بانک و بیمه

کنترل بانکها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد

به گزارش ایران تحلیل، غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای داوری درباره اصلاح نظام بانکی و جهش تولید گفت: شبکه بانکی کشور ساختار و مدیرانی دارد و زیر نظر بانک مرکزی است اما تغییر این سیستم دشوار است.

وی افزود: اگر شبکه بانکی کشورمان چهل سال است که به یک رویه عادت کرده است، نمی توان به سادگی از این رویه خارج و وارد وضعیت جدیدی شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منطبق است، گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با نظام بانکی کشور دارد. الگوی اسلامی ایرانی توسعه. بانک مرکزی از ابتدا موظف به تبعیت از بانکداری اسلامی نبود، اما اکنون در قانون جدید بانک مرکزی، مهمترین وظیفه این قانون اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این امر مستلزم تحول و تحول جدی است. تغییر می کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: اگرچه اقدامات زیادی انجام شده و تغییرات خوبی رخ داده است، اما تغییرات اساسی و جامع نیست و رویکرد بانک مرکزی به زیرساخت قراردادها و قوانین و مقررات باید جدی و فعال باشد. یک راه مشخص ممکن است اساساً ساختار را تغییر داده و اصلاح کند.

وی در پاسخ به این سوال که قانون جدید تا چه حد بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می رساند، پاسخ داد: ای کاش بانک مرکزی استقلال بیشتری داشت و این اتفاق هم افتاد و البته من خودم نویسنده این قانون بودم قانون بانک مرکزی در مجلس هشتم کارساز نبود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بانک مرکزی یک بانک دولتی و بانک بانک هاست نه بانک مردم، یادآور شد: جایگاه بانک مرکزی جایگاهی نیست که با شرکت ها و مردم معامله کند، بلکه بانک ها را مدیریت می کند و بر عملکرد آنها نظارت می کند و از ناهماهنگی جلوگیری می کند و تخلفات آنها را ثبت می کند، بنابراین باید از اختیارات لازم برخوردار باشد تا بتواند از انحرافات و عدم تعادل در سیستم بانکی جلوگیری کند.

مصباحی مقدم گفت: منابع بانک باید در خدمت برنامه های بلندمدت و میان مدت دولت باشد و در نظارت بر بانک ها مستقل باشد.

وی تصریح کرد: اختیار کنترل بانک ها قبل از تصویب قانون جدید در اختیار بانک مرکزی نبود، اما با قانون جدید که از خرداد ماه اجرایی می شود، اختیار کنترل بانک ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد. بانک مرکزی و مجموعه ای از سیاست های پولی و پولی مبنای اقدامات بانک مرکزی خواهد بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در صورتی که وجوه بانکی برای بنگاه ها و در راستای تولید و تجارت پیش بینی شود و بازدهی حاصل شود، بانک باید بدون توجه به اینکه چه میزان وجوه ناشی از بازگشت سرمایه و سود است، نظارت داشته باشد. مقدار، در غیر این صورت بازار کارگزار رشد خواهد کرد و میانجیگری.

مصباحی مقدم با انتقاد از اینکه بانک به نظام تولید و نظام بازار خدمت نمی کند و به تولید و بخش واقعی اقتصاد اهمیت نمی دهد، گفت: بانک باید بین سپرده گذاران و تجار و تولیدکنندگان دلالی کند اما این کار را نمی کند. این کار را انجام دهید اگر این کار را انجام دهید، فقط بودجه را تامین می کند و هیچ کاری انجام نمی دهد. نمی داند این امکانات برای چه استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی نباید برای تولیدکننده گران تمام شود افزود: بزرگترین شرکت های اقتصادی کشور بزرگترین بدهکاران سیستم بانکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا