فرهنگ و هنر

بازار سرمایه، قوی‌ترین محرک تولید در کشور


ایران تحلیلی –

محمدصادق مفتح در گفتگو با مجلس سنا به راهکارهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» اشاره کرد و اظهار داشت: مشارکت مردمی به این معناست که اقتصاد کشور بیش از آنچه که اکنون در کشور است، محبوبیت پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا برای پیشبرد اقتصاد کشور به سمت مردمی شدن باید در خصوص آسیب شناسی اقدامات لازم انجام شود و بر اساس ضرورت ها در مسیر تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار گرفت.

مفتح تاکید کرد: در این راستا باید برای افزایش استفاده از پروژه ها، مشارکت بخش خصوصی و مردم در اقتصاد و فرآیندهای اقتصادی اقدام شود.

معاون سابق وزیر صمت با اشاره به نهادهای تاثیرگذار برای مردمی سازی اقتصاد کشور ادامه داد: با توجه به اینکه تشکل های مردمی در سه مقوله اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف عینیت پیدا می کنند تا شعار را اجرایی کنند. سال ۱۴۰۳ زمینه مشارکت تشکل های مردمی در اقتصاد کشور فراهم شود.

وی گفت: در این زمینه لازم است دولت از همکاری بخش خصوصی و مردم در مقوله های اقتصادی بیشتر استفاده کند.

نقش قوی دولت، نقطه ضعف در اقتصاد کشور

مفتح نقش پررنگ دولت را یکی از نقاط ضعف در اقتصاد کشور دانست و سنا گفت: سه سازمان (اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف) از قدرت اجرایی بسیار بالایی برخوردار هستند که باید کمک کرد. برای بهبود نقش مردم در این سه سازمان. مانیفست اصلی

معاون سابق وزیر صمت ادامه داد: اگر مسئولان به دنبال تحقق هر چه سریعتر شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» هستند، امسال بیش از هر زمان دیگری در برنامه های اقتصادی خود به سمت اقتصاد مردم حرکت کنند و نقش را در نظر بگیرند. از افراد این دسته برای استفاده

چالش ها و موانع بر سر راه تولید

وی در ادامه با تاکید بر موانع موجود بر سر راه تولید تصریح کرد: در این راستا با چالش های زیادی مواجه هستیم و باید برای رفع آنها هماهنگی و همکاری لازم صورت گیرد.

مفتح مسائل مربوط به نظام بانکی را مشکل اصلی بر سر راه بنگاه های تولیدی عنوان کرد و به سنا گفت: این امر به عنوان یک ترمز مانع از فعالیت و رشد تولید در اقتصاد کشور شده است.

معاون سابق وزیر صمت با اشاره به اینکه سیستم بانکی از شرکت های تولیدی حمایت نمی کند، خاطرنشان کرد: اکنون تسهیلاتی که به صورت وام است و باید در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد با کاهش همراه است و نمی تواند زمینه ساز حل شود. مشکلات این واحدها

وی به دیگر مشکلات بر سر راه رونق تولید در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: وجود برخی مشکلات در نظام قوانین و مقررات و سیاست ها از دیگر مواردی است که واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می کنند و باید تصمیم گیری شود. برای ارائه پشتیبانی بیشتر برای رفع نیازهای بخش خصوصی.

مفتح تصریح کرد: باید اقدام شود تا نقش بخش خصوصی و غیردولتی در برنامه ریزی و اجرا بیش از آنچه تاکنون دیده ایم برجسته شود.

نقش بازار سرمایه در افزایش نرخ تولید

قائم مقام سابق صمت با اشاره به نقش بازار سرمایه در افزایش تولید در کشور به سنا گفت: بورس نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشور است، زمانی که اقتصاد کشور به سمت پویایی حرکت کند، شاهد عملکرد صحیح این بازار خواهیم بود. بازار سرمایه.”

وی افزود: اگر به دنبال اقتصاد شکوفا و هماهنگی بخش های مختلف اقتصادی در کشور هستیم باید از بازار سرمایه کمک گرفته و شاهد وجود بورس فعال در کشور باشیم.

تأثیر پیش بینی پذیری متغیرهای اقتصادی در تحقق شعار سال

مفتح با بیان اینکه بورس به عنوان بزرگترین و قوی ترین محرک تولید در کشور محسوب می شود، اعلام کرد: حرکت بورس متاثر از مسائل کلان اقتصادی کشور است و با توجه به چنین مسائلی قطعا می تواند نقش بسزایی داشته باشد. در تحقق شعار سال .

معاون سابق امنیتی وزیر کشور در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر افزایش شفافیت و پیش بینی پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل موثر بر صنایع به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران و سهامداران، به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد. سنا: ایجاد امکان پیش بینی برای تغییر مقوله های اقتصادی یکی از اقدامات مثبتی است که می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین تحقق شعار ۱۴۰۳ کمک کند.

وی ادامه داد: ابتدا باید به این موضوع توجه شود که آیا امکان اجرای این رویداد وجود دارد یا خیر. آیا چنان ثباتی در اقتصاد کشور داریم که بتوان بر اساس آن متغیرهای اقتصادی را پیش بینی کرد؟

مفتح با اعلام اینکه با توجه به تغییرات فوق العاده شرایط در مقوله های کلان و خرد، انجام این امر دشوار خواهد بود، گفت: در صورت امکان اجرای چنین اقدامی قطعا سرمایه گذاران برای تصمیم گیری در مورد آینده کمک خواهند کرد. ما سرمایه گذاری خواهیم بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا