طلا و ارز

4 پیش بینی از قیمت طلا و سکه/ حباب سکه همچنان بالاست؟

به گزارش ایران تحلیل، با وجود نوسانات بازار جهانی طلا و پیش بینی افزایش قیمت تا بازه زمانی ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۹ و رکود، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با توجه به روند نزولی دلار در حال کاهش است. در بازارها . البته انس هم هفته سختی داشت. در معاملات ابتدای هفته، قیمت جهانی طلا از سقف تاریخی خود عبور کرد و به محدوده ۲۱۴۸ دلار رسید! با این حال، طلا از این قیمت بهبود یافت و دوباره به کف ۲۰۰۰ دلار نزدیک شد. اما روند قیمت در زمان نگارش در حال افزایش است.

در بازار ایران، طلا و سکه در هفته منتهی به نوساناتی را تجربه کردند و با توجه به افزایش قیمت در روزهای ابتدایی هفته، در چند روز اخیر به روند نزولی رسیدند. به طوری که قیمت سکه بهار آزادی رفت و برگشت بین شبکه ۲۶ تا ۲۵ میلیون تومان را تجربه کرد. سکه امامی که نزدیک به میانه کانال ۲۹ میلیون تومان قرار داشت، اکنون به سمت پایین این کانال در حرکت است. قیمت طلا از وسط کانال دو میلیون تومان نیز عبور کرد اما به محدوده دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بازگشت.

در این هفته گاهی خانواده طلا و سکه از یکدیگر یا از هم جدا می شوند قیمت دلار این در حالی است که بازار ارز در اکثر روزهای این هفته ثبات یا کاهش قیمت را تجربه کرد و هم اکنون در ۵۰ هزار تومان به انتهای کانال رسیده است.

در چنین شرایطی کارشناسان مالی و فعالان اقتصادی آینده بازار طلا را چگونه پیش بینی می کنند؟

بذرافشان: رکود بازار طلا همچنان ادامه دارد

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با ایران تحلیل با اشاره به رشد بی سابقه طلای جهانی در هفته گذشته گفت: اگرچه قیمت ها در بازار طلا به دلیل رشد تقاضای جهانی افزایش یافته است، اما تقاضا افزایش نیافته است. شرایط رکود بازار ادامه دارد و معاملات طلا و سکه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بذرافشان افزود: در شرایط فعلی به نظر می رسد رکود بازار طلا فعلا ادامه داشته باشد.

جیهانی: حباب سکه همچنان سنگین است

حمیدرضا جیهانی، فعال اقتصادی و کارشناس بازار مالی نیز با تاکید بر اینکه بازار طلای داخلی همواره وابستگی کامل به بازارهای جهانی طلا دارد، به ایران تحلیل گفت: در چند ماه اخیر با توجه به اتفاقات و مخاطرات امنیتی که در بازار بین‌المللی، اگرچه «روند فنی طلا نزولی بود، اما طلای جهانی در مسیر افزایش قیمت قرار داشت».

وی ادامه داد: با توجه به اخبار امنیتی موجود، انتظار زیادی وجود دارد که حوادث خاورمیانه آرام شود و خطرات امنیتی در منطقه کاهش یابد، بنابراین شاهد کاهش قیمت جهانی طلا خواهیم بود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه انتظار داریم طلای جهانی روند نزولی داشته باشد، گفت: با کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در بازار داخلی حباب قوی قیمت سکه طلا داریم و زمانی که روند نزولی شروع شود، سکه با شدت بیشتری نسبت به قیمت طلای مذاب سقوط می کند. در حال سقوط است، ابتدا حباب تخلیه می شود، در روند افزایشی حباب ابتدا رشد می کند. تقاضا برای سکه بیشتر و بیشتر می شود و حباب زودتر شکل می گیرد و بر این اساس تخلیه می شود.

مشکانی: قیمت طلا و سکه از قیمت دلار تبعیت می کند

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با ایران تحلیل با بیان اینکه قیمت طلا و سکه با قیمت دلار در بازار آزاد مطابقت دارد، گفت: مردم زمانی وارد بازارهای مالی می شوند که ارزش پولشان در شرایط تورم کاهش پیدا کند. در حال حاضر نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی سوخت مناسبی برای رشد بازار داخلی طلا است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حباب روی سکه گفت: در بازار ارز مانند هفته های گذشته نوساناتی وجود دارد، اما بازار روندی ندارد. بنابراین قیمت طلا و سکه از همان الگوی دلار پیروی می کند. این در حالی است که قیمت سکه با دلار بازار آزاد حباب دارد و حتی تمام قطعات سکه با قیمت دلار بالاتر معامله می شود.

وی درباره بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازارها گفت: هر سرمایه گذاری کاملا به اخبار سیاسی بستگی دارد، گفت: معتقدم باید در بازاری سرمایه گذاری کرد که با کاهش نرخ دلار دست و پنجه نرم می کند، مانند برخی شرکت های بازار سرمایه و یا املاکی که در دو سال اخیر افزایش قیمت بالایی نداشته اند.»

بوربور: تقاضا تعیین کننده توسعه بازارهای جهانی است

سجاد بوربور، اقتصاددان درباره روند قیمت جهانی طلا به ایران تحلیل گفت: اقتصاد آمریکا به جایی رسیده است که دیگر توان پرداخت نرخ های بهره بالاتر را ندارد. و همچنین فروش خانه مستعمل و سایر متغیرها به رکود اقتصادی در ایالات متحده اشاره دارد.

وی با اشاره به رشد تورم شهری در آمریکا در سه ماه اخیر خاطرنشان کرد: نرخ بهره را نمی توان بیشتر از این افزایش داد و در غیر این صورت اقتصاد آسیب جدی می بیند. و پول به سمت ارز دیجیتال حرکت می کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۲ همه چیز در دنیا چند برابر شده اما قیمت طلا تغییر نکرده است. رمزنگاری یا نه؛ این تقاضاست که این روند را هدایت می کند.»









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا