اخبار بورس

جمعه بازار بورس – شماره ۲۱

بورس زیر ذره بین اثر میرزا قلمدون

یکی از نکات قابل توجه در این هفته نامه قاضی استان تهران به معاون دادستان و ذکر نواقص در قانون رسیدگی به پرونده های کیفری موضوع بند ۳ ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار است. کارشناسان محترم حقوقی سازمان تنظیم مقررات بازار سرمایه چنین قانونی نوشتند که انگار توسط یک نوجوان ۱۲ ساله نوشته شده است! و جالبتر این است که آنها کسانی هستند که چهار خط متن قانونی را با ۴۰ اشتباه ارائه می کنند. صبح تا شب کمین می کنند تا از رسانه ها آهن بگیرند و شکایت کنند!

به گزارش میرزا قلمدون افق میهن، هفته گذشته با افت تقریبا ۲۰ هزار واحدی شاخص کل و افت ۱۱ هزار واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید، پس فراموش نکنیم که افت قیمت ها در بورس کاملا طبیعی است!

اتفاقی که قبلا افتاد

مقام معظم رهبری با حضور در جلسه ای به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی کشور اعلام کردند: «از ابتدای سال تاکنون ۶۰۰ مورد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شده است که ۲۵۰ مورد در محل عرضه بوده است». تا پایان سال به ۷۵۰ برسد. خلاصه به روزهای پایانی سال حساب نکنید که رئیس سازمان همه جا از جیب سهامداران به تامین مالی کمک کرد و قول مثبت داد که تا پایان سال خلاءها را پر خواهد کرد.

قانون نادرست وکلا

از دیگر نکات قابل توجه در این هفته نامه قاضی استان تهران به معاون دادستان و ذکر نواقص مربوط به قانون رسیدگی به پرونده های کیفری موضوع بند سوم ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار بود. کارشناسان محترم حقوقی سازمان تنظیم مقررات بازار سرمایه چنین قانونی نوشتند که انگار توسط یک نوجوان ۱۲ ساله نوشته شده است! و جالبتر این است که آنها کسانی هستند که چهار خط متن قانونی را با ۴۰ اشتباه ارائه می کنند. صبح تا شب کمین می کنند تا از رسانه ها آهن بگیرند و شکایت کنند!

در امان از برخی رسانه ها

به رسانه ها سر زدیم دیدیم که بعضی ها ماست ها را اشتباه داخل فیلینگ گذاشته اند!

رسانه رسمی تخت طاووس (کسی که حقوق کارکنانش از کارمزد معاملات ما برای انعکاس سریع و دقیق اخبار بازار ما پرداخت می شود) تا همین اواخر به جای تحلیل بازار و صنایع خودمان، شاخص هنگ کنگ را تحلیل می کرد. ژاپن، آمریکا و… داشت خودش را از دست می داد. این هفته او حرفه ای تر عمل کرد و تیتر زد: “ارزش بازار انویدیا از آمازون پیشی گرفت”! نفهمیدیم چه ربطی به سهامداران بورس ایران داره!

از طرفی رسانه های تخصصی بازار مسکن هم زحمت کشیده اند و تحلیلی دقیق و مخرب از بازار سرمایه ارائه کرده اند! البته اگر رسانه رسمی تخت طاووس مبادله را نپذیرد و سیگنال خرید خارجی بدهد، انتظاری از رقابت وجود ندارد.

اقتصاد کلان

پاستوری ها ۲۵۴ درصد کسری بودجه خود را در سال آینده با فروش اوراق در بازار سرمایه تامین می کنند! برای درک ابعاد فاجعه کافی است بدانید که امسال تنها ۱۱۱ اوراق به فروش رسید!

شاد باشید مسئولین ملت

وزیر صامت نیز خبر خوبی داد: «اگر شرکتی محصولی را بدون رانت صادر کند، ارز برای خود شرکت است.» بدون شک این خبر خوبی برای بسیاری از صادرکنندگان است. اما شادی این خبر با لذت کاهش خفیف قیمت پس از جهش های چند ده درصدی قیمت قابل مقایسه است. مثلا وقتی دلار ۳۰۰۰ تومان شد به ۵۰۰۰۰ تومان پرید و سفره خانوارها را خالی کرد و بعد خوشحال شدیم که برای مدتی در این محدوده نوسان خواهد داشت! حتی در حال حاضر، هنگامی که آنها تأیید می کنند که درآمد یک شرکت متعلق به آنهاست، این یک تغییر بزرگ است. خداوند سایه مسئولان دلسوزی را که اینگونه مردم را شاد می کنند از این کشور دور نکند.

شعار سال را برآورده کنید

اقتصاددانان مرتبط با پاستور تحلیل کرده اند که سال آینده تورم ۶۰ درصدی خواهیم داشت! یکی از آنها فریاد می زد که همه مسئولین کشور ۴۰ سال است که مدام سعی می کنند با برگزاری سمینارها و جلسات و یافتن نقاط مشترک، تورم را مهار کنند و… پس چرا هر سال می گوییم تاخیر سال آخر هستیم؟

در یکی از این جلسات با هدف یافتن علت تورم، یکی از اساتید که در رزومه خود چندین سال مدیریت یکی از بانک های ورشکسته را بر عهده داشت، هشدار داد که مجموع زیان ۱۴ بانک بیش از ۳۷۱ همات بوده است و این باید کسری بودجه را یک دیوار کوتاه تر از آن جبران کنند که بانک ها پیدا نکردند و داروغه را به همان بانک های زیان ده فرستادند و این مالیات قطعاً به قیمت تولید پول و تورم پرداخت می شود! باز هم خدا را شکر که توانستند شعار سال را اجرا کنند و تورم را مهار کنند…

زرشک طلایی برای نمایندگان بهارستان

و اما زرشک طلایی این هفته به مردم بهارستان می رسد! طبق اسناد و اطلاعات منتشر شده در سایت بهارستان پس از حمله هکری، میانگین حقوق ۲۲۶ نماینده محترم در خرداد ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان بوده است! در ۶ ماهه اول امسال ۳۷۵۰ میلیارد تومان از بیت المال وام گرفتند! ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز کمک هزینه خرید آجیل در شب یلدا بود. آنها همچنین اجاره دارند و در مناسبت های مختلف پاداش دریافت می کنند، مانند: ب. برای خودروهای شاسی بلند و غیره؛ ناهار روزانه آنها در حد سلف سرویس در کاخ سلطنتی و… آن وقت انتظار داریم این گروه فشار تورمی بر گرده مردم عادی را درک کنند!

باز هم اختلاس

این هفته خبری مبنی بر اختلاس ۲ میلیارد تومانی شرکت کوروش به دست ما رسید. خدا را شکر که شاید روزی آسمان با ما قهر کند و باران نبارد. اما اختلاس کنندگان نباید ملت ایران را فراموش کنند! تنها چیزی که برای ما مانده سیستم بانکی است که مدعی نظارت بر گردش حساب است. چطور می شود به این راحتی در عرض چند ماه دو تلاش کرد که آن را بالا کشید و گذاشت و بعد به گوش رسید؟

نگاهی به سایر اخبار هفته گذشته

قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت

منوچهر روگی معاون صنعت حمل و نقل وزارت حراست نیز گفت: آیا مرغ و روغن ارزان شده پس خودرو ارزان شده است؟ قیمت خودرو در سال جدید کاهش نخواهد یافت.

تولید ۲۷ میلیون تن فولاد خام در کشور

تولید فولاد خام کشور در ده ماهه امسال از مرز ۲۷ میلیون تن گذشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۲ درصد رشد داشت.

ترانزیت خارجی به رکورد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت از پایان ترانزیت خارجی کشور خبر داد دی در این ماه حجم از ۱۴.۲ میلیون تن گذشت که نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

درآمد ۹ میلیارد تومانی سازمان اموال در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲

معاون فروش سازمان مدیریت املاک درآمد سازمان مدیریت املاک در دهمین ماه سال ۱۴۰۲ را ۹ میلیارد تومان اعلام کرد.

موافقت وزارت راه و ایمنی برای نوسازی ناوگان ریلی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای تفاهم نامه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی با وزارت امنیت گفت: بخشی از ناوگان باید از طریق واردات تامین شود که منع قانونی داریم و توصیه می کنیم این ممنوعیت را بردارید.»

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا