خودرو

چرا رنگ سپر با بدنه کمی فرق دارد، حتی بعد از ترمیم رنگ سپر؟

چرا رنگ سپر با بدنه کمی فرق دارد، حتی بعد از ترمیم رنگ سپر؟

یکی از نکاتی که پس از تصادف یا خط و خش در نواحی سپر خودرو اغلب توجه مالکین را به خود جلب می‌کند، این است که پس از ترمیم رنگ سپر، حتی در بهترین کارگاه‌های نقاشی و صافکاری مانند صافکاری عارفی کارز، باز هم ممکن است رنگ سپر کمی با رنگ بدنه تفاوت داشته باشد. این تفاوت گاهی به‌قدری جزئی است که فقط در نور مستقیم خورشید یا از زاویه خاص دیده می‌شود، اما در برخی موارد بیشتر به چشم می‌آید. این مسئله یکی از پرتکرارترین سوالات مشتریان صافکاری و نقاشی خودرو است: چرا رنگ سپر بعد از ترمیم رنگ سپر دقیقا با رنگ بدنه یکی نمی‌شود؟ برای دریافت خدمات از جمله خش گیری سپر فایبر گلاس باید به مراکز معتبر مانند صافکاری عارفی کارز مراجعه شود.

تفاوت در جنس قطعات بدنه و سپر

یکی از اصلی‌ترین دلایل تفاوت رنگ بین سپر و سایر بخش‌های بدنه بعد از ترمیم رنگ سپر، تفاوت در جنس متریال بدنه و سپر است.

این تفاوت در جنس، به شکل مستقیم روی نحوه جذب رنگ، بازتاب نور و درخشش نهایی رنگ تاثیر می‌گذارد. حتی اگر دقیقا از همان کد رنگ استفاده شود، رنگ روی فلز و پلاستیک به‌شکل متفاوتی دیده می‌شود.

فرآیند رنگ‌پذیری پلاستیک با فلز تفاوت دارد

سطوح فلزی در کارخانه ابتدا با پرایمرهای مخصوص پوشش داده می‌شوند و سپس لایه‌های رنگ پایه و در نهایت کیلر روی آن‌ها اعمال می‌شود. رنگ پس از ترمیم رنگ سپر به‌خوبی به فلز می‌چسبد و نمایی براق و یکنواخت ایجاد می‌کند. اما پلاستیک‌ها:

  • نیاز به چسبندگی اولیه‌ی بیشتر دارند.

  • بعضی از آن‌ها رنگ را به‌خوبی جذب نمی‌کنند.

  • در برابر حرارت و فرآیند خشک‌سازی حساس‌تر هستند.

برای همین رنگ‌پذیری پلاستیک همیشه یک چالش محسوب می‌شود و ممکن است نهایی‌ترین نتیجه، تفاوتی بسیار جزئی با بدنه فلزی ایجاد کند.

زاویه تابش نور و انحناهای سپر

یکی دیگر از دلایل تفاوت ظاهری رنگ در سپر پس از ترمیم رنگ سپر ، زاویه‌های منحنی، انحنا و محل قرارگیری سپر نسبت به سایر بخش‌های خودرو است. سپرها معمولا در گوشه‌های خودرو و با زاویه خاصی نصب می‌شوند. وقتی نور خورشید یا نور مصنوعی به بدنه می‌تابد، به‌دلیل تفاوت در انحنای سطح سپر، بازتاب نور با بدنه تفاوت پیدا می‌کند. این تفاوت بازتاب باعث می‌شود حتی اگر رنگ سپر و بدنه از نظر فرمول کاملاً یکسان باشند، در ظاهر اندکی تفاوت رنگ دیده شود.

ضخامت و تعداد لایه‌های رنگ

در فرآیند رنگ‌کاری خودرو، ضخامت رنگ یکی از عوامل مهم در ظاهر نهایی آن است. اگر در حین ترمیم رنگ سپر:

  • رنگ کمی ضخیم‌تر یا نازک‌تر از رنگ بدنه زده شود، یا

  • تعداد لایه‌های رنگ و کیلر متفاوت باشد،

ممکن است درخشندگی یا ته‌مایه رنگی متفاوتی در سپر دیده شود. این مسئله به‌ویژه در رنگ‌های متالیک و مرواریدی شدیدتر دیده می‌شود.

تطبیق رنگ دستی vs رنگ کارخانه‌ای

رنگی که در کارخانه روی بدنه خودرو پاشیده می‌شود تحت شرایط کاملا کنترل‌شده و در اتاق رنگ‌های صنعتی (با دمای ثابت، بدون گردوغبار، نور یکنواخت) انجام می‌شود. درحالی‌که ترمیم رنگ سپر معمولا به‌صورت دستی و در کارگاه‌های کوچک‌تر انجام می‌شود. حتی با استفاده از دستگاه‌های رنگ‌سنج و کد دقیق رنگ، کوچک‌ترین تغییرات در دما، رطوبت محیط، فشار باد یا نوع پیستوله می‌تواند باعث ایجاد تفاوت جزئی در رنگ نهایی شود.

تغییر رنگ بدنه در اثر گذر زمان

یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تغییر رنگ بدنه خودرو به‌مرور زمان است. عواملی مثل:

  • نور آفتاب،

  • آلودگی هوا،

  • باران اسیدی،

  • مواد شوینده نامناسب یا واکس‌های قوی

باعث می‌شوند رنگ بدنه اصلی خودرو کمی کم‌رنگ یا کدر شود. اما رنگی که روی سپر تازه زده می‌شود، نو و درخشان است. همین تفاوت سن رنگ باعث می‌شود سپر نوتر و براق‌تر از بدنه به‌نظر برسد، حتی اگر از همان رنگ استفاده شده باشد.

نوع رنگ استفاده‌شده

رنگ‌های خودرو از نظر نوع ساخت و برند با یکدیگر تفاوت دارند. مثلا:

  • رنگ‌های متالیک،

  • رنگ‌های مرواریدی یا صدفی،

  • رنگ‌های دو یا سه مرحله‌ای (سه‌لایه)،

  • و رنگ‌های مات یا سَتَن.

رنگ‌های چندمرحله‌ای یا متالیک نسبت به زاویه دید و نور بسیار حساس‌اند. اگر در فرآیند ترمیم رنگ سپر، دقیقا از همان نوع رنگ و لایه‌بندی استفاده نشود، احتمال تفاوت رنگ بیشتر خواهد بود.

عدم رنگ‌کاری همزمان

در کارخانه، تمامی قسمت‌های خودرو همزمان و یک‌دست رنگ می‌شوند. اما در فرآیند تعمیر، معمولا فقط سپر به‌صورت جداگانه رنگ می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد اختلاف بسیار جزئی در تون رنگ می‌شود. چراکه عوامل محیطی بین دو زمان رنگ‌کاری متفاوت است.

آیا این تفاوت اجتناب‌ناپذیر است؟

در اغلب موارد، تفاوت رنگ بین سپر و بدنه بسیار جزئی است و تنها در نور خاص یا با دقت زیاد قابل تشخیص است. با این حال، تکنسین‌های حرفه‌ای و باتجربه با استفاده از تجهیزات پیشرفته رنگ‌سنج، تطبیق دیجیتال رنگ، پرایمرهای مخصوص پلاستیک و رنگ‌های برند معتبر می‌توانند این تفاوت را به حداقل برسانند.

برای ترمیم رنگ سپر به کجا مراجعه کنیم؟

تفاوت رنگ سپر با بدنه خودرو، حتی پس از ترمیم، نتیجه‌ی مجموعه‌ای از عوامل تکنیکی، طراحی، جنس مواد، زاویه نور و فرآیندهای رنگ‌کاری است. این تفاوت در بسیاری از موارد بسیار جزئی است و تنها افراد حرفه‌ای یا کارشناسان متوجه آن می‌شوند. با این حال، اگر سپر خودرو توسط تکنسین حرفه‌ای، با استفاده از رنگ‌سنج دیجیتال و در شرایط استاندارد رنگ شود، می‌توان این اختلاف را به حداقل رساند و نتیجه‌ای بسیار نزدیک به رنگ فابریک کارخانه‌ای به دست آورد.

صافکاری عارفی کارز با بهره‌گیری از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها و روش‌های تخصصی، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که به سرعت از هزینه و زمان لازم برای تعمیر خودروی تصادفی خود مطلع شوید. در تعمیرگاه ما، تمامی خدمات صافکاری و نقاشی با نظارت دقیق کارشناسان حرفه‌ای و با بالاترین کیفیت در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. اعتماد شما برای ما باارزش است! خودروی خود را به دست برترین و باتجربه‌ترین تیم صافکاری در تهران بسپارید و تجربه‌ای بی‌نظیر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا