فناوری

ریخت‌وپاش تاریخی شبکه نسیم؛ هرمیهمان ۴۰۰ یا ۶۰۰ میلیون

دنیای اقتصاد نوشت: با شروع جام ملت های آسیا این روند تشدید شده و از جمله برنامه دعوت از مهمانان سرشناس شبکه نسیم کیف را شل کرده است. گفته می شود ۴۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان به علی پروین و یحیی گل محمدی پرداخت کرده اند.

گفتیم از صحت این خبرها اطلاعی نداریم، اما توالی گزارش ها و تکذیب نشدن موضوع نشان می دهد احتمالا گمانه زنی ها اشتباه نیست. اگر تلویزیون رسم داشت به مهمانش سکه و پول بدهد. می دانیم که در بسیاری از کشورهای جهان ستاره ها برای حضور در مقابل دوربین پول می گیرند، اما سوال اینجاست که آیا تلویزیون آنجا هم توسط دولت اداره می شود و مستقیماً پول خود را از جیب مردم می گیرد؟

اگر رسانه های خصوصی سخاوتمند باشند، اشکالی ندارد و به هیچکس کار نمی کند. در هر صورت احتمالاً حساب هایی با خود دارند که در نهایت سود می کنند، اما سازمانی که از خزانه وجوه دریافت می کند موضوع دیگری است. آیا واقعاً کشور “فقیر” نیست که پول مردم خرج این چیزها می شود؟

همچنین آیا صبح تا شب از سلبریتی ها در همین تلویزیون و رسانه ها انتقاد نمی شد؟ پس چرا مکان ها برای جذب مخاطب و خرج کردن پول زیاد به آنها متوسل می شوند؟ وقتی مهمان های برنامه با چنین چهره هایی روی آنتن می روند، خدا می داند که محمدرضا گلزار چقدر طول کشید تا با اجرای یک مسابقه جدید در این رسانه موافقت کند!

پس چرا پویول روی آنتن نرفت؟

با توجه به دستکاری های باورنکردنی این روزهای تلویزیون نسبت به مهمانانش، بد نیست به یک مثال ساده توجه کنیم تا تناقضات حاکم بر صدا و سیما را بیش از پیش درک کنیم. در سال ۲۰۱۸ که قرار بود کارلوس پویول به عنوان کارشناس ویژه برنامه جام جهانی در تلویزیون حاضر شود، در دقیقه ۹۰ به طرز عجیبی کنسل شد و مدافع سابق بارسلونا با وجود سفر به تهران نتوانست وارد استودیوی پخش زنده شود. در آن زمان این موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد و در نهایت روزنامه رسمی تلویزیون با رقم بالایی که در این شرایط بد اقتصادی باید به پویول می پرداخت، فرار کرد.

در بخشی از گزارش آن زمان این رسانه گفته بود: در زمانی که کشور با تحریم ها دست و پنجه نرم می کرد، لوئیز فیگو کاپیتان سابق تیم ملی پرتغال و بازیکن تیم های باشگاهی بارسلونا و رئال مادرید بود. از او برای شرکت در ویژه برنامه قرعه کشی جام جهانی دعوت شد. پس از این دعوت، خبر رسید که فیگو برای حضور در تلویزیون حدود ۱۰۰ هزار یورو (معادل نیم میلیارد تومان) دریافت کرده است. هزینه حضور پویول در این برنامه حدود ۶۰۰ میلیون است. تومان هم با وجود اینکه اسپانسر این مبلغ را پذیرفت اما باز هم مناسب نبود و سازمان صدا و سیما در شرایط فعلی اقتصادی کشور با این هزینه های هنگفت مخالف بود.

یعنی پویول آمده بود، اسپانسر پولش را داده بود، اما چون صداوسیما احساس می کرد در این شرایط اقتصادی استفاده از چنین مهمانی با این بودجه درست نیست، او را روی آنتن نگذاشت. حالا چه شد که دوستان اینقدر دست باز شده اند تا نظر کنایه آمیز مربی و پیشکسوت را جلب کنند؟ آیا بحران مخاطب به اوج خود رسیده است یا چون همه «خودی» هستند و خبری از امثال عادل فردوسی پور نیست، پرداخت مهمان اشکالی ندارد؟ شاید دردهای اقتصادی مردم در این شش سال برطرف شده است. همچنان منتظریم تلویزیون خبری اخیر پرداخت چند صد میلیونی به امثال یحیی گل محمدی، علی پروین، مهدی هاشمی نسب و حسن ریوندی را تکذیب یا حداقل توجیه کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا