اخبار اقتصاد ایران

دستورالعمل جدید بازار خودرو ابلاغ شد | قیمت گذاری توسط سازمان حمایت

دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب پانصد و چهل و سومین جلسه شورای رقابت به وزارت حراست ابلاغ شد. وزارت حریم خصوصی قیمت ها را مطابق با مفاد این بخشنامه به اطلاع خودروسازان می رساند و این قیمت ها برای عرضه کننده خودرو الزام آور است.

افق میهن، آیین نامه بازار خودروهای سواری در پانصد و چهل و سومین جلسه شورای رقابت مورخ ۱۱/۱۱/۱۳۰۱ اصلاح و این مصوبه به وزارت صنعت ابلاغ شد.

متن جدید دستورالعمل خودرو به شرح زیر است:

– عبارت «در کارگروه خودرو» از مقدمه حذف می شود.

– بند ۱-۱ ماده ۱ که به عنوان «کارگروه خودرو موضوع مصوبه ۵۳۳ مورخ ۱۰/۱۰/۱۴۰۱ شورای رقابت» حذف می شود.

– بند ۳-۱ ماده ۳ به شرح زیر اصلاح می شود: «مبنای تعیین قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت امنیت اعلام می شود. وزارت حریم خصوصی قیمت ها را با رعایت مفاد این بخشنامه به اطلاع خودروسازان می رساند و این قیمت ها برای عرضه کننده خودرو الزام آور است.

– بند ۳-۲ ماده ۳ و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌شود: «با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم کلاس، کیفیت و استاندارد، یک قیمت تعیین می‌شود. به عنوان قیمت پایه رقابتی توسط وضت سایلنس استخراج و اعلام می گردد.وزارت مذکور می تواند از ظرفیت موسسات تخصصی داخلی و حسب مورد مراجع معتبر خارجی جهت تعیین ضوابط مقایسه استفاده نماید.

تبصره- عرضه کننده خودرو می تواند خودروهای هم کلاس از محصولات خود را در بازار جهانی به وزارت امنیت پیشنهاد دهد.

– بند ۳-۵ ماده ۳ به شرح زیر اصلاح می شود: «در صورتی که قیمت محاسبه شده در بند ۱-۳ از نظر طبقه بندی مطابق با بند ۳-۴ در رده های الف تا ز باشد، توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد. حریم خصوصی.”

– بند ۳-۶ ماده ۳ به شرح زیر اصلاح می شود: «وزارت حریم خصوصی برچسب رقابت پذیری هر خودرو را طبق روش فوق به صورت شفاف اعلام می کند».

– بند ۳-۷ ماده ۳ به شرح زیر اصلاح می شود: «در مورد خودروهای جدید ضوابط و ضوابط آن توسط وزارت حراست تعریف و تعیین و به سازمان پشتیبانی اعلام می شود».

– تبصره ۱ ماده ۴ حذف می شود.
– بند ۱ و دو تبصره ذیل آن و بند ۲ و بند ۳ ماده ۵ به شرح زیر اصلاح می‌شود.
۱- خودروسازان (اعم از تولید داخل و مونتاژ) موظفند در ابتدای هر سال برنامه زمانبندی تولید را به صورت ماهانه به شورای رقابت و وزارت حراست اعلام کنند.

تبصره ۱: وزارت حراست به طور مستمر بر میزان تحقق طرح تولید نظارت دارد و در صورت عدم تحقق، راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات و چالش های تحقق طرح تولید را به شورای رقابت اعلام می کند.

تبصره ۲: سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات خودروسازان را رصد و گزارش خود را به شورای رقابت ارائه می کند.
۲- به منظور ارتقای رقابت پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت امنیت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذیربط پیشنهاد می کند.
۳- هرگونه تغییر قیمت خودرو به دلیل نصب آپشن یا قطعات غیر اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) باید پس از تایید وزارت امنیت به سازمان پشتیبانی اطلاع داده شود و اثر قیمتی آن باشد. جهت تایید و ابلاغ به وزارت امنیت اعلام می شود.

– شماره ماده ۷ مصوب جلسه ۶۳۲ به ماده ۶ و شماره ماده ۶ سابق به شماره ۷ تغییر یافت.

– ماده ۸ به شرح زیر به دستورالعمل الحاق می شود: «این دستورالعمل در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ شورای رقابت و طی جلسات شماره ۵۷۱، ۶۱۴، ۶۳۰، ۶۳۲، ۶۳۳ مسابقه به تصویب رسید. شورا و رای ۱۲۷-۰۲- هیأت تجدیدنظر مشتمل بر هشت ماده و ۱۰ تبصره اصلاح شد.

متن دستورالعمل جدید بازار خودرو اینجا گرفتن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا