کشاورزی

۹۰ درصد آب استحصال شده صرف کشاورزی اشتباه می‌شود

محمدرضا تطابگر در حاشیه سفر خود به منطقه ترشیز با بیان اینکه موضوع آب برای کشور بسیار مهم است، افزود: خشکسالی باعث شده حتی استان های شمالی نیز دچار کم آبی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکل چقدر باید صرفه جویی کنیم؟ وی خاطرنشان کرد: این سرزمین از ۳ هزار سال پیش که ایرانیان در این منطقه زندگی می کردند گرم و خشک بوده و ما چاره ای جز بازگشت به اقدامات ضد خشکسالی پیشینیان نداریم. اگر به کتیبه های باستانی مربوط به دوره هخامنشیان اشاره کنیم، از خدا می خواستند که سرزمین ما را از دروغ و خشکسالی حفظ کند.

وی تصریح کرد: اگرچه پیشینیان ما می دانستند در چنین شرایطی چه باید بکنند، اما متاسفانه کشاورزان از جمله در منطقه ترشیز که آب و هوای خشک دارد، همچنان زمین های زیر آب را تجربه می کنند.

این سازنده خاطرنشان کرد: اگرچه رژیم اشغالگر قدس مدعی است خالق آبیاری قطره ای است، اما این اغراق بیش نیست، چرا که ما ایرانیان حدود ۳۰۰۰ سال پیش در دشت قزوین آبیاری پارچ و قطره ای داشتیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مردم خراسان بزرگ بزرگترین سازه های آبی قنات ها را به نام خود ثبت کرده اند، گفت: قنات ها معجزه دنیای امروز هستند و همچنین در شهر سوخته سیستان اولین قنات را داریم. گردش آب گرمایش در ساختمان و به همین ترتیب در ساختمان های شوش و… که در مصرف آب اقداماتی انجام داده اند.

معاون روابط عمومی شرکت مهندسی آبفای کشور تصریح کرد: پیشینیان ما خود را با کم آبی وفق دادند و می دانستند چگونه باید کشت کنند تا این زمین را به ما برسانند.

وی گفت: آب یک موضوع بین رشته ای است و ما به عنوان وزارت نیرو مسئول تولید آب هستیم. باید مصرف آب در کشور را بر اساس میزان آب مورد نیاز تعریف کنیم.»

این سازنده با ابراز تأسف از اینکه در چنین شرایطی ۹۰ درصد آب برداشتی در کشور صرف کشاورزی اشتباه می شود، افزود: باید تعارف را کنار بگذاریم و روش را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه موضوع آب به خوبی مورد توجه قرار گرفته است افزود: اگر از آب موجود به درستی استفاده کنیم مشکلی نخواهیم داشت.

معاون روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مشکلی در تامین آب شرب در کشور نداریم اما متاسفانه با مدیریت ضعیف و مصرف و توزیع آب مواجه هستیم.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم با آموزش مردم و تغییر فرهنگ در جامعه شاهد مشارکت خودجوش و مستمر مردم در مدیریت مصرف آب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا