اخبار اقتصاد ایران

افزایش ۲۱ برابری درآمد مالیات‌ها در ۱۲ سال اخیر | مالیات منبع درآمد دولت شده اما این پول کجا می‌رود؟

پس از تحریم، دولت راه ساده مالیات را انتخاب کرد.

این حق با توجه به حقوق مالیاتی برای مودیان محفوظ است که از دولت بپرسند منابع مالیاتی کجا و چقدر هزینه شده است؟!

افق میهن، وبینار «بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با توجه به احکام مالیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۳» به همت مرکز پژوهش های اتاق ایران و با همکاری سازمان امور مالیاتی، کار و امور مالیاتی برگزار شد. کمیسیون تامین اجتماعی اتاق ایران در این وبینار غلامحسین دوانی از اعضای هیئت حسابداران رسمی ایران در سه بخش به ارائه نظرات خود در زمینه مالیات های مستقیم پرداخت. بخشی از ارائه این کارشناس مجرب در حوزه مالی را بخوانید.

منابع مالیاتی کجا می رود؟

روزنامه اعتماد نوشت: اگر مالیات را هزینه اجتماعی بدانیم که شهروندان یا «مودیان» مالیات می پردازند تا دولت بتواند به وظایف مقرر در قانون اساسی «میثاق بودجه ملی» یعنی ایجاد رفاه اجتماعی، آموزش رایگان، بهداشت عمومی عمل کند. و تامین اجتماعی و حمایت از این رو این حق برای مودیان مالیاتی محفوظ است که با توجه به حقوق مالیاتی از دولت بپرسند که منابع مالیاتی کجا و چقدر هزینه شده است؟!

زیرا در کشورهای پیشرفته، حکمرانی خوب رابطه «دولت-ملت» شامل حکمرانی مالیاتی است. رابطه «دولت و ملت» یک رابطه «وکیل و موکل و مباشرت» است، بنابراین دولت ها باید گزارش سالانه ویژه ای را برای شفافیت و گزارش هزینه های درآمدی کشور که عموماً درآمد مالیاتی است، منتشر کنند.

از دوران جدید، رابطه دولت و ملت که بر خلاف نظام سلطنتی مبتنی بر ارباب- رعیت یا سلطان- خدمتگزاران، مبتنی بر مالیات و حقوق شهروندی مبتنی بر حقوق مالیاتی ناشی از نظام پاسخگویی- شفاف سازی و پاسخگویی بود. دولت، بر این اساس استوار است که دولت‌ها به نمایندگی از شهروندان، پیمانی بین خود و ملت برای ایجاد نظام رفاه اجتماعی، بهداشت عمومی، تامین امنیت داخلی و حفظ مرزها و تکمیل آموزش رایگان از طریق مالیات می‌بندند. اگر کشورهای معدودی هستند که از طریق فروش منابع و ثروت های طبیعی امرار معاش می کنند، سایر کشورها اساساً برنامه های خود را از طریق مالیات بر اساس عدالت و انصاف مالیاتی پیش می برند. نظام مالیاتی شکلی از حکمرانی خوب است و حکمرانی مالیاتی مبتنی بر عدالت و انصاف مالیاتی و کارآمدی نظام مالیاتی، مثلث این حکمرانی محسوب می شود.

به عبارت ساده، دولت های مستقر در ایران نمی توانند بفهمند که وقتی برای گرفتن مالیات دست به جیب مردم می زنند، محل این هزینه ها و نحوه خرج آنها را هم به آنها بگویند تا صاحب ملک بداند. جایی که پولش خرج شد

فشار مالیاتی برای مودیان عادی و معافیت برای گروه خاصی؟

چرا در ایران فشار مالیاتی مضاعف بر مالیات دهندگان وجود دارد؟ در حالی که قانون مالیات تنها قانونی است که همه شهروندان را مؤدی می داند. در واقع مادی ها کسانی هستند که فاقد «ژن خوب» هستند و در میان ما از بهترین ها هستند. اما بر اساس اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی هنوز بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور معاف از مالیات است؟ بررسی های ویژه نشان داده است که اگرچه تولید ناخالص داخلی کشور از سال ۱۳۷۹ تا ۲۰۲۲ تنها ۳.۲ برابر شده است و معافان مالیاتی همچنان معاف هستند، اما وصول مالیات در این مدت ۲۴۹.۳ برابر شده است؟! به طور کلی کشورهای جهان معافیت مالیاتی را به صورت دسته جمعی اعمال می کنند. یعنی همه مشمول مالیات هستند و مالیات می پردازند، آن وقت کسانی که به هر دلیلی باید مشمول کمک دولت شوند، مالیات آنها مسترد می شود.

مالیات به منبع درآمد دولت تبدیل شده است

در تمامی کشورهای مترقی و پیشرفته مبتنی بر نظام دموکراتیک، پس از قانون اساسی که مهمترین رابطه حکمرانی تلقی می شود، نظام مالیاتی و حکمرانی مالیاتی از مهمترین جنبه های شناسایی حکمرانی خوب هستند. در دنیای مدرن، مالیات زیرمجموعه ای از مالیه عمومی است و مالیه عمومی بررسی عملیات و فعالیت های مربوط به نحوه خرج کردن پول دولت ها، نحوه جمع آوری درآمدها و نحوه مدیریت وجوه و منابع مالی است. حوزه مورد مطالعه مالیه عمومی شامل مخارج عمومی، درآمدهای عمومی و مدیریت وجوه و منابع مالی است. مهمترین وظایف و اهداف مالیه عمومی عبارتند از: تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثروت، تثبیت وضعیت اقتصادی، ارائه خدمات اساسی، اجرای سیاست اجتماعی در برابر خدمات اجتماعی که همگی مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است. متاسفانه مدت‌هاست که مالیات در ایران تنها منبع تامین هزینه‌های جاری دولت بوده و دولت‌ها نتوانسته‌اند رابطه دولت و ملت را در قالب مالیات تعریف کنند.

پس از تحریم ها، دولت راه ساده مالیات را انتخاب کرد

به نظر می رسد پس از قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۴۵ که یک قانون جهت دار بود و اساس آن بر تنظیم روابط اقتصادی بود، هیچ گاه دولت های مستقر نتوانستند با اجرای قانون مالیات، امور نظارتی را انجام دهند. پس از سال ۱۳۹۴ و اعمال تحریم ها، دولت متوجه شد که گرفتن اموال و درآمد ملت ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای تامین بودجه و تامین هزینه های بی حساب دولت است. بنابراین از همان سال شاهد انبوهی از طرح ها و لوایح مالیاتی از جمله قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، طرح و لایحه مالیات بر عایدی سرمایه بودیم که در نهایت با نام «مالیات بر سفته بازی و سفته بازی» به تصویب مجلس رسید. طرح» و احتمالاً قبل از امسال پس از رفع نواقص. شورای نگهبان برای اجرا به بلوغ می رسد. علاوه بر آن، شاهد اصلاحات متعددی در قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و نظام مودیان و اصلاحات بعدی آن و … بوده‌ایم.

طرح های مالیاتی برای پوشش کسری بودجه دولت تصویب شده است

همه این طرح ها و لوایح صرفاً برای تأمین کسری بودجه یا بودجه ارائه و تصویب شده است. زیرا با وجود انبوه طرح ها و قبوض، معیشت مردم هر روز کوچکتر می شود و فرارهای مالیاتی فربه می شوند. به طوری که در دورانی که معیشت مردم بسیار ناچیز شده است، محافل اقتصادی جهانی از وجود ۲۵۰ هزار میلیونر دلاری در ایران خبر می دهند که بالاترین رتبه در منطقه و رتبه چهاردهم در جهان است. یعنی الحمدلله هر چقدر در شاخص های موفقیت اقتصادی مثل تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، شاخص فقر و شاخص نقدینگی ضعیف بوده ایم، در شاخص تعداد ثروتمندان بسیار موفق بوده ایم.

با این توصیف، لایحه اصلاحی اخیر که در واقع ستون فقرات «طرح مالیات بر سفته بازی و سفته بازی» است، با رویکرد دریافت مالیات بیشتر تقدیم مجلس شد چرا که همه سهامداران شرکت ها اعم از بورسی یا غیر بورسی، این کار را انجام خواهند داد. نسبت به قانون فعلی باید مالیات بیشتری بپردازند. از سوی دیگر با صدای بلند اعلام می‌کنند که در کشورهای پیشرفته نرخ مالیات بسیار بالاتر از ایران است، اما سهوا یا عمدا فراموش می‌کنند که در آن کشورها، دولت‌ها سطح قابل قبولی از تعادل اقتصادی، رفاه اجتماعی و بهداشت عمومی را ایجاد کرده‌اند. از طریق مالیات .

افزایش ۲۱ برابری درآمد مالیاتی در ۱۲ سال گذشته

در حالی که هیچ یک از ارقام بودجه کشور در ۴۳ سال گذشته محقق نشده است. در چند سال گذشته مالیات وصول شده همواره بیش از مالیات مصوب بودجه بوده است. به طوری که درآمدهای مالیاتی که در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۲ به ۸۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که در شرایط رکود و نابسامانی اقتصادی حدود ۲۱ برابر افزایش نشان می دهد و برای اولین بار پس از چند سال. درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی بیشتر شد. است. درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۳ معادل ۱۱۲۲ میلیارد تومان برآورد شده که باز هم بیشتر از درآمد نفت است.

نسبت مالیات به GdiPay به دلیل خدمات پایین دولتی بسیار بالا است

برخلاف نظر اقتصاددانان داخلی و مدعیان سازمان مالیاتی و دولت، با توجه به اینکه در سایر کشورها حق بیمه، عوارض شهرداری و … به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از ۱۶ درصد نیست. که با توجه به خدمات کم است دولت رقم بالایی برای جامعه است.

جالب است بدانید که یکی از بزرگترین انقلاب های جهان یعنی انقلاب آمریکا برای رهایی از استعمار انگلیس در ابتدا به دلیل عدم پرداخت مالیات توسط مستعمرات آمریکا بود. دولت بریتانیا برای تأمین مالی نظامی گری و تسلط بر مستعمرات، مقررات مالیاتی مختلفی را بر آمریکایی ها وضع کرده بود.

ساکنان مستعمرات آمریکا بر این باور بودند که دولت استعماری بریتانیا برای وضع مقررات مالیاتی آنها را نمایندگی نمی کند. ابتدا سه مستعمره متحد شدند و «کنگره حقوق تمبر» را تشکیل دادند. متعاقباً، سایر مستعمرات به حمایت از ماساچوست برخاستند، و دوازده مستعمره از سیزده مستعمره، نمایندگانی را در اواخر سال ۱۷۷۴ به اولین کنگره قاره ای فرستادند تا مقاومت علیه بریتانیا را هماهنگ کنند. نتیجه این هماهنگی استقلال آمریکا بود.

براساس اظهارات رئیس سازمان مالیاتی کل درآمدهای مالیاتی در سال گذشته معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است به طوری که ۳۰۵ هزار میلیارد تومان مشمول مالیات مستقیم و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان مالیات غیرمستقیم و ارزش افزوده بوده است. مالیات اخذ شده از اشخاص حقوقی معادل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که پیش بینی بودجه ۱۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است. طی دو سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود شش میلیون مؤدی جدید شناسایی و برای ۱۰ میلیون مؤدی سبد مالیاتی ایجاد شده است. برآورد بودجه مالیاتی سال ۱۴۰۲ معادل ۷۴۸ هزار میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا