بانک و بیمه

سازوکار استفاده مدارس از تسهیلات بانکی در حوادث غیرمترقبه تعیین شد

به گزارش افق میهن، نمایندگان جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ آذرماه) شورای اسلامی در جریان بررسی دومین گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل و مدیریت بودند. مدارس غیردولتی و مراکز آموزش و پرورش با ماده ۷) این طرح با ۱۵۰ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

بر اساس ماده (۷) این طرح؛ تبصره ای به عنوان تبصره (۴) به ماده (۱۰) این قانون اضافه می شود:

تبصره ۴ – مفاد این ماده در مورد مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی متاثر از حوادث غیرمترقبه و بیماریهای گسترده نیز جاری است.

لازم به ذکر است در ماده (۱۰) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی; بانک های کشور موظفند بر اساس قانون بانکداری بدون ربا، با معرفی وزارت آموزش و پرورش، سی و پنج درصد (۳۵%) تا پنجاه درصد (۵۰%) نیازهای مالی موسسان را پوشش دهند. مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی که کارمند دولت بوده و دارای سابقه تحصیلی هستند. تأمین یا توسعه فضای آموزشی و آموزشی و تأمین تجهیزات و امکانات لازم به صورت قرض الحسنه و تأمین اعتبار بانکی به اشخاص دیگر از منابع دیگر.

تبصره ۱ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون دستورالعمل اجرای این ماده را با همکاری وزارت آموزش و پرورش تدوین و به بانک‌ها ابلاغ کند.

تبصره ۲- گزارش اجرای این ماده هر ساله توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش به هیأت وزیران و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.

تبصره ۳: برای بهره مندی از حمایت ها و امکانات این ماده باید از کیفیت آموزش و پرورش اطمینان حاصل کنیم.

بر اساس این گزارش؛ نماینده دولت در مقابله با این ماده گفت: با توجه به اینکه مدیریت مدارس یک امر حاکمیتی است، حمایت از مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده است و حمایت از مراکز آموزشی مانند آموزشگاه زبان وظیفه آموزش و پرورش نیست، ما در وزارتخانه حمایت می کنیم. مدارس دولتی. مراکز غیر دولتی به همین دلیل پیشنهاد می کنم این ماده برای اصلاح به کمیسیون ارجاع شود.

همچنین محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در دفاع از این ماده گفت: در ماده (۱۰) عبارت مراکز آموزشی ذکر شده است، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که در صورت بروز مشکل از آن استفاده شود. حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله این مراکز نیز از این امکانات استفاده می کنند.

ضمناً نوبت به بررسی ماده (۸) این طرح رسید که با ۱۱۵ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده (۸) این طرح؛ در ماده (۱۲) قانون، عبارت «و مراکز آموزشی» نیز پس از کلمه «مدارس» اضافه می شود.

لازم به ذکر است در ماده (۱۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی؛ طبق قوانین و مقررات، وزارت آموزش و پرورش مجاز است زمین ها و ساختمان های مازاد را به موسسان مدارس غیردولتی اجاره یا بفروشد. آیین‌نامه تعیین قیمت خرید و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و زمین‌های مذکور ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ با همکاری وزارت اقتصاد و اقتصاد تهیه می‌شود. دارایی و به تصویب هیأت وزیران می رسد. تحویل‌دهندگان در هر مکانی فرض می‌کنند که دسترسی مردم به مدارس دولتی در آن مکان تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

بر اساس این گزارش؛ علی کریمی فیروزجایی گفت: برخلاف اصل (۸) این اصلاحیه مربوط به مدارس غیردولتی است، در واقع امتیازاتی برای این مدارس در نظر گرفته می شود که اگر بخواهیم باید برای همه آموزش و پرورش در نظر گرفته شود. و مراکز آموزشی این شامل مجموعه هایی از انواع مختلف می شود.

زمانی که محمدحسین فرهانی با این ماده موافقت کرد، وی نیز با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ داده شود که در این طرح که همکارم مخالف آن است، چه اعتباری برای حمایت از مدارس غیردولتی تخصیص می‌یابد، و ادامه داد: این تصمیم بیشتر دارد. جنبه نظارتی و سپس نظارت بر این مراکز تقویت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا