طلا و ارز

2 پیش بینی از قیمت دلار / دلار در کانال 50 هزار تومانی تثبیت می‌شود؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در هفته جاری توانست از کریدور ۵۰ هزار تومانی خارج شده و به کانال ۴۰ هزار تومانی بازگردد. اما حمایت کلیدی شکل گرفته در این سطح از کاهش بیشتر یا حتی ماندن دلار در این کانال جلوگیری کرد و باعث شد تا قیمت به سرعت به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگردد.

اما آیا دلار در روزهای آینده باز هم کاهش می یابد؟ آیا قیمت دلار همچنان در سطح ۵۰۰۰۰ باقی می ماند یا وضعیت فعلی به معنای افزایش قیمت دلار برای تسخیر کانال های بالاتر است؟

آیا دلار در آستانه شکستن سقف است؟

برزو حق شناس، اقتصاددان به ایران تحلیل، شکاف قابل توجه بین قیمت دلار و ارزش ذاتی آن را برجسته کرد: «زمانی که دلار در سال های اخیر از سقف های قیمتی قبلی عبور کرد، قبل از افزایش مجدد، کاهش شدید و سریعی را تجربه کرد.» بین قیمت و ارزش ذاتی دلار به ۲۰ درصد می رسد، حرکت بعدی به سمت حد بالایی آغاز می شود.

وی افزود: در روزهای اخیر دلار تلاش کرده تا به کریدور پایین بازگردد. با این وجود بازگشت قیمت دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی قابل پیش بینی بود. بنابراین می توان پیش بینی کرد که حرکت بعدی دلار جهش به سمت سقف قبلی باشد.

آیا دلار در کف قیمت است؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دلار می تواند تا محدوده قیمتی ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان سقوط کند، خاطرنشان کرد: ماندگاری دلار در کف قیمت کوتاه مدت است. زیرا در انتهای پایین قیمت، تقاضا افزایش می یابد و بازار به این منطقه به عنوان یک فرصت خرید نگاه می کند. بنابراین، بازار در حال حاضر در محدوده جذابی از نوسانات قرار ندارد.»

شرایط رکود باعث افت قیمت دلار شد

کامبیز افسری، فعال بازار ارز درباره رفتار قیمت دلار به ایران تحلیل گفت: تقاضا در بازار کم است زیرا پول دست مردم نیست و رکود عجیبی در کشور حاکم است. در تجارت، کسب و کارها در این بخش رونق ندارند و این عوامل بر بازار ارز تأثیر گذاشته است.

وی به بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: مشخص است که فشار مالی در سال آینده افزایش می یابد و نیازهای دولت افزایش می یابد.برای دولت رونق اقتصادی و اشتغال اهمیت خاصی ندارد. همه اینها منجر به رکود شدید در بازارها شده است.

خریداران دلار دست خالی می روند

این فعال بازار ارز با اشاره به اینکه عرضه دلار از سوی دولت زیاد نیست، گفت: تقاضا در بازار کم است، دلار کم است و رونق معاملات وجود ندارد، هزینه ها به حدی است که مردم در در معیشت خود گیر کرده اند. درآمد مردم دیگر برای سفر و پس‌انداز کافی نیست.»

وی افزود: روال این است که پس‌اندازهای جزئی وارد بازارهای یورو و دلار می‌شود و سرمایه‌های کلان به بازارهایی مانند املاک سرازیر می‌شود. قیمت بالای انسان؛ با این حال، بازار املاک و سایر بازارها نیز در رکود هستند. تاجران و افرادی که قبلاً دلار می‌خریدند، کاری برای جایگزینی دلار ندارند.»

افسری درباره پیش بینی قیمت دلار گفت: در حال حاضر بازار قدرت تغییر قیمت دلار را ندارد باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد. هنگامی که اخبار مهم به بازار می رسد، به طور بالقوه می تواند بر بازار تأثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی پویایی در بازار نمی بینم. ممکن است دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان سقوط کند اما به کریدور بالاتر باز خواهد گشت. خواسته بانک مرکزی نیز انتهای پایین کانال ۵۰ هزار تومانی است.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا