اخبار بورس

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در ۷ ماه گذشته

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامبازار سهام در سال های اخیر به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات اقتصاد ایران تبدیل شده است و به نظر می رسد اخبار و حاشیه های پیرامون آن پایانی ندارد. در حالی که بازار سرمایه از اواخر سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد و بار دیگر توجهات به این بازار معطوف شد، بازار روزهای قرمزی را نیز تجربه کرد که مهمترین آن هفدهم بود. اردیبهشت ماه سال جاری برمی گردد، در این روز شاخص بورس ۱۲۵ هزار واحد افت کرد و بازار سرمایه بار دیگر از اعتماد عمومی و شفافیت این بازار که یکی از ویژگی های مهم بازار نسبت به موازی است سلب شد. بازارها، دوباره محروم شد آسیب دیده است.

از آن تاریخ تا امروز، بازار بیشتر روزهای قرمز را تجربه کرده تا روزهای سبز. پس از استقبال بی سابقه سرمایه گذاران از بورس و تجربه گرانی، ترمز رشد بازار به یکباره اعمال شد و تعجب بسیاری را برانگیخت، هرچند در روزهای ابتدایی دوره رکود، شاید اکثر اهالی بازار سرمایه معتقد بودند که این اصلاح عمر کوتاهی خواهد داشت، اما پس از چند روز معتقد بودند که افت بازار دائمی خواهد بود.

بررسی بازده ها و روند قیمت ها نشان می دهد که اکثر نمادها در قیمت هایی زیر سقف قیمتی خود معامله می کردند و این آمار نشان می دهد که تعداد زیادی از سهامداران نه تنها نتوانستند به سرمایه اولیه خود برسند بلکه زیان قابل توجهی نیز متحمل شدند.

رکوردداران مثبت و منفی با بالاترین بازده سهام

سمبل “خودرو” با بازده منفی ۳۸ درصد، بالاترین بازده منفی سهام از سال ۱۷ به بعد اردیبهشت تا اینجا که تمام شد. سمبل “فاسبا” همچنین بیشترین رشد را با بازدهی مثبت ۳۶ درصدی تجربه کرد. یعنی اوج بازدهی مثبت و منفی به ترتیب ۳۸- و ۳۶+ درصد بوده است.

بعد از آن “خودرو” این با دومین کمترین راندمان همراه است «مابین» با بازدهی منفی ۳۷ درصدی.

زاگرس و هرمز با بازدهی منفی ۳۵ درصدی در جایگاه سوم، “شبریز” از گروه پالایشگاه ها و فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با ۳۳ درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند. “شیراز” آنها با ۳۲ درصد در بین سهامدارانی که بیشترین بازده منفی سهام را داشتند، رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.

پس از نماد فسبا با بازدهی مثبت، «افق» با ۲۷ درصد دوم و نماد «بوعلی» با ۱۶ درصد بازدهی مثبت سوم شدند.

بازگرداندن موجودی و قطعات خودرو

بررسی بازده سهام در ۱۷ مارس اردیبهشت نماد را نشان می دهد خودرو در راس بازدهی منفی قرار دارد و “چاسپا” از صنعت خودرو و قطعه سازی نیز با بازدهی منفی ۳۱ درصدی یکی از نمادهای رکورد ریزش است.

منبع جداول و داده ها: تحلیل پارسیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا