بانک و بیمه

حق بیمه کارگران ساختمانی دغدغه جدید

بازار، گروه استانی: بیمه استخدامی که در سال ۱۹۸۶ تصویب شد، برای حمایت از کارگران ساختمانی برای برخورداری از مزایای تامین اجتماعی و بازنشستگی ایجاد شد. این قانون فاسد توانست بخشی از نیازهای کارگران را برطرف کند.

در اسفندماه سال گذشته، اقدام مجلس برای تغییر این قانون به قدری ضعیف و غیرحرفه ای بود که نه تنها وضعیت کارگران بهبود نیافت، بلکه اعتراض کارفرمایان و کارمندان را نیز در پی داشت تا هشت ماه بعد که مجلس حرف خود را پس گرفت. و قانون به روال قبلی برگشت.

اما این هفت ماه مشکلات عدیده ای را برای کارفرمایان ساختمانی به همراه داشت که از آن جمله می توان به عدم پرداخت حق بیمه و عدم کاهش نرخ بیمه اشاره کرد.

ما در لیست نیستیم!

کارگری در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: از آنجایی که نامم در لیست بیمه نبود، ابتدای ماه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردم. در همان لحظه صاحب ملک را دیدم که در آنجا حضور داشت و چون اعتراض کرد و کاهش حق بیمه ساختمان از او گرفته شد، شکایت کرد و در نهایت حق بیمه خود را پرداخت نکرد.

مدیر کل تامین اجتماعی استان سمنان در سال ۱۳۸۵ قانون بیمه کارگران را با هدف حمایت از کارگران ساختمانی تصویب کرد.

علی ادامه می دهد: کمی بعد جزئیات اعتراض را از او پرسیدم که پاسخ داد اردیبهشت امسال برای پرداخت حق بیمه ساختمان به تامین اجتماعی مراجعه کردم. البته به ۹ میلیون تومان هم رسیده است. مجلس می تواند این جمله را اصلاح کند.

وی افزود: حق بیمه را بر اساس آن پرداخت نکردم و اکنون نرخ آن کاهش یافته است اما به من گفتند کد کشوری من در سامانه ثبت نشده است و باید همان قیمت قبلی را پرداخت کنم. سوال من این است که چگونه باید به این موضوع برخورد کنم؟

هفت ماه دردسر!

منظور این فرد تغییر رویه قانونی از ۷ درصد غرامت کارگران به ۴ درصد کل حق بیمه مصوب مجلس بود که باعث شد کارگران به مدت ۷ ماه با مشکل مواجه شوند که البته سازمان اجتماعی نیز این موضوع را تایید می کند. امنیت.

یکی از کارفرمایان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کاهش نرخ حق بیمه برای ما اعمال نشده است، گفت: از یک سو باید هزینه مصالح گران شده و از سوی دیگر پرداخت کنیم. ، بیمه مشکل ایجاد کرده است. ما به تامین اجتماعی درخواست دادیم اما می گویند شما مشمول قانون قبلی هستید و باید بیشتر هزینه کنید. سوال ما این است که آیا اینها باعث افزایش هزینه های ساخت و در نتیجه افزایش قیمت نمی شود؟

اوضاع به حالت قبل برگشت

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در جمع خبرنگاران بازار گفت: برخی از کارفرمایان استان سمنان از ماده ۵ تامین اجتماعی کارگران ساختمانی گلایه دارند. این مقاله بحث هایی را در مورد سطح حق بیمه مطرح می کند.

سید کمال نیک اقبال ادامه داد: حق بیمه بر اساس ۱۵ درصد مالیات پرداختی شهرداری تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ اخذ شد. از این تاریخ این میزان با موافقت نمایندگان مجلس به ۴ درصد تغییر یافت. حق بیمه ماهانه از تاریخ مذکور رویه تغییر کرد و البته اعتراضاتی نیز به وجود آمد و در نهایت مجلس مجدداً تعرفه را تصویب کرد و از ۱۲ آبان ۱۴۰۲ تعرفه مجدداً تجدید نظر شد.

وی افزود: اما مشکل اینجاست که از ۳۰ اسفند سال گذشته تا ابتدای آبان ماه امسال باید حق بیمه کارگران بر اساس چهار درصد محاسبه شود، آیا نامه آنها ثبت شده و منجر به صدور رسید شده است. ? یا نه؟ در صورتی که اینگونه نیست، این کارگران می توانند با دریافت نامه از شهرداری و تماس با تامین اجتماعی بر اساس تعرفه جدید مصوب ۱۲ آبان ماه سال جاری، بیمه آنها محاسبه شود. متأسفانه کسانی که نرخ حق بیمه آنها محاسبه و فیش داده شده است، با توجه به عدم تغییر قانون در حال حاضر، مجبور به رعایت قانون و پرداخت حق بیمه برای همان مدت چند ماهه خواهند بود.

راه حل مشکل بیمه

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه با اصلاحیه مذکور مشکل حل شد اما برخی از حق بیمه کارگران همانند قانون سال قبل بود، تاکید کرد: قانون بیمه کارگران در سال ۱۳۸۵ با هدف حمایت از ساخت و ساز تصویب شد. کارگران و اگر شخصی کارفرما و مالک حق بیمه خود را برای بیمه ساختمان بپردازند، به عنوان مثال ۲۰% حق بیمه برای تامین اجتماعی قابل پرداخت است در حالی که ۷% توسط کارمند پرداخت می شود.

نیک اقبال ادامه داد: در نتیجه ۲۰ درصد پرداختی کارفرما به اضافه ۷ درصد کارمند، ۲۵ درصد حق بیمه کارگران ساختمانی را تشکیل می دهد. از طرفی اگر کارمند بیمه تامین اجتماعی باشد و ماهانه هفت درصد حق بیمه را پرداخت کند، حتی اگر مدتی کار کند، مثلاً در یک خانه کار لوله کشی انجام دهد، از تمام مزایای آن برخوردار خواهد بود. در حالی که تامین اجتماعی و حتی حوادث را شامل می شود. می شود

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان: اگر کارمندی در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت می شود دچار حادثه شود، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرد.

وی همچنین درباره کار موقت کارکنان مانند لوله کشی، گچ کاری و … که تنها چند روز به طول می انجامد، توضیح داد: اگر کارمندی در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت می شود دچار حادثه شود، تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می گیرد. دارد.

ترس بزرگ از آسیب دیدگی

در خاتمه باید گفت که قانون بیمه کار اصلاح و به روال اول بازگشت تا مشکل شاغلین حل شود. در این بین اما دیر شده بود اما کارفرمایانی که ظرف مدت هفت ماه از قانون جدید گواهی بیمه دریافت کردند متاسفانه با مشکل مواجه شدند، مشکلی که البته از این پس حل نخواهد شد. وجود ندارد و شاید به خاطر اقبال این دسته از ارائه دهندگان بوده است که تنها برای چند ماه با تغییر رویه مشکل داشتند.

حال سوال اینجاست که آیا تغییر رویه قبلی که آشکارا اشتباه و نامناسب بوده می تواند درد کشاورزان و کارگران را کم کند یا خیر؟ گروهی که هم اکنون با مشکلات اقتصادی و وجودی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و بزرگترین ترسشان بیماری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا