اخبار اقتصاد ایران

1/5 میلیون شغل خالی هست که کارگران با دستمزدهای فعلی حاضر به پذیرش این مشاغل نیستند

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی گفت: “افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال مطابق با انتظارات تورم بود و نه تنها تأثیر آن در افزایش قیمت کالاها و خدمات نخواهد داشت ، بلکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که ما می توانیم دستمزدها را افزایش دهیم.”

براساس بانک اطلاعاتی Diarmirza ، در صبح اسكین ، شورای عالی كار موافقت كرد كه ۵ ٪ افزایش حداقل دستمزد كارگران را در سال ۲ افزایش دهد. این افزایش بیشتر از نرخ تورم سالانه بود و منجر به رضایت جامعه کارگران شد. از طرف دیگر ، کارفرمایان امیدوار بودند که با افزایش نسبی دستمزدها ، فرصت های شغلی در واحدهای تولیدی که به دلیل دستمزدهای پایین غیرقابل قبول باقی مانده اند سال آینده پر شوند و شاهد رشد نسبی اشتغال باشند.

تأیید دستمزد فقط تأیید چند عدد و رقم نبود. برای دستیابی به تعدادی از کارگران ، کارفرمایان و دولت ، بررسی های فنی و تخصصی آن از پایان سال جاری برای شناسایی معیشت کارگران به عنوان یکی از عوامل مؤثر در نرخ دستمزد مهم بوده است ، و سرانجام پس از هفته ها و ساعت های بررسی ، حداقل حقوق کارگران سال آینده ۱ میلیون دلار بود.

این فرمان ، که یک گام مهم در جهت بهبود معیشت خانواده مطابق با سیاست چهار دولت و پر کردن اختلافات دستمزد و تورم است ، عاملی برای میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی ، احمد میدری ، وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی بود. در استودیوی IRNA ، او جزئیات و نحوه دستیابی به شماره را شرح داد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

بخش اول این مصاحبه به شرح زیر است:

دستمزد بالا در بخش غیررسمی باعث شده است که نیروی کار از بازار رسمی باشد

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی گفت: “امسال توافق بین کارگران و کارفرمایان و دولت توافق شده است و کلیه اعضای شورای عالی کار دستمزدهای اعلام شده را پذیرفتند ؛ یکی از موضوعات برای علت وجود دارد ؛ یکی این است که کارفرمایان در طول چند سال از پدیدار بخش غیر رسمی با بخش رسمی روبرو شده اند زیرا بخش های رسمی از آن استفاده می کنند ، زیرا بخش های غیرقانونی نسبت به بخش های غیرقانونی نسبت به بخش های غیرقانونی بالاتر است.

“معمولاً گفته می شود که حداقل دستمزد ۲ تا ۵ میلیون تومان است ، اما آنچه که آنها واقعاً کارگران یا کارفرمایان را به خود می گیرند با آنچه در فضای عمومی کشور گفته می شود متفاوت است ؛ کارفرمایان علاوه بر آنچه که آنها ماهانه می پردازند ، معادل سه ماه به عنوان تعطیلات ، پاداش و سالها پرداخت می کنند ، گرچه نوعی از دریافت کارگران در حدود ۲ ٪ یا کمتر از کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی است. هزینه زندگی

کارفرمایان طی دو یا سه سال گذشته از نیروی کار خارج شده و به بخش غیررسمی منتقل می شوند و مایل به ماندن کارگران برای بهره وری نیروی کار هستند.

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی به مشکلات موجود در بازار کار غیررسمی اشاره کرد: کسانی که در بازار غیررسمی کار می کنند بیمه می شوند و اگر بیکار باشند ، فاقد بیمه بیکاری هستند یا اگر زن باشند ، بارداری آنها دستمزد دریافت نمی کند ، بنابراین امنیت شغلی بسیار متفاوت از بازار کار است.

وی تأکید کرد که کارفرمایان طی دو یا سه سال گذشته از نیروی کار خارج شده و به بخش غیررسمی منتقل می شوند و افزود: “اگر به شهرک های صنعتی اطراف تهران نگاه کنید ، خواهید دید که اعلان های اشتغال وجود دارد اما کارگران جذب نمی شوند ؛ این یک یادگیری مهم برای ما بود که کارفرمایان دوست دارند کارگران بمانند و با ثبات در کار خود ، تولید کسب و کار خود را افزایش دهند.

رسیدن به حداقل نرخ دستمزد یک شبه رخ نداد

وی خاطرنشان کرد: ما در جلسه و یک شبه حداقل دستمزد را انجام ندادیم ، اما از ماه دسامبر ، جلسات علمی و متخصص و گفتگو بین کارگران و کارفرمایان شروع به ایجاد یک تحلیل و دید نزدیک بین دو طرف کرده بود. تجمع علمی و متخصص ما در جلسه نهایی شورای عالی کار ، به نمایندگان هر دو طرف و کارفرمایان ارائه دادیم ، همان چیزی بود که ما یک پدیده عجیب و غریب داشتیم و هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که برای حفظ منافع خود ، باید منافع طرف مقابل را نیز در نظر بگیرند. و شاید یکی از عوامل چهاردهمین دولت بود که در سال اول خود امید ایجاد می کند که توافق را آسان تر می کند.

“ما امیدواریم که این سه گانه فقط مربوط به دستمزدها نباشد ، و این سه گانه و توافق کارفرما و کارفرما در مورد تعاونی های مسکن ، ترویج آموزش فنی و حرفه ای کارگران و ترویج مهارت های خود برای دستیابی به دستمزدهای بالاتر ، کاهش حوادث مرتبط با کار ، کاهش اختلاف بین کارگر و کارفرما ادامه خواهد داد که ادامه خواهد داد.”

استفاده از حقوق برای بازنشستگان برای اولین بار

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی بر پیوند بین حداقل دستمزد کارگران و افزایش حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی برای اولین بار در جلسات امسال شورای عالی کار تأکید کرد: طبق قوانین و مقررات مبنی بر بازنشستگی حقوق بازنشستگی با کارمندان و به درخواست سازمان امنیت اجتماعی ، در همان زمان باید تصویب شود.

با افزایش حداقل دستمزد در ۱ ، باید به اندازه بازنشستگان افزایش یابد.

“اگر شخصی پنج سال پیش بازنشسته شده و دو برابر حداقل دستمزد کارمندان باشد ، باید به همان اندازه بازنشستگی بازنشستگان پس از پنج سال افزایش یابد ، بنابراین بازنشستگی بازنشستگی باید افزایش یابد ، بنابراین با حداقل افزایش دستمزد ، باید به همان اندازه که رسیدهای بازنشستگان افزایش یابد ؛ این یک رابطه مستقیم ایجاد شده توسط قانون حقوق بازنشستگی است و یک کارشناس کاملاً کاملاً و یک موضوع است که سازمان امنیت اجتماعی نیز با این امر انجام داده است.

به سمت انصاف رسیدها حرکت کنید

وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد این ادعا که افزایش حداقل دستمزد کارگران منجر به رشد تورم می شود. وی گفت: ابتدا باید بگویم که حداقل افزایش دستمزد هر سال اعلام می شود ، از جمله برای سال ۲ در دو ساختار مختلف ، یکی حداقل دستمزد و دیگری در معرض سطح دستمزد دیگر است. افزایش حقوق برای سایر سطوح برای سال ۲ معادل ۲ ٪ به علاوه رقم ثابت ۴۰۰۰ تومان است. بنابراین ، مبلغی که برای حقوق کارگران افزایش یافته است از ۱ به ۲ میلیون و از ۱ به ۲ میلیون تومان است. همچنین ، نکته مثبت دیگر این است که تفاوت بین رسیدهای ماهانه کارگران و کارمندان دولت تقریباً ناپدید می شود ، و ما عملاً شاهد حرکتی هستیم تا رسیدها را منصفانه تر کنیم.

وی ادامه داد: “افزایش دستمزدها به گونه ای است که به آینده هشدار می دهد ، به این معنی که تورم ۲ ٪ در سال آینده خواهد بود ، اما دستمزدها ۵ ٪ به ۵ ٪ افزایش می یابد ؛ در این حالت ، رفتار افراد و تولید کنندگان تحت تأثیر این افزایش دستمزدها قرار می گیرد زیرا رفتار سیاستمداران باعث افزایش رفتار افراد در مصرف کننده و بخش تولید می شود ، اما زمان آن ۵ درصد درصد است تا ۵ درصد از تورم و برای مثال برای مثال برای مثال و برای مثال برای مثال و برای مثال ۵ ٪ از ٪ برای مثال و برای مثال ۵ درصد از آن باشد. تورم بالاتر از این است ، اگرچه درک نمی شود).

دستمزدی که ما برای سال آینده اعلام کردیم برای اولین بار مطابق با انتظارات تورم مردم بود و ثانیا می تواند چرخه تولید را جابجا کند.

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در حین شیوع کرونا ، بسیاری از کشورها علی رغم مواجهه با کسری بودجه و شرایط دشوار ، سیاست های رفاهی و پشتیبانی خود را باز کرده اند زیرا آنها معتقد بودند که عرضه کالاها یا خدمات به دلایل مختلف از جمله افراد نمی توانند در محل کار حضور داشته باشند. اگر در این شرایط با سیاست های انقباضی مقابله کنیم ، جامعه افسرده می شود ، بنابراین باید با ایجاد یک حرکت مثبت و تسریع در حرکت چرخ های زندگی ، امید آینده را افزایش دهیم.

میدری ادامه داد: “بنابراین من فکر می کنم دستمزدی که برای سال بعد اعلام کردیم ، برای اولین بار مطابق با انتظارات تورمی مردم بود و ثانیا ، می تواند چرخه تولید را حرکت دهد.”

وی گفت: طبق مطالعات ، یک و نیم میلیون شغل خالی این است که کارگران دارای دستمزد فعلی حاضر به پذیرش این مشاغل نیستند و با افزایش دستمزدها ، ما احتمال افزایش عرضه نیروی کار را تقویت می کنیم و یکی از موانع تولید را از بین می بریم.

هیچ زیرساخت دستمزد منطقه ای در ایران وجود ندارد

وزیر همکاری ، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعیین حداقل دستمزدها بر اساس منطقه زندگی مردم یا بر اساس مهارت یا مطابق با نوع شغل و صنایع گفت. در کشورهایی که ما دستمزد منطقه ای داریم ، انتقال مردم از شهر به دیگری باید با رضایت شهرداری های مبدا و مقصد باشد ، اما در ایران چنین زیرساخت هایی نداریم و اگر دستمزدها را در شهری مانند تهران جمع کنیم ، منجر به عزیمت کار از شهرهای کوچکتر به پایتخت خواهد شد.

میدری گفت: “از طرف دیگر ، همان دستمزدها در مناطق مختلف ، غالباً در برخی از کشورها آسیب دیده است ، و در برخی از مناطق دستمزد را برای ایجاد توسعه صنعتی بیشتر در مناطق کمتر با تجربه و جلوگیری از نیروی انسانی در شهرهای بزرگتر نگه می دارد ، اما متأسفانه ما نمی توانیم آن را در ایران دنبال کنیم.”

همان دستمزدها اغلب باعث بسته شدن برخی از صنایع می شوند

وی گفت: “مشکلی که ما به دنبال آن هستیم و باید سال آینده را برای اجرای ترکیبی از صنعت حداقل دستمزد مانند صنعت چرم ما در دو شهر فراهم کنیم ، بنابراین می توانیم دستمزد متفاوتی را برای این صنعت و این مناطق خاص تعیین کنیم ؛ زیرا همان دستمزدها اغلب باعث خاموش شدن برخی از صنایع می شود.

جزئیات

وی در مورد چگونگی تنظیم معیشت کارگران و اظهارات برخی از سازمانهای کارگران گفت که چگونه می توان یک سبد معیشت را تنظیم کرد ، ممکن است در بعضی موارد از آنچه در واقعیت برای کالاها یا خدماتی مانند اجاره یک مسکن می بینیم ، دور باشد ، می گوید: سبد معیشت دو درصد هزینه های غذایی است ، که همان هزینه مواد غذایی نیست که تقریباً و بیشتر از آن است. برای دهکده دهم ، که ثروتمندترین دهک در جامعه است ، به ۲ ٪ می رسد ، اما آنچه باعث ایجاد تفاوت می شود ، هزینه های مسکن است که در کلانشهرها از جمله تهران بسیار متفاوت است.

وزیر تعاونی ها ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اگر قانون این است که هزینه غذا را برای یک نفر تعیین کند ، به عنوان مثال ، برای یک نفر ، ما باید این مبلغ را ضرب کنیم تا بتوانیم به هزینه زندگی برسیم. در شهری مانند تهران ، باید با ۲ ضرب شود ، در سایر شهرها ضرب شود و در روستاها ضرب شود. بنابراین سبد معیشت جامعه شهری با روستا متفاوت است. آنچه برای جامعه شهری انتخاب شده است متوسط ​​است و در شهری مانند تهران سبد معیشت بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا