بانک و بیمه

بیمه رازی با درآمد جهشی اما سودسازی کُند!

هادی بهرامی; بازار: در زندگی مدرن، استفاده از وسایل نقلیه و اتومبیل افزایش یافته است. در کوچه ها و خیابان ها شبانه روز شاهد تردد خودروها و موتورسیکلت ها هستیم. علاوه بر خطر تصادفات، رشد روزافزون صنایع مختلف در نقاط مختلف کشور، بیماری های مختلف و وقوع حوادث غیرمترقبه فراوان در هر کشوری، نیاز صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انسان به شمار می رود. زندگی خطرات تجارت دریایی مانند طوفان و غارت توسط دزدان دریایی خسارات فراوان و خطرات مختلفی را به همراه داشت که منجر به ایجاد شرکت ها و شرکت های بیمه شد.
در نیمه دوم دهه ۱۹۸۰، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدند. نمادهای ودی، البرز، آسیا و پارسیان اولین شرکت های عرضه کننده سهام گروه بیمه در بورس هستند. استقرار تمامی نمادهای مذکور در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد و طی سالیان فعالیت با افزایش و کاهش بسیاری همراه بود. صنعت بیمه از بانک‌ها و شرکت‌های پتروشیمی کوچک‌تر است و بنابراین اثرات غیرمستقیم تحریم‌ها را دریافت می‌کند که شامل افزایش هزینه‌های خسارت و همچنین افزایش نرخ گردش مالی و سود عملیاتی از طریق اثرات مثبت آن می‌شود. در زیر به تحلیل جامع شرکت بیمه رازی می پردازیم.

شرکت رازی در نیمه نخست امسال ۹.۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد که نسبت به سال گذشته ۲۸۰ درصد افزایش داشت و سود خالص نیز به کندی افزایش یافت.

ارائه و موقعیت شرکت
شرکت بیمه رازی این شرکت با هدف توسعه فرهنگ بیمه، ارتقای کیفیت خدمات بیمه ای و گسترش فضای رقابتی در صنعت بیمه فعالیت خود را به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی ایران از اوایل سال ۱۳۸۱ با سرمایه ۱۴۰ میلیارد تومان آغاز کرد. زاوت از نظر سرمایه در بین پنج شرکت برتر صنعت بیمه قرار گرفت و سرمایه این شرکت به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید. بیمه رازی نه تنها رتبه دارایی یک صنعت بیمه را در سال ۱۴۰۰ کسب کرد، ۲۲ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد، پس از ۱۸ سال مجوز اعتماد گرفت و با داشتن بیش از ۶۰۰۰ مرکز درمانی در طرف قرارداد، ظرفیت حفظ ریسک را چهار برابر کرد. خط کشی در تمامی شهرهای کشور و ارائه خدمات به شش وزارتخانه و سازمان بزرگ، در تمامی مراکز استان ها و کلانشهرها، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار بیمه شده قانونی و یک میلیون بیمه شده واقعی بیمه خدمات آن هستند. شرکت بیمه رازی دارای ۱۸۰۰ کارگزار ملکی، حقوقی و جانی و ۶۰۰ کارمند در سراسر کشور در راستای شعار بیمه رازی در بالاترین سطح در راستای پنج چرخه راهبردی ابلاغی مدیر عامل محترم می باشد. ارزش بازار بیمه رازی در بورس ۲۹۱۵ میلیارد تومان است که در حال حاضر ارزش معاملاتی ۲.۶ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

ترکیب سهامداران اصلی
طبق جدول زیر؛ در بین ۱۳ سهامدار عمده، شرکت بازرگانی عرشیا پارسیان بزرگترین مالک بیمه رازی است.

درصد مالکیت

تعداد سهام نگهداری شده

نام سهامدار

۲۰

۳.۸ میلیارد

شرکت بازرگانی با Arshia Parsian

۱۳.۶

۲.۶ میلیارد

شرکت توسعه صدر مدائن

۶.۹

۱.۳ میلیارد

بنیاد خیریه

۶.۹

۱.۳ میلیارد

شرکت سازندگان مسکن Behesht Poya

۶.۵

۱.۲ میلیارد دلار

پیشگامان شرکت توسعه تجارت Alborz

۴.۳

۸۱۱ میلیون

شرکت نوید اعتماد اقتصاد

۴.۲

۸۰۵ میلیون

شرکت اشراق ایمن مهرگان

۳.۹

۷۴۵ میلیون

صندوق سرمایه گذاری کارون

۷.۷

۱.۴۶ میلیارد

سبد مشارکت

۳.۷

۷۱۳ میلیون

شرکت باغ شهر گستر ایرانیان

۲.۱

۳۹۹ میلیون

شرکت بتن مبین سازه

۲

۳۸۰ میلیون

گروه مالی و اقتصادی آینده

۱.۵

۲۸۲ میلیون

صندوق های سرمایه گذاری مشترک صبا نیک

آخرین اخبار شرکت
۱- رئیس مدیریت بازاریابی و توسعه بازار شرکت بیمه رازی روز سه شنبه با تاکید بر بازاریابی تهاجمی گفت: شرکت بیمه رازی بازاریابی تهاجمی را با تمرکز بر بیمه شدگان و شبکه توزیع با برنامه جاری و تمرکز ویژه بر بیمه نامه ها انجام می دهد. عقل دارد.
۲- سرپرست مدیریت بیمه های بار، دریانوردی و هواپیمای شرکت بیمه رازی گفت: این شرکت نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد قابل توجهی در زمینه بیمه های دریایی به ثبت رسانده و در راستای هدف آموزش در سال آینده برای افزایش بازار است. افزایش سهم این یکی از اهداف اصلی شرکت خواهد بود.
۳- معاون مالی و اداری شرکت بیمه رازی گفت: شرکت بیمه رازی با ایجاد ساختار مستقل وصول مطالبات، خدمات جدید و متفاوت آنلاین را ارائه کرده و پاسخی شایسته به اعتماد ذی نفعان ارائه می کند.
۴- معاون برنامه ریزی و نوآوری شرکت بیمه رازی گفت: ارائه خدمات توسط شرکت های کارگزاری آنلاین با استانداردهای روز فاصله دارد و شرکت های بیمه باید با ایجاد بازارچه اختصاصی (آنلاین) از حقوق بیمه شدگان و شبکه توزیع حمایت کنند. راه اندازی بازار معاملاتی). .
۵- مدیرعامل بیمه رازی با بیان اینکه استراتژی ها و جهت گیری های شرکت در دو سال اخیر با برنامه ریزی ویژه تدوین شده است، گفت: شرکت بیمه رازی طی برنامه ریزی های ویژه به صورت ویژه به مناطق هدف نفوذ کرده و در سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی را ثبت کرد.» در مناطق هدف به ویژه آتش سوزی، حمل و نقل و فناوری ثبت شده است.

هزینه های عمومی و اداری شرکت بالغ بر ۳۳۸ میلیارد تومان با ۵۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل و سود خالص شرکت ۲۹۰ میلیارد تومان با ۱۳۰۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل است.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان
درآمد حق بیمه شرکت رازی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال قبل ۳۰۰۰ و ۸ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۷۲۹ میلیارد تومان صرف حق بیمه اتکایی شده است. هزینه های غرامت پرداختی این شرکت بالغ بر یک هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۵۶ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش داشته است. هزینه های عمومی و اداری شرکت بالغ بر ۳۳۸ میلیارد تومان با ۵۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته و سود خالص شرکت با ۱۳۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۲۹۰ میلیارد تومان رسید.
بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، درآمد حق بیمه شرکت ۲ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان، هزینه های عمومی اداری شرکت ۱۹۶ میلیارد تومان و سود خالص ۹۰ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، هزینه های اداری و عمومی با ۳۳ درصد افزایش به ۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۳۴ درصدی به ۳۹۰ میلیارد تومان به یک قیمت خواهد رسید. نسبت درآمد به درآمد ۷.۵ برآورد شده است. شرکت رازی در نیمه نخست امسال ۹.۵ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد که نسبت به سال گذشته ۲۸۰ درصد افزایش داشت و افزایش سود خالص روند کندی را آغاز کرده است.

نسبت قیمت درآمد: در پایان سال ۱۴۰۱ بیمه رازی برای هر سهم ۱۵ تومان سود خالص برای سهامداران آورد. نسبت P/E سالانه در این سال ۸.۲ است و سود خالص هر سهم شرکت در سال ۱۴۰۰ ۱ تومان، در سال ۱۴۰۱ ۱۵ تومان و در نیمه اول ۱۴۰۲ ۵ تومان است.

بررسی حجم معامله
نمودار زیر حجم معاملات خرید و فروش را به تفکیک معاملات حقیقی و حقوقی در هر روز معاملاتی نشان می دهد. حجم معاملات بالا در نمودار به معنای امکان شروع یک روند جدید است، در حالی که حجم معاملات پایین نشان دهنده عدم تمایل معامله گران به معامله با این سهم است. در صورت افزایش قیمت ها و افزایش حجم معاملات، این نشانه تایید روند صعودی سهام و بالعکس است. حجم معاملات سهام و همچنین قیمت آنها در حال کاهش است که نشان دهنده یک دوره رنج و فرسایش است. در حال حاضر با توجه به اطلاعات موجود، شاهد کاهش شدید ارزش معاملاتی هستیم و فراتر رفتن حجم معاملات حقوقی از محدوده ۲۱ میلیون سهمی در جهت مثبت را می توان نشان از صعود مجدد سهام دانست. . در آخرین روز معاملاتی شاهد فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم توسط سهامداران حقوقی و خرید یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم توسط سهامداران حقیقی بودیم.

قیمت سهم وارزی از بازار سهام پیروی می کند بهمن در ماه ۱۴۰۱ از ۱۲۵ Toman به سمت بالا رشد کرد فروردین ماه ۱۴۰۲ روند نزولی را شکست و ۱۰۰ ٪ افزایش یافت خرداد ماه پس از رسیدن به مقاومت تاریخی ۲۵۰ Toman آغاز شد. در حال حاضر ، قیمت در چندین سطح پشتیبانی است و به نظر می رسد در منطقه کم خطر قرار دارد

تحلیل تکنیکال
طی سه سال گذشته موجودی کالا در بازه قیمتی ۱۱۰ تا ۲۵۰ تومان در نوسان بوده و چندین طبقه و سقف ایجاد کرده است. قیمت سهم وارزی از بازار سهام پیروی می کند بهمن در ماه ۱۴۰۱ از ۱۲۵ Toman به سمت بالا رشد کرد فروردین ماه ۱۴۰۲ روند نزولی را شکست و ۱۰۰ ٪ افزایش یافت خرداد ماه پس از رسیدن به مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان شروع به سقوط کرد. در حال حاضر قیمت در چندین سطح حمایتی قرار دارد و به نظر می رسد در منطقه کم ریسکی قرار دارد که با غلبه بر مقاومت قوی ۱۷۰ تومانی در فاز اول می تواند بازدهی ۴۰ درصدی را برای سهامداران فراهم کند. آخرین کف قیمت در نمودار ۱۱۰ تومان است و عبور از مقاومت تاریخی ۲۵۰ تومان نشانه شکل گیری یک روند صعودی بزرگ و جدید است.

بیمه مخفی با درآمد نوسان اما تولید سود آهسته!

آخرین کلمه
تحرکات صنعت بیمه برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بیمه باید میزان دارایی ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، میزان حق بیمه صادر شده، ضریب نفوذ بیمه، حساب سود و زیان و سایر عوامل را در نظر گرفت. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی ممکن است علیرغم افزایش نرخ فروش، هزینه مطالبات را افزایش دهد و برخی از شرکت های بیمه را به سمت ورشکستگی سوق دهد. بنابراین باید نظارت ها تقویت شود و نقدینگی مؤسسات بیمه به خوبی مدیریت شود تا سود افزایش یافته و هزینه های اضافی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا