طلا و ارز

4 پیش بینی از قیمت دلار/ کف و سقف قیمت دلار چقدر است؟

به گزارش افق میهن، قیمت دلار این روزها روند نزولی دارد و در آستانه رسیدن به کانال ۴۹ هزار تومان است. البته احتمال ورود کارشناسان به این حوزه کم بود و احتمال ماندن دلار در انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی وجود دارد. البته بازارساز تلاش می‌کند قیمت ارز را بیش از این سرکوب کند، اما واقعیت‌های کلان اقتصادی در جهت عکس حرکت می‌کنند.

پیش بینی ۴ کارشناس اقتصادی از آینده بازار را در زیر می خوانید.

آقابزوری: قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی بستگی دارد

فردین آقابزوری، کارشناس اقتصادی در خصوص نوسانات قیمت دلار به افق میهن گفت: قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی بستگی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار تاثیر کوتاه مدت بر قیمت ارز.

وی افزود: متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تأثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کنند، بنابراین نباید انتظار داشت که عوامل اقتصادی با اخبار مساعد با ریتم تغییر کند و بعید است دلار تحت تأثیر سناریوی موجود در بازار باشد. تصمیم گیرندگان سیاسی بلندمدت کنترل می شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حساسیت بالای بازار ارز به رویدادهای اقتصادی و سیاسی، افزود: با وجود اینکه نظام سازمان یافته ای در حوزه عرضه و تقاضا نداریم، بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به اقتصاد و غیره دارد. مشکلات اقتصادی».

آقا بزرگی ادامه داد: در نهایت این توانایی تحویل است که قیمت دلار را در بازار تعیین می کند و متأسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخایری در اموال خود ندارند.

طباطبایی: سیاستمدار با خبر درمانی قیمت دلار را کنترل کرد

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با افق میهن با اشاره به اینکه نباید انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم، گفت: بهترین اتفاقاتی که می تواند موج صعودی دلار را موقتاً مهار کند، تاکنون رخ داده است. ممکن است «اخبار بازدارنده قوی برای کاهش قیمت این اسکناس نخواهد بود».

وی ادامه داد: سیاستمدار با پیام درمانی قیمت دلار را کنترل کرده است. اما من فکر نمی‌کنم دلار بعد از آن کاهش پیدا کند.»

این کارشناس اقتصادی به تاریخچه حرکت دلار در زمان های قبل از انتخابات اشاره کرد و افزود: هر چه به انتخابات و پایان سال نزدیک می شویم، به نظر می رسد تاریخ حرکت دلار بیشتر و بیشتر می شود. از آنجایی که در سال های اخیر حرکت صعودی داشته است، باید منتظر روند «بیایید برای این اسکناس حرکت صعودی داشته باشیم».

وی در خصوص ارزش ذاتی دلار نیز گفت: ارزش ذاتی این اسکناس با نقدینگی موجود در کشور بیش از ۶۵ هزار تومان است، ارزش مبادله ای دلار نیز بر اساس سابقه نقدینگی بالغ بر ۷۵ هزار تومان برآورد شده است. از سال های گذشته

طباطبایی خاطرنشان کرد: با ادامه سیاست‌های آمریکا به‌طور معمول، شاخص دلار قدرت خود را حفظ خواهد کرد و با هر حرکتی انتظار می‌رود طبقات جدیدی برای قیمت دلار پیش‌بینی شود.

منصفانه: ارزش ذاتی دلار رشد می کند

برزو حق شناس اقتصاددان در خصوص رشد ارزش ذاتی دلار در ماه جاری به افق میهن گفت: با مفروضات فعلی محدوده قیمتی دلار در محدوده ۶۱ تا ۶۲ هزار تومان قرار دارد در حالی که بازارساز هفته گذشته تلاش زیادی کرد. اما شکستن سقف ۵۰ هزار تومانی و تغییر کریدور نرخ دلار، این اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر اینکه وارد دوره حساسی برای دلار شده‌ایم، گفت: طبق معمول تقاضا برای دلار در ماه پایانی سال افزایش می‌یابد و از آنجایی که در این بازه زمانی قرار داریم، پیش‌بینی می‌شود قیمت این اسکناس افزایش پیدا کند. اما بازارساز سعی می کند از طریق پیام درمانی یا تزریق ارز، قیمت را پایین بیاورد.

این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اینکه ارزش ذاتی دلار در حال رشد است و شرایط کلان اقتصادی نیز موید این مشکل است، نباید انتظار کاهش شدید قیمت دلار در بلندمدت را داشت.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً قبل از تحرکات شدید دلار شاهد کاهش قیمت محدود هستیم، گفت: دلیل این کاهش کاملاً گرافیکی است و شکافی که با ارزش ذاتی ایجاد می شود، انگیزه ای برای رشد قوی دلار می شود. بنابراین منتظر بمانید تا این اتفاق در هفته‌های آینده رخ دهد تا یک حرکت قوی وجود داشته باشد. زیرا مفروضات اقتصاد کلان رشد قیمت را تایید می کند، اما تلاش بازارساز می تواند کریدور را تغییر دهد و حرکت قوی از آنجا رخ دهد.

حق شناس در ادامه افزود: اگر در هفته های آتی شاهد کاهش قیمت در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان باشیم، این اتفاق می تواند نشانه و سیگنالی از شروع رشد قوی دلار باشد. با فرضیات اساسی، انتظار دارم قیمت دلار در حال افزایش باشد و به سقف کریدور ۵۰ هزار تومان نزدیک شود.»

دیبا: مساحت ۵۰۰۰۰ تومان محدوده تعادلی دلار است

مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با افق میهن، رفتار خنثی دلار در هفته گذشته را برجسته کرد: با توجه به انتخابات پیش رو و رکودی که دولت برای کنترل تورم به بازارها تحمیل کرده است، نهاد تصمیم گیری موفق به کنترل تورم شده است. دلار به ۵۰۰۰۰ تومان. آهسته تر.

وی در خصوص مرزهای بالا و پایین حمایت و مقاومت کوتاه مدت اسکناس آمریکایی خاطرنشان کرد: منطقه ۵۰ هزار تومانی، ناحیه تعادلی دلار است. برای این اسکناس کران پایین ۴۷ هزار تومان و کران بالای ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان حفظ شده است. این برای جلوگیری از وقوع شرایط بحرانی مانند حوادث منطقه است که دلار را وارد کریدور جدید می کند.»

این کارشناس اقتصادی با نگاهی به فنر فشرده دلار در دست سیاست گذاران تاکید کرد: باید دید ریتم سرمایه گذاری بعدی دولت چگونه خواهد بود و امکان حرکت قیمت ها را فراهم می کند اما به طور کلی در شرایط فعلی سایه وجود دارد. رکود تورم عامل اصلی تحلیلی بازار است.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا