ورزشی

چرا با قلعه‌نویی تیم ملی پیشرفت نمی‌کند؟

شروین رمضانی- ملی پوشان با سرمربی ایران نتوانستند در جام ملت های آسیا به جایی برسند و در نیمه نهایی خیلی راحت رویاهای خود را مقابل قطر از دست دادند. اما طبق بند قرارداد قلعهنویی و فدراسیون فوتبال، قرارداد او تا پایان جام جهانی ۲۰۲۶ تمدید شد، اتفاقی عجیب برای فوتبال ایران.

اما چرا تیم ملی نباید با قلانوی ادامه دهد؟ در این یادداشت به سه دلیل مهم در این زمینه می پردازیم.

اول: خبری از تاکتیک نبود

قلنویی و دستیارانش هر چقدر هم از عملکرد خود دفاع کنند و از شباهت های تاکتیکی ایران با منچسترسیتی پپ گواردیولا صحبت کنند، واقعیت را نمی توان کتمان کرد. تیم ملی در جام ملت ها فراز و نشیب های زیادی داشت و البته خبری از تاکتیک خاصی نبود.

تغییرات عجیب در ترکیب تیم ملی، تعویض های عجیب بیشتر در طول مسابقات، قفل شدن بازی با هنگ کنگ، باخت مقابل سوریه و البته شکست ساده مقابل قطر نمونه هایی است که نشان می دهد تیم ملی در شرایط مختلف نمی تواند امیدوارکننده باشد. با قلانوی .

تاکتیک اصلی تیم ملی در قطر حرکت رو به جلو به امید خلاقیت فردی بازیکنان بود. پس از آن بازی مستقیم و ارسال توپ به پشت دفاع حریف. اتفاقی که در بازی با ژاپن نتیجه داد اما در سایر دیدارها معجزه ای رخ نداد.

حالا تصور کنید وقتی کار با تیم هایی مثل هنگ کنگ و سوریه برابر تیم های بزرگ اروپایی و آمریکایی گره خورده، چه اتفاقی برای تیم ملی می افتد؟

دوم: قادر به پوست اندازی نیست

میانگین سنی تیم ملی بالاست و علیرغم اینکه قلانوی مدعی است می تواند خون تازه ای به این تیم تزریق کند، بررسی انتخاب های او در جام ملت های قطر نشان می دهد که قلانوی آدم راحت طلبی نیست، هرچند در تیم های باشگاهی این مربی حداقل در دهه اخیر خبری از پوست اندازی نبوده است.

قلعهنویی که در این جام اوپن برای بازیکنانی چون امید ابراهیمی و کریم انصاری فرد بازی کرد و ترجیح داد حتی برای دقایقی هم برای جوانان فوتبال ایران بازی نکند، چگونه می خواهد به گفته های او در مورد پوست اندازی و تزریق خون جدید اعتماد کنیم؟

سوم: بازیکنان بزرگ یک مربی بزرگ می خواهند

اکثر بازیکنان فعلی تیم ملی لژیونر بوده یا هستند. آنها در باشگاه های بسیار بزرگتر از ایران بازی کرده اند و با مربیان بزرگتر از مربیان داخلی کار کرده اند. این بازیکنان با کوله باری از تجربه نیاز به یک مربی بزرگ دارند تا آنها را برای آخرین تورنمنت که قرار است پیراهن تیم ملی را بر تن کنند، بپذیرد.

واقعیت این است که با وجود اینکه قلعهنویی برای حضور در جام ملت ها مورد قبول بازیکنان قرار گرفت، اما بعید است بازیکنان پس از باخت در این تورنمنت، برای رقابت بزرگی مانند جام جهانی نیز همین رفتار را داشته باشند.

به هر حال تیم ملی به جام جهانی صعود می کند، اما اگر آرزوی حضور در جمع ۱۶ تیم برتر این مسابقات را داشته باشیم، رسیدن به آن بدون رضایت غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا