اقتصاد جهان

رویترز: صادرات نفت ایران بیشترین رقم در 10 ماه گذشته شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که ۳ درصد از کل تولید جهانی نفت را به خود اختصاص می دهد.

با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد اختلال در عرضه نفت ایران و تأثیر آن بر قیمت نفت به دلیل تنش‌های خاورمیانه، به برخی از حقایق در مورد صنعت نفت این کشور می‌پردازیم:

تحریم ها و اوپک

تولید نفت ایران مدت هاست که هدف موج های متعدد تحریم ها بوده است. از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آن کشور از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده بارها تحریم هایی را برای محدود کردن صادرات نفت ایران و کاهش درآمد این کشور اعمال کرده است.

صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت کاهش یافت.

اما صادرات نفت این کشور در زمان بایدن افزایش یافته است زیرا بسیاری بر این باورند که دولت بایدن این تحریم ها را به اندازه کافی دقیق اجرا نکرده و ایران به راحتی می تواند آنها را دور بزند. چین اکنون بزرگترین خریدار نفت ایران است.

اگرچه ایران یکی از اعضای اوپک و ائتلاف اوپک پلاس است، اما از برنامه این گروه برای کاهش تولید برای حمایت از بازار نفت کنار گذاشته شده است.

افزایش تولید

بر اساس گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به طور متوسط ​​۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته است که دلیل آن تقاضای بالای چین در سال گذشته و امسال است. ایران در این ماه ۱.۶۸ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است.

توافق هسته ای و پیامدهای آن

کاهش تحریم ها در سال ۲۰۱۸ به دنبال انعقاد توافق هسته ای، صادرات نفت ایران را به اوج رساند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه می ۲۰۱۸ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۳ است.

بر اساس گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه می ۲۰۱۸ معادل ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز بوده است. داده های اوپک نشان می دهد که صادرات ایران در آن زمان به طور متوسط ​​۲.۵۴ میلیون بشکه در روز بود که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ است.

بر اساس گزارش اوپک، تولید نفت ایران در دهه ۱۹۷۰ به اوج خود رسید و رکورد ۶.۰۲ میلیون بشکه در روز در سال ۱۹۷۴ به ثبت رسید. این رقم معادل بیش از ۱۰ درصد از تولید نفت جهان در آن زمان است.

ترامپ و بایدن

در ماه می ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق هسته ای برجام خارج شد و تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران با هدف به صفر رساندن فروش نفت این کشور اعمال کرد.

ایران ارائه اطلاعات در مورد صادرات نفت خود را متوقف کرده است، اما ردیابی نفتکش ها نشان می دهد که صادرات نفت این کشور در دو سال بعد به شدت کاهش یافته است و در برخی از ماه های سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که پایین ترین سطح را نشان می دهد. از سال ۱۹۸۰.

جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان سال ۲۰۲۰ پیروز شد.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، چین واردات نفت ایران را به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه و تقریباً یک میلیون بشکه در روز در ماه مارس افزایش داد.

ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۱ برای دستیابی به توافق هسته ای جدید به میز مذاکره بازگشتند. صادرات ایران در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و سال را با بیش از یک میلیون بشکه در روز به پایان رساند.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش صادرات نفت ایران تا حدودی به دلیل موفقیت این کشور در دور زدن تحریم های آمریکا است.

سال‌هاست که ایران تحریم‌های آمریکا را با واگذاری کشتی‌ها به کشتی‌ها یا خاموش کردن فرستنده‌های نفتکش‌ها دور می‌زند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که افزایش صادرات ایران تا حدودی به دلیل عدم اجرای تحریم های شدید آمریکاست.

انتهای پیام/۲۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا