بانک و بیمه

۹ چکی که نمی توان از آنها شکایت کرد

در این قسمت از مقاله چک هایی که غیرقابل ارائه کیفری هستند را توضیح می دهیم. بیایید پرداخت کنیم

چک هایی که قابل پیگرد قانونی نیست

۱- چکی که سفید امضاء داشته باشد. به این معنا که اگر شخصی بدون ذکر نام دارنده، مبلغ و تاریخ، ادعای صدور چک داشته باشد و این ادعا ثابت شود، چک حقوقی است و هیچگونه اتهام کیفری برای آن قابل طرح نیست.

۲- هر گاه وصول وجوه چک از بانک منوط به تحقق شرط مندرج در متن چک باشد. به عنوان مثال، بین خریدار و فروشنده یک خانه شرط شود که فروشنده بتواند چک خرید خانه را برای وصول به بانک تحویل دهد و در صورت وجود این، فروشنده ابتدا سند خانه را به خریدار منتقل کند. شرطی که در متن چک لحاظ نشده است. اما اگر با روش دیگری مثلاً از طریق شهادت شهود بتوان حقایق جرم را ثابت کرد، رسیدگی قانونی است و قابل تعقیب نیست.

۳- چک هایی که در متن آن قید شده باشد چک برای ضمانت اجرای کار یا معامله ای صادر شده است که به آن چک تضمینی می گویند. در صورتی که متن چک حاکی از صدور ضمانت نامه نباشد ولی ضمانت نامه قابل اثبات باشد، چک قابل تعقیب کیفری نیست.

۴- چک های بدون تاریخ قابل پیگرد قانونی نمی باشد. اگر صادرکننده چک بدون تاریخ صادر کرده باشد و دارنده آن تاریخ را روی چک مهر کند تا بتواند علیه صادرکننده شکایت کیفری کند، در این صورت اگر ثابت شود که دارنده این تاریخ را خود بر روی چک مهر زده است. آیا هنوز هم اینطور نیست. می توانید شکایت کیفری کنید.

۵- چک های قرار یا چک های سفته قابل تعقیب کیفری نیست. به این معنی که اگر ثابت شود تاریخ سررسید چک با تاریخ صدور متفاوت است، فقط وجه چک قابل مطالبه قانونی است.

۶- چکهای صادره برای معاملات غیرقانونی یا سود ربوی نیز مشمول اتهام کیفری نمی باشد.

۷- برای چک هایی که ظرف شش ماه از موعد مقرر گواهی عدم پرداخت وصول نشده و یا گواهی عدم پرداخت به مدت شش ماه شکایت کیفری انجام نمی شود.

۸- چک های صادره از موسسات مالی و اعتباری یا صندوق های قرض الحسنه. شما مشمول تعقیب کیفری نیستید.

۹- چک هایی که پس از صدور گواهی عدم پرداخت به شخص دیگری منتقل می شود قابل پیگرد قانونی نمی باشد. بنابراین با شرایط ذکر شده آزمون فقط به روش قانونی یا ثبتی قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا