اخبار اقتصاد ایران

16 ماه از آزادسازی واردات خودرو گذشت؛ ارز برای مونتاژ هست برای واردات نیست!

بانک مرکزی می گوید ۵.۴ میلیارد دلار به وزارت ارز برای حوزه خودرو اختصاص داده است، اما آمار گمرک نشان می دهد که کمی بیش از ۸۶ میلیون دلار برای واردات خودرو هزینه شده است.

ایران تحلیل به نقل از مهر ۱۶ ماه از آزادسازی واردات خودرو می گذرد و تنها نتیجه حاصله در این ماه ها ترخیص ۴ هزار و ۳۸۶ خودرو است. کارشناسان و برخی مقامات دولتی در واکنش به این خبر تاکید کردند که روند واردات خودرو به دلیل مشکلات ارزی کند است. تا اینکه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی آب پاکی را روی دست این افراد ریخت و اعلام کرد ارز مورد نیاز را به وزارت حراست اختصاص داده است.

همانطور که فرزین گفت: ۳۱ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار ارز به وزارت امنیت اختصاص یافته است و این وزارت امنیت است که باید هزینه های خود را در اولویت قرار دهد. پنج میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار تاکنون به حوزه خودرو و قطعات اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تایید سخنان فرزین اعلام کرد که «دوستان در بانک مرکزی می گویند سهم ارز مربوط به خودرو را به صنایع داده اند؛ پس اولویت با وزیر است. سکوت. “

فرزین در عین حال رقم ۵.۴ میلیارد دلار را اعلام کرد و وزیر صامت نیز تاکید کرد که «تاکنون خودروی مربوطه را با توجه به میزان ارزی که به خود اختصاص داده وارد کرده ایم» که آمار گمرک از واردات خودرو حکایت از آن دارد. ارزش خودروهای وارداتی به کشور ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار بوده است. این در حالی است که بر اساس مقررات واردات خودرو، سالانه یک میلیارد یورو باید برای واردات خودرو اختصاص یابد، بنابراین تاکنون تقریباً ۱.۵ درصد ارز مورد انتظار به حوزه خودرو اختصاص یافته است.

ارز واردات خودرو کجاست؟

قابل ذکر است که تاکنون ۱.۵ درصد ارز یک میلیارد یورویی برای واردات خودرو اختصاص یافته است، بنابراین وزارت حراست باید پاسخ دهد که با ارزهایی که از بانک مرکزی دریافت کرده چه کرده است.

اگر کمی عمیق‌تر ماجرا را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که وزارت امنیت که در ظاهر طرفدار واردات و در باطن مخالف واردات است، بخش زیادی از ارز مورد بحث را به توسعه خودروهای مونتاژی اختصاص داده است، زیرا با توجه به طبق آمار وزارت حراست به طور متوسط ​​برای مونتاژ هر دستگاه ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار نیاز است و طی ۹ ماهه امسال تولید انواع خودرو در بخش خصوصی ۶۹ دستگاه افزایش یافته است. درصد و از سوی دیگر آمار گمرک نیز حاکی از آن است که در بین ۱۰ دسته عمده کالاهای وارداتی، قطعات خودروهای سواری فعال است. بنابراین می توان گفت ارز وارداتی در اختیار مونتاژکاران قرار گرفته است. این آمار زمانی جالبتر می شود که بدانیم طی ۹ ماهه امسال سهم خودروهای مونتاژی در بازار خودروی کشور به ۲۲.۵ درصد رسیده است.

جدول زیر نرخ ارز خودروهای مونتاژ شده را بر اساس آمار وزارت حراست نشان می دهد. البته این آمار مربوط به آن است فروردین ماه امسال است و به نظر می رسد این اعداد در ۹ ماه گذشته افزایش یافته است.

با توجه به جدول فوق که میزان ارز مصرفی ۲۸ محصول مونتاژ شده را نشان می دهد، ارز مورد نیاز برای تولید ۱۲ محصول مختلف در هر دستگاه بیش از ۱۰ هزار دلار بوده است. به عنوان مثال برای تولید هر دستگاه هایما X7 به ۱۹۲۲۸ دلار نیاز است و هر دستگاه هایما S8 توربو به ۱۶۸۶۵ دلار نیاز دارد.

این در حالی است که سقف ارزی برای واردات هر خودرو خارجی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار پیش بینی می شود و طبق جدول فوق میانگین ارز مورد نیاز برای مونتاژ هر دستگاه ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار است که متناسب با رشد تولید در این بخش. افزایش دادن.

ارز برای مونتاژ است ، نه برای واردات!

همانطور که گفته شد تا امروز تنها بهانه ای که برای کندی روند واردات خودرو ارائه می شد نرخ ارز بود. بهانه ای که فرزین آن را تکذیب کرد و مشخص شد وزارت امنیت از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارز دریافت کرده و ارز اختصاص یافته به خودروسازی ۵.۴ میلیارد دلار بوده است.

وزارت امنیت به جای واردات خودروهای کامل از کشورهایی مانند ژاپن و کره که مشتریان بیشتری در بازار دارند و نقش موثرتری در تعدیل قیمت ها در بازار آزاد دارند، به مونتاژ خودروهای چینی که هر دو هستند ارز اختصاص می دهد. از نظر کیفیت مبهم هستند و قطعات آنها گران و کمیاب در بازار هستند.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در این خصوص مهر وی گفت: نسل جدید قطعات خودروهای چینی در بازار کمیاب است و به همین دلیل قیمت این قطعات به طور کاذب افزایش یافته و دارندگان خودرو دچار سردرگمی شده اند.

این شرایط به گونه ای است که طی سال جاری در حالی که تنها اخبار و وعده های مسئولان صنعتی مبنی بر واردات خودرو منتشر شد و عملا خبری از خودروهای وارداتی نبود، شور و هیجان ورود خودروهای وارداتی بازار خودرو را آرام نگه داشت، اما وزارت حراست ترجیح داد با این صحبت‌های موقت، قیمت‌ها را تا زمانی که واردات به صورت واقعی انجام شود و قیمت‌های فضایی غیرواقعی فعلی کاهش پیدا کند، تعدیل شود.

هیچ تمایلی به واردات وجود ندارد

علاوه بر موارد ذکر شده، برخورد وزارت حراست با خودروهای مونتاژی و وارداتی است مهر تایید دیگری مبنی بر عدم تمایل این وزارتخانه به واردات عمده خودرو؛ سوم دی ماه علی آبادی وزیر امنیت در نامه ای به مخبر معاون اول رئیس جمهور خواستار اختصاص نیم میلیون ارز به مونتاژکاران شد.

در نامه علی آبادی آمده است: «همانطور که به یاد دارید قیمت گذاری خودروهای مونتاژی بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات افراد تعیین می شود، اما در حال حاضر با توجه به محدودیت های مربوط به ارز مذکور، با توجه به اینکه ارز آنها از سامانه نیما تامین خواهد شد، در خصوص تفاوت قیمت ارز صادراتی با ارز سامانه نیما، دستور فرمایید موضوع اخذ مابه التفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی درج شود. ترتیب مقررات تنظیم بازار.

همین نامه علی آبادی حاکی از آن است که اگر وزارت امنیت بخواهد حتی با استفاده از ارزهای نیمه ارزی می‌تواند مسیر خودروسازی را تسهیل کند، اما با توجه به کندی روند واردات خودرو و شمارش خودروهای روی کشتی و ثبت نام. سفارشات در آمار واردات خودرو به نظر می رسد این وزارتخانه تمایلی به واردات انبوه ندارد و می خواهد با دادن چنین آماری از بار واردات خودرو دور بماند.

البته مشکل فقط در وزارت صمت نیست، بلکه بررسی اظهارات متولیان سازمان برنامه و بودجه نیز نشان می دهد که در مجموع ساختار دولت چندان مساعد برای واردات خودرو نیست؛ اما این موضوع باعث شد تا خودروسازان در این زمینه اقدام کنند. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیستم آذر ماه گفته بود «وقتی ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو در داخل کشور وجود دارد، اختصاص ۲ تا ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات خودرو به نفع کشور نیست».

پس از او ، حمید امانی حمدانی ، معاون برنامه و سازمان بودجه ، اظهار داشت که “صف دریافت ارز خارجی به گونه ای است که طبق اولویت های کشور ، ارزهای خارجی کمتری به ماشین و سال بعد ، و سال آینده ، این سیاست مانند سال جاری خواهد بود و انتظار می رود که ارز خارجی وارد شود ، این خودرو اختصاص می یابد ، اما تخصیص ارز برای واردات خودرو براساس شرایط ارز کشور خواهد بود.

بنابراین عملکرد وزارت صمت و اظهارات متولیان سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که در سال آینده نیز شاهد افت واردات خودروهای خارجی خواهیم بود.

در واقع وزارت امنیت در ظاهر طرفدار واردات و در باطن مخالف واردات است اما سازمان برنامه و بودجه در ظاهر و باطن مخالف واردات انبوه خودرو است.

پاداش گران قیمت

نکته دیگر اینکه میزان توجه وزارت ایمنی به توسعه مونتاژ خودرو این است که هر از چند گاهی اخباری مبنی بر گرانی شرکت های مونتاژکار منتشر می شود. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در آخرین خبر از جریمه بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی یک شرکت مونتاژ به دلیل گران فروشی خبر داد.

همچنین ۱۶ مهر ماه حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «در سال جاری ۲۴۲ پرونده پرفروش خودروسازان مونتاژی به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است».

بر این اساس ، به نظر می رسد که ارز که قرار بود برای واردات خودروها به منظور تطبیق شرایط بازار اختصاص یابد ، رقابت صنعت خودرو ، تنظیم قیمت ها و غیره برای مونتاژ اتومبیل های چینی هزینه شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا