اقتصاد جهان

ایتالیا رسماً از طرح کمربند و جاده چین خارج شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری افق میهن ، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از آنتونیو تاجانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که دولت این کشور رسما تصمیم خود را برای خروج از ابتکار یک کمربند و یک راه چین (BRI) اعلام کرده است، زیرا این طرح با شرایط مناسب نیست. نتایج “مطلوب”.

تاجانی در اظهارات روز چهارشنبه خود به صراحت اعلام کرد که پیمان جهانی زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری به رهبری چین دیگر «اولویت» ایتالیا نیست.

وزیر خارجه ایتالیا در ادامه مدعی شد که کشورهایی که در طرح کمربند و جاده چین شرکت نکردند، نتایج بهتری به دست آوردند.

این در حالی است که مقامات ارشد ایتالیا از جمله جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور، چندین بار در ماه های اخیر اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند.

در سال ۲۰۱۹، ایتالیا نام خود را به فهرست کشورهای شرکت کننده در طرح چین اضافه کرد و اولین کشور غربی بود که این کار را انجام داد.

بر اساس این قرارداد، موانع تجاری بین چین و ایتالیا کاهش یافت، در حالی که پکن قول داد در بنادر و زیرساخت های ریلی ایتالیا سرمایه گذاری کند.

به نوشته این نشریه، اعلام خروج رم از این طرح در حالی صورت می گیرد که ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای متعادل کردن تعاملات خود با چین در زمینه تجارت و سرمایه گذاری از یک سو و حفظ روابط با واشنگتن است. از سوی دیگر دشوار شد.

بر اساس این گزارش، طرح کمربند و جاده چین با هدف تقویت روابط اقتصادی و گسترش نفوذ دومین اقتصاد بزرگ جهان است. از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۳، این طرح حدود ۱ تریلیون دلار سرمایه گذاری جذب کرده است.

اوایل سال جاری، ملونی به فاکس نیوز گفت که مشارکت ایتالیا در «کمربند و جاده» یک «پارادوکس» است زیرا این تنها عضو گروه ۷ است که به پیمان تحت رهبری چین می‌پیوندد.

نخست وزیر ایتالیا افزود که ایتالیا در مورد تمدید عضویت خود تا دسامبر سال جاری تصمیم خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا