چای وارداتی ۱۶ دلار بوده است؟ چای ۱۰۰% خارجی هست یا چای ایرانی مخلوط داره؟ اینکه چای ایرانی ۲ دلار برای صادرات ثبت شد، تنها هدفشان جلوگیری از بازگشت ارز حاصل از صادرات بود، کاهش قیمت داشتند یا واقعا چای ایرانی ۲ دلار ارزش داشت؟ اینها همه مواردی است که علاوه بر موضوع ارز ترجیحی باید بررسی شود، زیرا تخلفات جنبه های مختلفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا