اخبار اقتصاد ایران

20 نکته برای شکایت از کارفرما

اگر می خواهید از کارفرما شکایت کنید باید قبل از هر اقدامی با یک فرد متخصص در زمینه اداره کار و شکایت از کارفرما صحبت کنید.

صاحبان مشاغل موظفند کلیه حقوق مربوط به افراد شاغل تحت نظارت خود را بپردازند و از تضییع حقوق این افراد خودداری کنند. به اشخاص حقیقی که به عنوان کارگر مشغول به کار هستند، بنا به درخواست یا دستور کارفرما و تحت نظارت و نظارت او حقوق و حقوقی داده می شود که باید به طور کامل توسط کارفرما پرداخت شود.

این تعهدات و حقوق را قوانین کار تعیین می کند و هر دو طرف یعنی کارگران و کارفرمایان ملزم به رعایت اصول این قوانین هستند. در صورتی که کارفرما حقوق و مزایای کارگر را نپردازد یا در پرداخت آن کوتاهی کند، کارگر می تواند شکایت کند و حقوق و دستمزد خود را استیفا کند.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

فقدان قرارداد کتبی بین کارگر و کارفرما به معنای عدم دریافت حقوق کارگر نیست. بلکه اثبات رابطه کاری این دو منجر به مطالبه حقوق کار خواهد شد. بعضی ها فکر می کنند از کارفرما شکایت کنند ariadadyar.com/رویه-های-شکایت-از-کارفرما بدون قرار ملاقات امکان پذیر نیست، که این یک باور کاملا اشتباه است.

طبق مواد ۲، ۳، ۴ قانون کار به ویژه تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار نیازی به اسناد کتبی ندارد و ممکن است شفاهی باشد. عواملی مانند اعتراف کارفرما، شهادت سایر کارگران یا کارمندان و فیش های بانکی که مبالغ پرداختی از سوی کارفرما را نشان می دهد ممکن است به عنوان دلیلی برای اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرما در نظر گرفته شود. کارگر پس از اثبات رابطه کاری می تواند شکایت خود را به مراجع خلاصه تقدیم کند.

شکایت از کارفرما:

  1. اخراج کارگر زودتر از زمان قرارداد
  2. عدم پرداخت بیمه یا غرامت کارگران
  3. عدم پرداخت سنوات
  4. بیمه نکردن کارگر توسط کارگر
  5. کاهش حقوق پرداختی کارفرما
  6. و……

شکایت از کارفرما در مورد بیمه

برای شکایت از کارفرما در مورد پرداخت، مراحلی که در زیر توضیح داده شده است را دنبال کنید تا در روند شکایت از کارفرما با مشکل مواجه نشوید:

  1. اولین قدم برای شکایت از کارفرما در مورد بیمه، مراجعه به سایت جامع اداره کار است.
  2. اگر در این سایت احراز هویت نشده اید، می توانید آنلاین شوید یا به پیشخوان دولت مراجعه کنید.
  3. سپس باید یک دادخواست مقدماتی ارائه دهید.
  4. پس از اتمام مراحل دادخواست، مدارک را آپلود کرده و منتظر تعیین جلسه می شوید.
  5. جلسات اداره کار به صورت حضوری با حضور کارشناسان اداره کار برگزار می شود.

شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق

یکی از مشکلات کارمندان و کارفرمایان پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران است. پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران از سوی کارفرما به عنوان یک تعهد اساسی تلقی می شود و هرگونه تاخیر یا عدم پرداخت این دستمزد تخلف از قوانین کار و سلب حقوق کارگران است. کارفرما موظف است به تعهدات قانونی خود پایبند باشد و عدم رعایت این تعهدات تخلف از قوانین کار محسوب می شود. در چنین شرایطی کارگر حق دارد از حقوق قانونی خود به موقع بهره مند شود و در صورت تاخیر یا عدم پرداخت دستمزد می تواند اقدامات قانونی از جمله انجام دهد. شکایت از کارفرما حقوق و مزایای وی را طبق قرارداد کار به مراجع ذیصلاح جبران کند.

دلیل شکایت از کارفرما چیست؟

طبق ماده ۵۱ قانون کار، حداکثر ساعت کار کارگران ۸ ساعت است و تجاوز از این سقف جز در موارد استثنایی غیرقانونی تلقی می شود. در برخی از مشاغل که در برخی فصول به دلیل ماهیت خاص خود به ساعات اضافه نیاز دارند، با توافق طرفین می توان ساعات کار را تعیین کرد اما مجموع ساعات کار در هفته نباید از ۴۴ ساعت بیشتر شود. در صورت عدول کارفرما از این مقررات و تعیین ساعات اضافه کاری، برای هر ساعت اضافه کاری مبلغی تعیین و پرداخت می شود. در صورتی که کارفرما قوانین را رعایت نکند، کارگر می تواند از وی شکایت کند و حقوق خود را استیفا کند.

نقش دیوان عدالت اداری در اداره کار

وکیل دیوان عدالت اداری آنها تخصص خود را در پیگیری پرونده های حاوی اختلافات حقوقی مرتبط با نهادهای دولتی دارند. این وکلا می توانند به افراد و حتی کارمندان نهادهای دولتی که در احقاق حقوق و رفع مشکلات با مشکلات قانونی مواجه شده اند کمک کنند. تخصص و تحصیلات حقوقی آنها نقش مهمی در ارائه خدمات حقوقی دارد.

همچنین این نکته حائز اهمیت است که افراد در هنگام انتخاب وکیل به تجربه و تخصص خود در حوزه دیوان عدالت اداری توجه ویژه ای داشته باشند چرا که پرونده های این دیوان معمولاً دارای پیچیدگی های خاصی است.

حرف پایانی

اگر می خواهید از کارفرما شکایت کنید باید قبل از هر اقدامی با کارشناس در زمینه اداره کار و شکایت از کارفرما صحبت کنید تا در آینده با مشکلات جدی تری مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا