محیط زیست

۹۰ کارگاه ریخته‌گری از اصفهان خارج می‌شود / حکم پلمب ۱۱۰ واحد طلاسازی آلاینده صادر شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، احمدرضا لاهیجان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل، با بیان اینکه قرارداد واگذاری ۵۲ کارگاه ریخته گری با شرکت شهرک های صنعتی اصفهان با هدف کاهش آلودگی هوای اصفهان منعقد شده است، اظهار کرد: این کارگاه ها در آستانه واگذاری هستند. از ترک شهر کارگاه ریخته گری تا پایان سال به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به تجهیز تعداد زیادی از واحدهای ریخته گری اصفهان به تجهیزات گرد و غبار افزود: ۱۱۰ واحد ذوب طلا که فعالیت آنها با آلودگی هوا همراه بود نیز اخطاریه دریافت و دستور پلمب اولیه آنها صادر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: با توجه به پیش بینی راه اندازی شهرک تخصصی طلا و جواهر در اصفهان، قرار است واحدهای تولید طلا به این مجموعه منتقل شوند و این موضوع در برنامه ای سه ساله در نظر گرفته شده است.

اقدام اساسی دیگری که انجام داد بهبود شرایط کارخانه ها بود آجر سازی وی دانست و گفت: این موضوع سال ها مغفول مانده بود اما با تلاش و پیگیری مدیریت استان به منصه ظهور رسیده است.

لاهیجان زاده با اشاره به پلمب نزدیک به ۴۲ کوره و کارخانه آجر سازی غیرمجاز افزود: به ۲۵۰ کوره آجرپزی نیز مهلت داده شد تا به اتمام برسد خرداد امسال برنامه های اجرایی خود را برای بهبود ارائه دهید.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی آجر باید تصمیم بگیرند که از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان خارج شوند یا تجهیزات گرد و غبار نصب کنند و یا خط تولید خود را به صنایع مجاز و غیر آلاینده تغییر دهند و اگر نتوانند این طرح را رعایت کنند. تعطیل کردن آنها خواهند بود.

۶۰ درصد تولید آجر کشور در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد آجرهای کشور در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان تولید می شود، تاکید کرد: این موضوع هیچ توجیهی ندارد به ویژه اینکه از فناوری های روز استفاده نمی کنند و همچنان بر پایه آن هستند. روش های ۱۵۰ سال گذشته با آلودگی مصرف انرژی بالا و بالا.

وی با اشاره به پیگیری توزیع سوخت پاک و استاندارد گفت: بنزین و گازوئیل استاندارد ۱۰۰ درصد در کلانشهر اصفهان و ۹۸ درصد در شعاع ۵۰ کیلومتری توزیع می شود.

لاهیجان زاده یکی از مهمترین چالش های استان را مسائل مربوط به زاینده رود و تالاب گاوخونی و فرونشست زمین های ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی دانست و افزود: یکی از کارهای بزرگی که در این بخش انجام شده است. جبران آب انتقالی از حوضه آبریز زاینده رود با اجرای برخی برنامه ها با همت استانداری و مدیران استانی در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: عنوان تالاب گاوخونی نیز در گذشته با آبی که برای کشاورزی باقی مانده بود یکپارچه بود، اما توانستیم به صورت مستقل و به میزان ۱۷۶ میلیون متر مکعبی که در منابع و کاربری های تعریف شده برای تالاب پیش بینی شده بود در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا