طلا و ارز

3 پیش بینی از قیمت دلار / فرمان بازار ارز در دست بازارساز!

به گزارش افق میهن، قیمت دلار روز گذشته کاهش محدودی را ثبت کرد و نوسانات جزئی در بازار ارز مشاهده شد. معامله گران بر این باورند که حرکت صعودی طلای جهانی که منجر به تضعیف دلار جهانی شده، منجر به حرکت نزولی دلار در بازار داخلی شده است. در عین حال نمی توان تاثیر سیاست های بازارسازی بر قیمت دلار را نادیده گرفت که طی ماه های اخیر توانسته بر دلار مسلط شود.

لازم به ذکر است که با آغاز معاملات هفته جاری در بازارهای بین المللی، قیمت جهانی طلا از منطقه مقاومتی دلار در سال ۲۰۱۳ عبور کرد و به بالاترین سطح تاریخ ۲۰۳۹ دلار رسید. معامله گران تصور می کنند که بازارساز همیشه در نوسانات شدید بین ین و دلار در نوسان است. می گویند کاهش محدود روز گذشته نیز تعادل قیمت دلار با نوسانات ارز جهانی است.

دلار ارزان می شود؟

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با افق میهن با اشاره به رکود در همه بازارها گفت: این رکود باعث کاهش خرید و فروش در همه بازارها شده و دلار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه هیجان و فشار فروش در بازار وجود ندارد، افزود: به نظر می رسد کاهش نهایی قیمت دلار ممکن است تا انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی رخ دهد. این یک مقدار کمتر است و با واقعیت اقتصادی فاصله دارد.

فلاحیان تاکید کرد: هرگونه کاهش در بازار ارز ناشی از سیاست های انقباضی دولت است و این اقدامات باعث فشرده شدن فنر فشرده دلار می شود. قیمت دلار

وی خاطرنشان کرد: همانطور که دلار نمی‌خواهد از محدوده ۵۰ هزار تومان خارج شود، به نظر نمی‌رسد از قیمت ۵۲ تا ۵۱ هزار تومان هم بالاتر برود. منطقه اصلی که در آن قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومان تثبیت شده است.

بازار ارز همچنان ثابت است

حمیدرضا جیهانی، فعال اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با افق میهن با اشاره به تاثیر ریسک ها و شرایط سیستماتیک بر قیمت دلار گفت: شرایط از سوی فضای سیاسی داخلی و بین المللی بر بازارها تحمیل می شود. دو ماه، حوادث منطقه و جنگ غزه خطرات امنیتی را در منطقه افزایش داد و در ابتدا بازار ارز را دامن زد.

وی در خصوص مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حوزه سیاست تثبیت، مدیریت تقاضا و تامین ارزهای مورد نیاز کشور توانسته بازار را مدیریت کند و شاهد بودیم بازار ارز به روال باثبات قبلی خود بازگشت. در چند روز اخیر شاهد نوسان قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان بودیم.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

آیا قیمت دلار تا پایان سال افزایش می یابد؟ این کارشناس اقتصادی پاسخ داد: در آذر و دی ماه با تسویه حساب های ارزی تجار و واردکنندگان با شرکت های خارجی مواجه هستیم و قاعدتا تقاضا در حوزه حواله افزایش می یابد. با توجه به توسعه فعالیت بانک مرکزی. در زمینه بازار ارز و طلا و تامین ارز برای ثبت سفارش، بعید است این افزایش اتفاق بیفتد.

وی افزود: تصور می‌کنم با آزادسازی برخی از ارزهای بلوکه شده نزد بانک‌های خارجی، بانک مرکزی برای عرضه ارز در اختیار متقاضیان واقعی یعنی واردکنندگان مشکلی نداشته باشد.

این فعال اقتصادی درباره روند قیمت بازار آزاد در ماه های اخیر گفت: شاید برای پرداخت قبوض دی و آذر از سوی برخی از کسانی که در بازارهای غیررسمی نیازمند ارز هستند، فشار کمی وارد شود، اما فکر می کنم این کار را نکنید. خیلی متشنج باش قیمت ها در همین محدوده باقی می ماند و مدیریت بانک مرکزی به تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان ادامه می دهد.

مقررات بانک مرکزی؛ برای بازار غیررسمی!

علی اصغر سمیعی، اقتصاددان دیگر درباره اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره آیین نامه جدید تاسیس بورس ها به افق میهن گفت: هرگونه سخت گیری در صدور مجوزهای قانونی یا تمدید آن از سوی مراجع ذیربط مثبت است. بازارهای غیررسمی و به ضرر اقتصاد قانونی و سالم. تمام خواهد شد.

وی افزود: بگوییم یک شهر ۱۰ میلیونی به ۱۰ هزار رستوران نیاز دارد. اگر فقط به ۱۰۰ رستوران خاص مجوز می دهید و آنها را هم محدودیت می گذارید و می گویید حق سیب زمینی سرخ کردن و کباب درست می کنند و نمی کنید قورمه سبزی و قرقاول وجود ندارد و باید فقط غذای پخته به مردم بدهید، یعنی چه غیر رسمی و آشپزخانه های غیر استاندارد در شهر فعال هستند و تحت نظارت نیستند.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر در اقتصاد کشور و به تبع آن در حوزه پولی با آن مواجه هستیم، قیمت های غیر واقعی و متفاوت است. ایجاد شده برای صرافان دارای مجوز به ویژه برای صرافان با سرمایه کم.

تولید رانت از طریق صدور مجوز دقیق مبادلات

وی تصریح کرد: بهتر است اجازه دهیم بانک مرکزی و دولت در بازار ارز رقابتی تر شوند و تنها زمانی وظیفه نظارت و مداخله در بازار را بر عهده بگیرند که صاحبان سرمایه کلان بخواهند بازار را به طور مصنوعی کنترل کنند. “

سمیعی با تاکید بر اینکه مجوز اخذ شده با ضوابط سخت گیرانه امتیاز ویژه و اجاره ای محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بورس نیز مانند سایر مشاغل می تواند پذیرای همه افراد باشد و می توان آن را یک شغل رقابتی تلقی کرد. وجود بازارهای اجاره با متفاوت برچسب‌هایی مانند «سازمان‌یافته» و غیره، تنها منجر به افزایش اجاره بها و اقتصاد غیررقابتی می‌شود.

سمیعی در خصوص بازار کنترل شده دلار نیز گفت: در شرایطی که طبق آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می شود و راهی برای کنترل تورم و نرخ سود در اقتصاد وجود ندارد، ساده ترین … و شاید تنها راه برای نشان دادن قدرت مانور و دستکاری نرخ ارز باشد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا