فرهنگ و هنر

۹۰ سالگی سوفیا لورن؛ ۲۰ نقش به یادماندنی :: افق میهن

به گزارش افق میهن، سوفیا لورن در سال ۱۹۶۲ برای فیلم «دو زن» ساخته ویتوریو دسیکا برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد و در سال ۱۹۹۱ اسکار افتخاری را دریافت کرد.

او اولین بازیگر زن است که جایزه بهترین بازیگر زن را برای یک فیلم غیر انگلیسی زبان دریافت کرده است. لورن در سال ۱۹۶۴ برای فیلم «ازدواج به سبک ایتالیایی» بار دیگر نامزد اسکار شد و فیلم «دیروز، امروز، فردا» با بازی او و مارچلو ماستریانی در همان سال برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد.

لورن در سال ۱۹۶۲ برنده جایزه بفتا برای بهترین بازیگر زن و در سال ۱۹۹۴ جایزه افتخاری خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. این بازیگر ایتالیایی در سال ۱۹۶۱ به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شناخته شد و در سال ۱۹۹۱ جایزه افتخاری سزار به او اهدا شد.

از دیگر افتخارات سینمایی سوفیا لورن می توان به برنده شدن دوربین طلایی آلمان، چهار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم مسکو (۱۹۶۵)، بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم سن سباستین (۱۹۷۴)، بهترین بازیگر زن در جشنواره اشاره کرد. جشنواره فیلم ونیز (۱۹۵۸) و شیر طلای افتخاری جشنواره فیلم ونیز. (۱۹۹۸) اشاره کرد.

سوفیا لورن تنها بازیگر زنده در فهرست ۵۰ بازیگر برتر موسسه فیلم آمریکاست و مجله گاردین به مناسبت ۹۰ سالگی این ستاره سینما، ۲۰ نقش برتر این بازیگر کهنه کار را معرفی کرد.

۲۰. آماده پوشیدن (Prêt-à-Porter)-1994

چهاردهمین و آخرین همکاری لورن با همبازی مکررش مارچلو ماسترویانی یکی از معدود نقاط درخشان در تجربه کمدی رابرت آلتمن به عنوان کارگردان است. در این فیلم این دو بازیگر نقش عاشقان قدیمی را بازی می کنند که در هفته مد پاریس دوباره همدیگر را ملاقات می کنند.

۱۹. کنتسی از هنگ کنگ (۱۹۶۷).

آخرین فیلم چارلز چاپلین در مقام کارگردان (و بازیگر نقش کوچک) و اولین فیلم رنگی او، فیلم ضعیفی بود، حتی حضور مارلون براندو و بازی بی‌جانش کمکی به فیلم نکرد و بار فیلم بر دوش فیلم بود. شانه های سوفیا لورن

۱۸. پیرمردهای بدخلق – ۱۹۹۵

داستان فیلم حول محور دو مرد میانسال به نام‌های مکس و جان با بازی جک لمون و والتر متیو می‌چرخد که دهه‌هاست با یکدیگر رقابت و دشمنی دارند. آنها در شهر کوچکی در مینه سوتا زندگی می کنند و روزهای خود را با رنجاندن یکدیگر و یادآوری خاطرات می گذرانند. اما وقتی زنی جدید به نام آنا (سوفی لورن) به محله آنها می رسد، رقابت آنها را تشدید می کند.

۱۷. میلیونر – ۱۹۶۰

در این اقتباس از نمایشنامه جورج برنارد شاو، سوفیا لورن نقش ثروتمندترین زن جهان را بازی می کند، اما دکتری با بازی پیتر سلرز سد راه او می شود.

۱۶. Legend of the Lost – 1957

لورن، که نقش یک زن بدنام را بازی می‌کند، به جان وین در بیابان می‌پیوندد که به عنوان راهنما استخدام می‌شود تا به یک کشیش مقدس کمک کند تا شهر گمشده‌ای را پیدا کند.

۱۵. خانه قایق-۱۹۵۸

کری گرانت و لورن که پیش از این در فیلم غرور و تعصب همبازی بودند، یک سال بعد برای فیلم کمدی-درام قایق خانه با هم متحد شدند. گری کرانات در نقش مردی بازی می کند که به یک قایق خانگی نقل مکان می کند و توسط سوفیا لورن، دختر رهبر ارکستر معروف، استخدام می شود تا از سه فرزندش مراقبت کند.

۱۴. هلر در جوراب شلواری صورتی – ۱۹۶۰

جورج کیوکر این وسترن کوچک اما رنگارنگ را کارگردانی کرد. سوفیا لورن در این فیلم به عنوان بازیگری که با گروه تئاتر آنتونی کوئین همکاری می کند ظاهر شده است. تهیه کننده این فیلم کارلو پونتی بود که کار لورن را در هالیوود توسعه داد. ازدواج آنها تا زمان مرگ پونتی در سال ۲۰۰۷ ادامه داشت.

۱۳. در ناپل آغاز شد – ۱۹۶۰

یک وکیل آمریکایی (کلارک گیبل در فیلم ماقبل آخرش) متوجه می شود که برادر مرحومش یک پسر هشت ساله دارد که اکنون عمه اش (لورن) از او مراقبت می کند.

۱۲. زندگی پیش رو – ۲۰۲۰

سوفی لورن از دوران بازنشستگی خارج شد تا در این درام به نویسندگی و کارگردانی پسرش، ادواردو پونتی، نقش یک بازمانده هولوکاست را بازی کند. او با یک بچه خیابانی ۱۲ ساله اهل سنگال روبرو می شود که کیف او را می دزدد.

۱۱. پسری روی دلفین (۱۹۵۷)

اولین فیلم انگلیسی زبان لورن، که در آن او نقش یک غواص یونانی را بازی می کند که مجسمه ای باستانی را کشف می کند و بین یک باستان شناس اخلاق مدار و یک مجموعه دار وحشت زده درگیر می شود. این اولین محصول هالیوودی بود که در یونان فیلمبرداری شد.

۱۰. آفتابگردان – ۱۹۷۰

لورن و ماسترویانی دوباره در ملودرام رمانتیک ویتوریو دی سیکا، آنها با هم بازی کردند، اما افسوس که جنگ جهانی دوم است و ماستوریانی به جبهه روسیه فرستاده می شود. وقتی جنگ تمام می شود، او در سراسر اتحاد جماهیر شوروی به دنبال همسرش می گردد…

۹. گذرگاه کاساندرا (۱۹۷۶).

مانند بسیاری از بزرگان هالیوود در دهه ۱۹۷۰، لورن خود را بخشی از بازیگران همه ستاره در یک فیلم فاجعه بار یافت. او و همسر سابقش (با بازی ریچارد هریس) مسافران قطار اروپایی هستند که در معرض یک مسافر مرد آلوده به طاعون مرگبار قرار می گیرند.

۸. سقوط امپراتوری روم (۱۹۶۴).

لورن به کارگردانی آنتونی مان نقش دختر مارکوس اورلیوس را بازی می کند که به معشوقش (استیون بوید) می پیوندد تا امپراتور ظالم کومودوس (با بازی کریستوفر پلامر) را سرنگون کند.

۷. الگوی عربی (عربی)-۱۹۶۶م

داستان این فیلم به کارگردانی استنلی دونن حول محور یک استاد دانشگاه به نام دکتر هستینگز (با بازی گریگوری پک) است که به تدریس زبان شناسی می پردازد. او ناخواسته درگیر یک توطئه پیچیده بین المللی می شود. دکتر هستینگز به دنبال کشف معانی و اسرار یک خط عربی باستانی است که با یک شخصیت جنایتکار بزرگ مرتبط است. در این بین او با نورا (با بازی سوفیا لورن) آشنا می شود که به نظر می رسد کلید حل این معما باشد.

۶. کلید – ۱۹۵۸

ویلیام هولدن در نقش یک کاپیتان یدک کش کانادایی در یک ماموریت انتحاری زیردریایی در جنگ جهانی دوم بازی می کند. او به آپارتمان یک مهاجر سوئیسی با بازی لورن پناه می برد.

۵. ازدواج به سبک ایتالیایی – ۱۹۶۴

در حالی که فیلم های انگلیسی زبان لورن اغلب او را به عنوان یک شخصیت جذاب نشان می دادند، او در چندین فیلمی که دسیکا جلوی دوربین رفت، نقش های ظریف تری را ایفا کرد. در این کمدی رمانتیک، او نقش معشوق طولانی مدت یک تاجر بدبین با بازی مارچلو ماسترویانی را بازی می کند.

۴. ال سید – ۱۹۶۱

در اولین فیلم حماسی آنتونی مان، لورن نقش جیمنا را بازی می کند که ازدواجش با یک قهرمان اسپانیایی وطن پرست (چارلتون هستون) زمانی که شوهرش پدرش را در دوئل می کشد به چالش کشیده می شود.

۳. دیروز، امروز و فردا – ۱۹۶۳

لورن و ماسترویانی در کمدی برنده جایزه اسکار ویتوریو دسیکا به عنوان سه گروه از زوج های ایتالیایی مهارت بازیگری خود را نشان می دهند.

۲. دو زن – ۱۹۶۰

درام جنگی نئورئالیستی دسیکا که از رمان آلبرت موراویا اقتباس شده بود اما بر اساس داستان ترسناک ماروکینات ساخته شد، یکی از مهمترین نقش های حرفه ای لورن را رقم زد و جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد. او نقش مادری را بازی می کند که به همراه دخترش از بمباران رم توسط متفقین فرار می کند.

۱. یک روز خاص (۱۹۷۷).

داستان این فیلم به کارگردانی اتوره اسکولا در سال ۱۹۳۸ در جریان سفر دولتی هیتلر به رم اتفاق می افتد. لورن نقش آنتونیا، خانه‌دار شلوغی را بازی می‌کند که شوهر و شش فرزندش با همسایه‌هایشان برای تماشای رژه رفته‌اند. آنتونیا با یک آزادی خواه (با بازی ماسترویانی) که در انتظار اخراج است ملاقات می کند و این دو به شکلی بعید با هم پیوند می خورند و ما را با یکی از بهترین زوج های سینمایی آشنا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا