بانک و بیمه

آمادگی تأمین‌اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای دانشجویان

به گزارش افق میهن به نقل از سازمان تامین اجتماعی در اجرای ماموریت و مسئولیت های سازمان تامین اجتماعی بر اساس اسناد بالادستی از جمله اصل ۲۹ قانون اساسی، ماده یک قانون تامین اجتماعی و همچنین سیاست های کلی تامین اجتماعی ابلاغی در ۱۴۰۱ پوشش بیمه توسعه ای برای تمامی اقشار جامعه است که یکی از راهبردهای اولیه سازمان تامین اجتماعی است.

بر اساس طرح بیمه خانوار ایران که توسط سازمان تامین اجتماعی دولت سیزدهم با هدف گسترش پوشش تامین اجتماعی دنبال می شود، دانشجویان دانشگاه ها و مقاطع تحصیلی می توانند با پرداخت حق بیمه ای که دریافت می کنند از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند. حق بیمه در طول تحصیلشان به این ترتیب مدت آموزش آنها نیز در هنگام استفاده از خدمات بلند مدت سازمان به عنوان سابقه پرداخت بیمه در نظر گرفته می شود.

ثبت نام در این طرح و پرداخت هزینه بیمه دانشجویان بسیار ساده است و تمامی دانشجویان می توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه ویزیت شخصی در این طرح ثبت نام کنند و حق بیمه ماهانه که حداقل مبلغ است را از طریق همین سامانه پرداخت کنند. اداره تامین اجتماعی باید پرداخت کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، طرح بیمه دانش آموزی این سازمان در قالب بیمه نامه خوداشتغالی تعریف و طراحی شده است و دانش آموزان ۱۸ تا ۵۰ سال می توانند در آن ثبت نام و هزینه طرح بیمه را پرداخت کنند. . حتی اگر دانشجویی بالای ۵۰ سال سن داشته باشد که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد و سابقه پرداخت بیمه قبلی داشته باشد نیز می تواند در این طرح ثبت نام کند.

نرخ حق بیمه برای بیمه دانشجویی یکی از پایین ترین نرخ های حق بیمه ارائه شده توسط ارائه دهندگان بیمه اجتماعی است. بر اساس این طرح، پس از تعیین درآمد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه دانشجو در قالب ضوابط و مقررات، دانشجوی علاقه مند به بیمه می تواند یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصدی را انتخاب کند. درآمد حق بیمه به عنوان مبنای کسر حق بیمه برای بیمه انتخابی. افرادی که نرخ ۱۲ درصد را انتخاب می کنند از برنامه ریزی بلند مدت بازنشستگی و اتانازی پس از بازنشستگی بهره مند می شوند. افرادی که نرخ ۱۴ درصد را انتخاب می کنند از مزایای مستمری و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره مند می شوند و در نهایت افرادی که نرخ ۱۸ درصد را انتخاب می کنند از جامع ترین بسته کمکی یعنی بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی بهره مند می شوند.

از طریق پرداخت حق بیمه، اسناد بیمه ای برای آنها تنظیم و محاسبه می شود و این اسناد عملاً شرایط مطالبه تعهدات بلندمدت نهاد تأمین اجتماعی (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) را دارد. ضمناً دانشجویان پس از اتمام تحصیل می توانند با کار در کارگاه ها، با اخذ بیمه نامه در قالب بیمه های خوداشتغالی و خوداشتغالی و یا به صورت اختیاری، مدارک بیمه ای خود را تکمیل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا