اقتصاد جهان

رویترز: معافیت ونزوئلا از تحریم های آمریکا به نفع ایران تمام شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، فروشندگان نفت ایران و روسیه پس از لغو تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا و افزایش قیمت نفت این کشور، قیمت فروش نفت این دو کشور به چین را افزایش دادند.

لغو شش ماهه تحریم های واشنگتن علیه ونزوئلا، رقابت برای نفت سنگین اوپک را افزایش داده و قیمت ها را افزایش داده و عرضه به چین، بزرگترین خریدار آن را کاهش داده است.

به این ترتیب پالایشگاه های مستقل چین موسوم به «قوری» به دنبال نفت ارزان از ایران و ونزوئلا هستند. تقاضا برای نفت هر دو کشور در اوایل سال ۲۰۲۴ افزایش می یابد، زمانی که سهمیه های واردات سالانه در پکن منتشر شود.

در نتیجه درآمدهای نفتی مسکو و تهران افزایش می یابد و تاثیر تحریم های غرب بر اقتصاد این دو کشور کاهش می یابد.

تجار چینی معتقدند ایران و روسیه فرصت خوبی برای افزایش قیمت ها پیدا کرده اند که می تواند درآمد آنها را افزایش دهد.

تخفیف نفت خام ونزوئلا برای فروش به چین از ۲۰ دلار در هر بشکه به ۱۱ دلار در دو ماه گذشته کاهش یافته است. قیمت نفت ونزوئلا در ماه گذشته ۱۴ دلار بود که ۲۰ دلار ارزانتر از نفت برنت قبل از کاهش تحریم ها بود.

ونزوئلا عمدتاً انواع بسیار ترش مانند مری و بوسکن را به چین صادر می کند که در سال گذشته به طور متوسط ​​۷ دلار در هر بشکه ارزان تر از نفت خام کمی ترش ایران و بیش از ۱۰ دلار ارزان تر از نفت خام شیرین اسپو روسیه بود.

تجار چینی قبلاً به دلیل قیمت ارزانتر نفت ونزوئلا را می خریدند و اکنون دیگر حاضر به پرداخت چنین قیمتی برای نفت پایین نیستند.

افزایش قیمت نفت ونزوئلا، خریداران چینی را که با حاشیه سود کم و کاهش سهمیه‌های وارداتی دست و پنجه نرم می‌کنند، سوق داده است تا به گریدهای نفت ایران و روسیه روی آورند.

انتهای پیام/۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا