بانک و بیمه

افزایش عرضه ارزهای صادراتی در سامانه نیما| نقش صرافی‌ها در بازار پررنگ‌تر می‌شود

به گزارش بازار، نعمت الله کریمی در جلسه هم اندیشی با حضور جمعی از صرافان در بانک مرکزی جزئیات دستورالعمل جدید مبادلات ارزی مصوب شورای پول و اعتبار را بررسی کرد. وی با بیان اینکه تدوین فرآیندهای اجرایی و دستورالعمل های این سیاست در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، گفت: با رفع برخی نواقص قبلی در سیاست جدید، زمینه تقویت نقش صرافی ها در بازار رسمی ارز افزایش می یابد.

وی افزود: با ابلاغ و اجرایی شدن دستورالعمل جدید صرافی ها، اداره نظارت نسبت به ایجاد فرآیندهای اجرایی، دستورالعمل ها و آیین نامه های داخلی مربوطه بر اساس دستورالعمل های کلی شورای پول و اعتبار در بازار پول و ارز اقدام کرده است.

مدیر اداره نظارت بر موسسات مالی غیربانکی با اشاره به نظام‌مند شدن فرآیند نظارت بر بورس، بر پیگیری «حسابرسی انطباق» در بورس‌ها تاکید کرد. وی افزود: اجرای برخی از موارد مطرح شده در بخشنامه منوط به ایجاد سیاست ها و ضوابط داخلی آن است و بس. این فرصتی است برای در نظر گرفتن ملاحظات و نظرات بورس هنگام تدوین سیاست ها. بنابراین نقش جامعه صرافی ها به عنوان واسطه بین بانک مرکزی و صرافی ها در انتقال امور مبادلاتی حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل جدید عملکرد بورس ها ظرفیت خوبی را برای راه اندازی شعب و باجه برای بورس ها پیش بینی کرده است. حجم معاملات بورس نیز بر اساس ضوابط داخلی بانک مرکزی بر اساس شاخص های رتبه بندی تعیین می شود. به عنوان مثال صرافی هایی که از نظر رعایت و ساختار مالی وضعیت بهتری دارند می توانند بر اساس قوانین خرید بیشتری را در مرکز مبادلات انجام دهند.

مدیر اداره نظارت بر موسسات مالی غیربانکی با تشریح اینکه در سیاست جدید، بورس ها بر اساس افزایش سرمایه به دو نوع اول و دوم و مرحله یک تا سه طبقه بندی می شوند، افزود: بر اساس سیاست های جدید. افزایش سرمایه امکان پذیر است «با تجدید ارزیابی دارایی ها.

وی با توجه به موضوعات مطرح شده از سوی برخی بورس ها در زمینه افزایش سرمایه، خاطرنشان کرد: تمهیداتی در نظر گرفته شده تا بورس ها با ادغام شرکت های بورسی و اجازه تاسیس شعب بر اساس سیاست تعیین شده توسط بورس اقدام کنند. پول و اعتبار می تواند مشاوره داشته باشد ضمن اینکه تجدید ارزیابی اموال و اموال در محل صرافی نیز یکی از راه های افزایش سرمایه بورس محسوب می شود.

در این جلسه بهزاد لامیلی، مدیر نظارت بر بازار ارز بانک مرکزی نیز بر ارتباط مستمر با صرافی ها و نخبگان بانک مرکزی در خصوص مشکلات فعالان این حوزه تاکید کرد. موضوعات مربوطه از شبکه فعال این بخش دریافت و در قالب گزارش به بخش های تصمیم گیری ارسال می شود.

وی به اقدامات در حال انجام برای تدوین مدل کسب و کار صرافی ها اشاره کرد. وی به فعالان این بخش اطمینان داد که بانک مرکزی با توجه به تجربه تاریخی در این بخش، در سه ماهه آخر سال هیچ تغییری در مدل کسب و کار فعلی صرافی ها ایجاد نخواهد کرد.

مهندس یلامی با اعلام اقدامات فشرده بانک مرکزی برای معرفی سامانه ارزی خدمات افزود: این سامانه تا پایان سال جاری راه اندازی می شود. تامین نیازهای خرده فروشی در بازار ارز یکی از دغدغه های بانک مرکزی است و این سامانه پاسخگوی نیازهای خرده فروشی خواهد بود.

وی از جامعه ارزی کشور خواست تا پیشنهادات خود را برای طراحی الگویی برای ساماندهی خرید و فروش ارز در حوزه گردشگری ارائه دهند تا این موضوع در چارچوب توسعه مدل کسب و کار جدید در حوزه گردشگری با دقت طراحی شود. زمینه معاملات فردی

مدیر اداره نظارت بر بازار ارز بانک مرکزی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران و در قالب قانون مبارزه با قاچاق کالا و قانون ارز از ۱۵ آبان اقداماتی انجام شده است که در نهایت منجر به افزایش عرضه ارزهای صادرکننده در سامانه نیما خواهد شد. نتیجه این فرآیند افزایش فعالیت بازار سهام خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس محدودیت هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده که صادرکنندگان را ملزم به تامین ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما می کند و از این رو پیش بینی می شود در سه ماهه پایانی سال عرضه ارز به طول انجامد. جای از طریق تعداد شرکت های صادرکننده در سامانه نیما افزایش و تعداد شرکت های عرضه کننده ارز افزایش می یابد. که قبلا از ارائه ارز در نیما اجتناب می کردند افزایش می یابد.

رئیس اداره نظارت بر بازار ارز تصریح کرد: شرکت های پتروشیمی و فولاد نیز تنها بر اساس قوانین بالادستی مجاز به فروش ارز خود به بانک ها هستند. به همین دلیل این شرکت ها ارز خود را کمتر در صرافی های تعاونی می فروشند.

وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای مهار و مدیریت ریسک نرخ ارز، گفت: محدودیت هایی تحت عنوان «تجارت ریالی دوم» برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است تا از ضرر و زیان بورس ها به دلیل عدم انجام تعهدات برجام جلوگیری شود. عملکرد صادرکننده مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت عدم تحقق تعهد، دسترسی صادرکننده به سامانه نیما مسدود می شود.

لاملی درباره ریسک صرافی ها گفت: صرافی ها باید مراقب ریسک خود باشند و با استفاده از قدرت چانه زنی با شرکت هایی که از تعهدات خود مطمئن هستند وارد معامله شوند.

لامایی ضمن تاکید بر بررسی دقیق بخشنامه جدید توسط صرافی ها، تصریح کرد: بسیاری از مواد این بخشنامه به تصویب دستورالعمل بعدی موکول شده است. به عنوان مثال، عملیات سلف منوط به تصویب سیاست‌ها و مقررات مربوطه است و تا زمان صدور و انتشار چنین سیاست‌هایی، هرگونه خرید و فروش بلندمدت در سامانه نیما ممنوع، غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

در این جلسه که با حضور برخی از مدیران صرافی ها برگزار شد، مدیران صرافی ها به بیان چالش ها و نکات دستورالعمل جدید فعالیت صرافی ها پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا