اخبار اقتصاد ایران

پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد آغاز شد + شرایط :: ایران تحلیل

پلاک ملی خودروهای مناطق آزاد توسط هیئت وزیران به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد که بر اساس آن، شماره گذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی برای خودروهایی که پیش از این مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بودند، مجاز شد. ابلاغ این آیین نامه بوده است

به گزارش ایران تحلیل، سال گذشته دولت سیزدهم مصوبه ای در خصوص ثبت نام خودروهای مناطق آزاد با هدف واردات خودروهای خارجی در مناطق آزاد به بازار خودرو کشور ارائه کرد که این امر محقق نشد و مصوبه اجرایی نشد. زیرا هیات تطبیق مصوبات مجلس به این مصوبه اعتراض کرد و به این ترتیب شماره گذاری خودروها در مناطق آزاد از دستور کار دولت خارج شد.

لازم به ذکر است در چند روز اخیر خبر حذف پلاک از مناطق آزاد منتشر شده است. فروردین این ماه سخنگوی دولت اعلام کرد.

حالا بعد از حدود ۹ ماه امروز (سه شنبه ۱۹ دی ماه)، محمد مخبر – معاون اول رئیس جمهور – آزادسازی ثبت نام ملی خودرو در مناطق آزاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک جمهوری اسلامی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که بر این اساس مجوز ثبت نام ملی خودرو در مناطق آزاد صادر شده است.

در متن ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور آمده است:

«هیأت وزیران در جلسه ۱۹/۹/۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بر اساس بند (ج) تبصره (۷). ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین نامه اجرایی بند مذکور به شرح زیر تصویب شد:

آیین نامه اجرایی بند (۳) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

ماده ۱- وسایل نقلیه ای که تا زمان ابلاغ این آیین نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، مشروط به پرداخت کلیه حقوق و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و دارا بودن بازرسی. با اتصال فنی به سامانه سیمفا، مجاز به داشتن پلاک ملی و واردات به سرزمین اصلی با رعایت قوانین هستند.

خودروهای مستثنی از بند (۱) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۳۰/۱۰/۱۴۰۰۲ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشمول مقررات این ماده نمی باشد.

ماده ۲- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس تبصره (۶) اصلاحیه ماده واحده قانون نحوه محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو. و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاقی موادی در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ وجود دارد.

ماده ۳- ثبت پلاک ملی و واردات خودروهای موضوع این تصویب نامه به سرزمین اصلی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به اخذ تاییدیه آلایندگی های ایمنی و خدمات پس از فروش از سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد ملی ایران و وزارت صنعت. ، معدن و تجارت و رعایت ماده ۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو ثبت سفارش یا ثبت آماری بلامانع است. ”

رونوشتی از این اطلاعیه به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، رئیس شورای اسلامی، دفتر رئیس قوه قضائیه، معاونت اول رئیس جمهور، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه ستاد کل نیروهای مسلح. نیروهای مسلح، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، ادارات حقوق و نظارت شورای اسلامی، امور تدوین، بازنگری و انتشار قوانین و مقررات کلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی. و نهادها، دفاتر ریاست جمهوری، نهادهای انقلاب اسلامی، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و دفتر هیئت دولت. است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا