اخبار بورس

افزایش ۱۲ درصدی دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها در “تنوین”/ شناورکردن نرخ بهره برای اولین بار توسط تامین سرمایه نوین/ تغییر فعالیت صندوق‌ها از تاسیس صندوق‌ها سخت‌تر است

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجتبی عزیزیان، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری نوین در نشست خبری گفت: مکانیزم‌های مدیریتی ما مکانیزم‌های فنی بود و متعهد به مدیریت هر چه بیشتر زیرساخت‌ها هستیم. استقرار سیستم های حمایتی یکی از رویدادهای تامین سرمایه جدید است.

وی افزود: ما روی راه حل هایی کار کرده ایم که می تواند به ما بگوید بر اساس شرایط بازار چه تصمیماتی باید بگیریم. معتقدم توسعه سیستم‌های جدید پشتیبانی تامین سرمایه به‌عنوان اولین تامین سرمایه سرمایه‌گذاری شده در این سامانه، می‌تواند نتایج و مزایای خود را ببیند.

عزیزیان تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم مجوزهای صادره از سوی سازمان زیاد است و اکثر آنها می توانند فعالیت های تامین مالی را انجام دهند، با توجه به ماهیت مجوزها، کار تامین وجوه دشوارتر می شود در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ سود و در ارتباط با مشکلات بانک‌ها در زمینه اضافه برداشت که بانک‌ها نرخ تعدیل بالاتری نسبت به بازده سرمایه معمول داشتند، به این مشکل دامن زده است. بنابراین اگر به پذیرش نرخ بازدهی بانک ها نگاه کنید، می بینید که منابع در بانک ها متمرکز شده است.
مدیرعامل تامین مالی سرمایه نوین ادامه داد: با وجود این اتفاق توانستیم دارایی های تحت مدیریت صندوق برای سال ۱۴۰۲ را ۱۲ درصد افزایش دهیم. البته این رشد هنوز شروع نشده و در نیمه دوم خرداد ماه به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که سیاست ما بر آزادسازی و مدیریت اوراق در صندوق ها متمرکز است. زیرا مزایای تامین سرمایه به وضوح بیشتر دیده می شد. قبلا اوراق منتشر می کردیم و به سود انتشار اوراق فکر می کردیم. بخش کمتری را برای بازاریابی می گذاریم. این اتفاق افتاد که اوراق با ارزش اسمی بالاتر در سهام سرمایه نگهداری شد.

عزیزیان افزود: برخی از دستورالعمل ها در مورد اوراق قرضه تغییر کرده است: ما فقط اوراق منتشر شده را برای تامین سرمایه به صندوق خود منتقل نمی کنیم. اگر دیده باشید ۵۰ درصد اوراق منتشر شده است. اوراق را با حق بیمه ای که تخصیص دادیم و اوراق قدیمی را با اوراق با کیفیت و نرخ سود بالاتر در صندوق قرار دادیم. اگر بازار در شرایطی است که نرخ بهره در حال افزایش است، باید اوراق قرضه را کوتاه نگه داریم.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: باید اوراقی را که تاخیر بیشتری دارند کاهش دهیم. ما اولین اوراق با نرخ شناور را منتشر کردیم. یکی از مسائلی که به مدیریت ریسک صندوق های سرمایه گذاری کمک می کند، نوسانات نرخ بهره است. این موضوع به تغییر بازده مورد انتظار اوراق با توجه به شرایط بازار کمک می کند و دیگر مانند دوره های قبل با چالش مواجه نمی شویم. سن شانس موفقیت در جذب مشتری و کارایی را افزایش می دهد. با این حال، از آنجایی که نرخ بهره اوراق بهادار نوسان نداشت و با تورم تغییری نکرد، حتی اوراق قدیمی با چالش‌های بزرگ‌تری مواجه شدند، در حالی که نرخ بهره رفتار صعودی از خود نشان داد. از این رو برای اولین بار در کشور شناور کردن نرخ سود را آغاز کردیم تا ریسک نوسانات نرخ سود را با کمترین هزینه مدیریت کنیم.

عزیزیان گفت: موضوع مهم دیگر درآمدزایی، تداوم و تداوم است. امسال نسبت به سال قبل کاهش تحقق سود را تجربه کردیم. ما مجبور بودیم بخشی از هزینه های بازسازی سبد فعلی خود را پوشش دهیم. ما نمی توانستیم اجازه دهیم گذشته ادامه پیدا کند. نکته دیگر اینکه شرکت در شهریور ۱۴۰۱ با فروش اوراق قرضه دولتی به سه بانک اختاز نوین، ملل و آیدا معامله بزرگی انجام داد. بدهکار بلافاصله هزینه پذیره نویسی این اوراق را مشخص کرد و اوراق را به ارزشی بالاتر از ارزش اسمی فروخت که یکباره ۹۷۲ میلیارد تومان سود داشت.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بانک‌ها با تأمین وجوه برای پوشش کسری، اقدام به ارائه اوراق سه درصدی و انتقال سود کردند. در صورتی که این ۳ درصد دائمی نیست و یک بار اتفاق می افتد.

مدیرعامل «تنوین» تصریح کرد: در بحث تحقق سود، مهم است که در تحقق سود هم ریسک‌ها و هم رفتار خود را به گونه‌ای در نظر بگیریم که مسائل آتی را نیز در نظر بگیریم. سیاست تحقق سود منجر به مهلت یک ساله می شود. این سیاست ما در تامین سرمایه جدید نیست و تمام سیاست هایی را که در زمان انتشار اوراق داشتیم برای مدیریت دارایی های خود اعمال کرده ایم. این نمادی است که ما به مسائل بلندمدت فکر می کنیم. سال گذشته مقالات کمتری منتشر کردیم. در سال گذشته میانگین نرخ انتشار اوراق ۳۳ درصد بود. در سال جاری متوسط ​​نرخ انتشار اوراق قرضه ۴۳ درصد خواهد بود. سال گذشته باید ۴ درصد سود هر انتشار اوراق را پرداخت می کردیم تا بتوانیم امسال اوراق را در بازار بفروشیم. بنابراین، ما باید هزینه فرصت رویدادهای آینده در سیستم را در نظر بگیریم. به جای صرف منابع برای انتشار اوراق، فعلا از اوراق کوتاه مدت دیگران استفاده می کنیم تا بتوانیم از منظر قابلیت اطمینان و هزینه به مزایای بهتری دست یابیم. بنابراین توجه به موضوع هزینه فرصت ضروری است.

عزیزیان تصریح کرد: برنده شدن در یک دوره کوتاه یک ساله عمل خوبی نیست، همچنین از ابتدای سال ۹۰ تاکنون هیچ ابزار و راهکار جدیدی وجود نداشته است و باید تنوع و تغییر سیاست در ابزارها را به طور جدی دنبال کنیم. تامین سرمایه جدید شامل تامین سرمایه توسط بانکی است که فرصت تاسیس صندوق جدید را نداشته است. می توانیم موضوع فعالیت ۵ صندوق فعلی را تغییر دهیم. تغییر عملیات صندوق دشوارتر از راه اندازی صندوق است.

مدیرعامل شرکت تنوین گفت: نکته مهم دیگر در بحث مدیریت تامین سرمایه این است که تنوع محصولات تامین سرمایه باید به گونه ای باشد که بتوانیم سطح AUM را در شرایط مختلف اقتصادی در سطح مطلوبی حفظ کنیم. با توسعه ابزارهای مالی مختلف، می توانیم AUM را ثابت نگه داریم. این یکی از اقداماتی است که هنگام تامین سرمایه جدید اجرا می شود. هزینه های بازاریابی برای تامین مالی سرمایه جدید تغییر نکرده است. هزینه بازاریابی ما بسیار محدود است. اما با تغییر تحولات، اقدامات جدی انجام می دهیم. تامین سرمایه نوین در حال حاضر دارای یک واحد سرمایه گذاری، یک واحد تحقیق و توسعه و … است که در حال انجام مطالعات در زمینه سرمایه گذاری های جدید هستیم.

عزیزیان تصریح کرد: اگر عرضه سرمایه جدید در بازار آینده بخواهد نقش اول را ایفا کند، بهتر است در حوزه هایی نفوذ کند که دیگران تسلط ندارند. در پایان به سهامداران می‌گویم که این شرکتی است که با توجه به سرمایه‌گذاری جدید با سازوکار و توسعه پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها، باید با نگاهی آینده‌نگر به آن نگاه کنند. اثرات توسعه زیرساخت در هیچ شرکتی ماهیت کوتاه مدت ندارد. زمانی که توجه به زیرساخت ها در دستور کار قرار گیرد، تا زمانی که یک اتفاق کوتاه مدت و موقت در استقرار سرمایه های جدید رخ دهد، به دنبال کار پایدار، بلندمدت و پایدار خواهیم بود. تاثیر تغییر در نرخ اوراق قرضه و سیاست قابل توجه است. بازده صندوق ها با بازار تعدیل شد.

وی درباره نوسانات نرخ سود گفت: پرتفوی ما شامل وجوه، سهام و اوراق است. نرخ سود را در قرارداد اوراق مشخص کرده ایم. نرخ سپرده بانکی را می توانیم با توجه به شرایط بازار ظرف یک ماه به روز کنیم. این در مورد تعیین نرخ بهره اوراق قرضه است.

وی با اشاره به بازدهی اوراق تصریح کرد: مشکل اینجاست که در شرایط تورمی نرخ سود نیز تابع تورم است. اگر کسی آنقدر درایت ندارد که در کارش تورم نبیند، نباید بیاید. اما اگر کسی کسب و کاری را اداره کند که به تولید بستگی دارد، تاثیر آن را خواهد دید.

مدیرعامل صندوق سرمایه نوین تصریح کرد: بازار سرمایه تنها زیرساخت تامین مالی بلندمدت است. اگر کسی ۳-۴ سال تامین مالی داشته باشد، این کار از طریق بانک انجام نمی شود. اما فردی که تامین مالی بلندمدت انجام می دهد از طریق فاینانس تامین مالی می شود که توانایی پرداخت اقساط افزایش می یابد. زیرا تامین سرمایه در دوره نیاز به مقدار سرمایه ندارد اما بانک اینطور نیست. اینکه تنها بازوی بلندمدت تامین مالی کشور تامین منابع مالی و بازار سرمایه است نکته ای است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. اما وقتی صحبت از تامین مالی بلندمدت می شود، این چالش وجود دارد، یعنی برای ساخت و توسعه زیرساخت ها استفاده می شود. اگر نرخ بالای ۴۰ درصد باشد به این معنی است که او باید قبل از موعد مقرر سیستم خود را ارتقا دهد. این مشکل چالش تغییر نرخ بهره در توسعه زیرساخت ها است.

وی افزود: کسانی که بخواهند منابع و منافع را صرف ایجاد زیرساخت های جدید کنند، نمی توانند تا پایان دوره دوام بیاورند. زیرا باید به اندازه مبلغی که برای تجهیزات هزینه خواهد کرد، اصل و سود پرداخت کند.

عزیزیان گفت: پس از انتشار اوراق ۳۰ درصدی، استقرار سرمایه جدید کمترین میزان را در بین سایر صندوق ها داشت. بخشی از این کار به سیاست‌های استقرار سرمایه جدید مربوط می‌شود که بیشتر بر تامین و اعطای منابع خرد پایدار متمرکز است. بنابراین در زمان استراحت بهمن و زمانی که در اسفندماه سال گذشته تصمیم به انتشار اوراق ۳۰ درصدی گرفته شد، نه تنها خروجی منابع صورت نگرفت، بلکه ورود منابع نیز صورت گرفت.

وی ادامه داد: بازار سرمایه امروز شاهد رقابت های عجیبی است. اگر تفاوت ها محسوس است، نباید برای افزایش نرخ و افزایش منابع برای جذب منابع تلاش کنیم. سیاست ها باید به گونه ای طراحی شود که مردم در تامین سرمایه بدون تغییر نرخ سود مشارکت کنند. از این سیاست ها می توان در بازار سرمایه به طور گسترده استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت تنوین در پاسخ به خبرنگار افق میهن در خصوص سود شرکت تامین سرمایه نوین در سال ۱۴۰۳ گفت: به نظر من می توانیم در مدت سه سال سود تامین مالی را ۵ برابر افزایش دهیم . یعنی باید نرخ تورم را جدا کنیم و در عرض سه سال به سود متعادلی از تورم برسیم. سود شناسایی شده از تامین سرمایه جدید ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. در مورد کیفیت سود می توان به گزارش های مالی و گزارش های دوره ای اعتماد کرد. باید دید مجمع چه سیاستی در پیش خواهد گرفت و چه مقدار از این ۱۲۰۰ میلیارد تومان را بین سهامداران تقسیم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا