بانک و بیمه

تردید در تخصیص ارز ۵.۵ میلیاردی به صنایع خودروسازی| برنامه تولید خودرو وزارت صمت در هاله ابهام است

امید محمدی; بازار: بعید است که تولید خودروسازان به دلیل عدم نقدینگی به دلیل عدم وجود استراتژی و مدیریت ، امسال به ۱،۲۰۰،۰۰۰ وسیله نقلیه برسد. از طرف وزارت ایمنی ، تغییر فرمان امسال هیچ تفاوتی در سیاست خود برای رشد صنعت خودرو ایجاد نکرده است. با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، بازار خودرو داغ و تقاضا افزایش می یابد. اگر نقدینگی برای افزایش تیراژ در اختیار خودروسازان و قطعه سازان قرار نگیرد، می توان انتظار افزایش قیمت ها را داشت. برای بررسی مشکلات فعلی در صنعت خودرو و برنامه تولید ایمنی ، ما با مازیار بیگلو ، دبیر انجمن تجارت تولید کنندگان مؤلفه گفتگو کردیم:

* چندی پیش یکی از نمایندگان مردم در شورای اسلامی درباره سود قطعه سازان از افزایش قیمت خودرو صحبت کرد. در عین حال، قطعه سازان با چالش نقدینگی مواجه هستند. الزامات قطعات چیست؟ سازنده در حال حاضر؟

زنجیره تامین بیش از ۵۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد که ۱۲ میلیارد تومان آن محقق شده است. اگر زنجیره تامین و قطعه سازان ۵۰ هزار میلیارد تومان در بانک بگذارند سود بیشتری از تولید می برند. اما زنجیره تأمین علاقه مند به تولید و رشد ، اشتغال زایی است و امیدوار است مشکلات صنعت خودرو را حل کند ، بنابراین سخنان برخی از مقامات محترم شورای اسلامی دارای طعم انتخابات هستند.

*اخیراً مصاحبه ای داشتید که در آن از انطباق ۱۰۰۰۰۰ نفر در زنجیره تامین خبر دادید. دلیلش چیست؟

وضعیت فعلی خودروسازان با افزایش و کاهش تولید مشخص می شود. این مشکل ناشی از کاهش نقدینگی صنعت خودرو است. بنابراین می توان گفت که تولید خودروسازان شکننده است و هیچ سیاستی برای حل این مشکل وجود ندارد. بخش خصوصی نگران ضرر مالی خود است و بنابراین ، با افزایش هزینه راه اندازی تسهیلات جدید ، باید نیروی کار را تنظیم کند.

طرح تولید خودرو وزارت صمت در هاله ای از عدم قطعیت قرار دارد. زیرا از نظر تامین نقدینگی چیزی تغییر نکرده است

*وزارت امنیت ابتدای سال جاری برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را اعلام کرد. آیا این طرح محقق خواهد شد؟

طرح تولید خودرو وزارت صمت در هاله ای از عدم قطعیت قرار دارد. زیرا از نظر تامین نقدینگی چیزی تغییر نکرده است. اگرچه جلساتی با وزیر در این زمینه صورت گرفت و پروتکل هایی تنظیم شد، اما هنوز از آنها استفاده نشده است. اگر نقدینگی خودروسازان تغییر نکند، تعلیق برنامه تولید خودرو این وزارتخانه غیرممکن خواهد بود.

* بانک مرکزی اخیراً اعلام کرد که حدود ۵.۵ میلیارد دلار به صنعت خودرو کمک خواهد کرد. آیا روند عرضه ارز بهبود یافته است؟

من صحت تخصیص ۵.۵ میلیارد دلار را زیر سوال می برم. زیرا روند ارائه و ثبت سفارش ارز طولانی و پیچیده شده است. علاوه بر این، سهمیه‌هایی برای تخصیص و استقرار ارزها ایجاد شد که باعث شد روند استقرار در زمان کارآمدتر شود. از سوی دیگر به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه بر کشور، انتقال ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات بسیار دشوارتر شده است. می گویند ارز تخصیص داده ایم اما نمی گویند این روند چقدر است.

در حال حاضر تعیین قیمت خودرو باید در اولویت وزارت امنیت باشد. این وزارتخانه باید متولی و روش را مشخص کند.

* برای حل مشکلات فعلی زنجیره تامین و صنعت خودرو چه آرزویی از وزارت حراست دارید؟

در حال حاضر تعیین و تخصیص قیمت خودرو باید در اولویت وزارت امنیت باشد. این وزارتخانه باید متولی و روش او را مشخص کند. این مشکل ضمن بهبود نقدینگی و سودآوری صنعت خودرو، مشکلات زنجیره تامین را نیز حل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا