فناوری

نگرانی از مصرف شدید آب برای توسعه فناوری هوش مصنوعی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

استفاده قابل توجه و روزافزون از حجم زیاد آب توسط شرکت های بزرگ فناوری جهانی برای خنک کردن مراکز داده که بر هوش مصنوعی متکی هستند، نگرانی هایی را در مورد اثرات این امر بر محیط زیست جهان ایجاد کرده است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز در روز ششم اسفند، نگرانی‌ها در مورد کمبود آب در سال گذشته تشدید شده است زیرا شرکت‌ها رقابت شدیدی برای ارائه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی مولد دارند که می‌توانند به سرعت حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش کنند.

دسترسی این شرکت ها به مدل های زبان پردازشی که قدرت محاسباتی بالا و سریعی دارند، نیازمند سرورهای عظیمی است که باید خنک شوند.

در همین راستا به افزایش مصرف آب توسط شرکت های مایکروسافت، گوگل و متا که صدها میلیون کاربر دارند اشاره شده است.

طبق آخرین داده های موجود که مربوط به سال ۲۰۲۲ است، مصرف آب مایکروسافت ۳۴ درصد، گوگل ۲۲ درصد و متا ۳ درصد افزایش یافته است. اما از آن زمان تاکنون رقابت این شرکت ها افزایش یافته است.

با توجه به افزایش تقاضا برای تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در سال‌های آینده، محققان دانشگاهی تخمین می‌زنند برداشت آب در سه سال آینده به ۶.۶ میلیارد مترمکعب افزایش یابد. این مقدار معادل نیمی از مصرف سالانه در کشور صنعتی مانند انگلستان است.

محققان از شرکت هایی که به هوش مصنوعی متکی هستند خواسته اند تا داده های شفاف تری ارائه دهند تا بتوان تحلیل دقیق تری از وضعیت ارائه کرد.

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه ریورساید در کالیفرنیا آمریکا که در چند روز گذشته در مجله نیچر منعکس شده است، زمان کنونی را به دلیل بحران شدید کمبود آب شیرین و تشدید خشکسالی های طولانی در این کشور حساس خوانده است. نقاط مختلف جهان

کاهش انرژی مورد نیاز برای محاسبات هوش مصنوعی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب مطرح شده است.

ایجاد مراکز داده در زیر آب که به خودی خود در محیطی سردتر است، یکی از راه حل های خلاقانه ممکن برای دوره آینده خواهد بود.

با گسترش سریع فناوری هوش مصنوعی، وزارت دادگستری ایالات متحده در روزهای اخیر اعلام کرد که یک استاد دانشگاه پرینستون را به عنوان اولین مقام ارشد هوش مصنوعی و مشاور ارشد علم و فناوری خود منصوب کرده است.

جاناتان مایر، دانشمند کامپیوتر و وکیل، به عنوان مشاور سیاستی کلیدی دادستان کل مریک گارلند، و همچنین رهبری وزارت دادگستری در مورد مسائلی که نیاز به تخصص فنی دارند، خدمت خواهد کرد.

این انتصاب در حالی انجام می شود که قانونگذاران و شرکت های فناوری با پیامدهای توسعه و استفاده از فناوری هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می کنند.

روز پنجشنبه، گوگل توانایی تولید تصاویر افراد در چت بات جدید خود را به دلیل واکنش شدید آنلاین به دلیل برخورد این ابزار با نژاد و قومیت به حالت تعلیق درآورد.

ماه گذشته، یک پلتفرم شبکه اجتماعی جستجوهای مربوط به تیلور سویفت را برای چند روز مسدود کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که کلاهبرداری های دیجیتالی این خواننده در وب سایت ها پخش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا